Heee allemaal,
Ik heb vorig jaar mijn VWO diploma gehaald en nu heb ik een tussenjaar omdat ik gewoon echt niet weet wat ik wil. Er is ook helemaal niks dat me leuk lijkt (op luchtvaart na, maar dat zijn opleidingen waar je moeilijk binnenkomt of waarbij de markt zo slecht is dat je na je studie met een schuld van 2 ton zit. Wel zit mijn droombaan in deze sector (piloot of luchtverkeersleider), maar het is gewoon echt niet slim om in de crisis pilotenopleiding te gaan doen en voor luchtverkeersleider nemen ze maar 40 mensen per jaar aan van de meer dan 1600 die zich aanmelden). Ik heb de laatste paar jaar op het VWO veel met de decaan gepraat en erg veel beroepentesten gedaan. Hier komt echt alleen onzin uit, zoals: popacademie, rockacademie, leraar natuurkunde/scheikunde/wiskunde. En dat zijn echt dingen die ik nooit van mijn leven zou willen. Ook twijfel ik heel erg tussen HBO en WO. Ik heb mijn vwo diploma ook niet echt met superhoge cijfers gehaald en ik heb dit diploma eigenlijk alleen maar omdat mijn school al vanaf de vierde weigerde om mij terug naar HAVO te laten gaan, terwijl ik dit zelf wilde omdat ik VWO iets te moeilijk vond voor mij.
Nou kwam ik laatst de opleiding communicatie tegen (HBO) op de fontys. Dit lijkt me een opleiding die opzich nog wel te doen is. Het lijkt me niet super, maar alle andere opleidingen vind ik al helemaal niks. Maar na een beetje research op internet naar ervaringen met deze studie, las ik dat veel mensen het een ‘knip en plak’ en ‘knutsel de frutsel’ opleiding vinden, waar ook niet veel banen voor zijn. Iemand die weet of dit waar is?
En heeft er iemand tips om erachter te komen wat mij nou echt leuk lijkt en waar ik een beetje fatsoenlijk werk in kan vinden? Of ervaringen over je eigen opleiding? Misschien dat ik daar wat uit kan halen.
Ook wil ik echt perse volgend jaar gaan studeren, aangezien ik nu dus al een tussenjaar heb. Nog een lijkt me niet verstandig, want dan komt studeren er dadelijk helemaal niet meer van. En ook die rare nieuwe regeling met dat ze studiefinanciëring af willen gaan schaffen wil ik liever niet onder vallen.