Ik weet gewoon echt niet wat ik wil studeren!

Heee allemaal,
Ik heb vorig jaar mijn VWO diploma gehaald en nu heb ik een tussenjaar omdat ik gewoon echt niet weet wat ik wil. Er is ook helemaal niks dat me leuk lijkt (op luchtvaart na, maar dat zijn opleidingen waar je moeilijk binnenkomt of waarbij de markt zo slecht is dat je na je studie met een schuld van 2 ton zit. Wel zit mijn droombaan in deze sector (piloot of luchtverkeersleider), maar het is gewoon echt niet slim om in de crisis pilotenopleiding te gaan doen en voor luchtverkeersleider nemen ze maar 40 mensen per jaar aan van de meer dan 1600 die zich aanmelden). Ik heb de laatste paar jaar op het VWO veel met de decaan gepraat en erg veel beroepentesten gedaan. Hier komt echt alleen onzin uit, zoals: popacademie, rockacademie, leraar natuurkunde/scheikunde/wiskunde. En dat zijn echt dingen die ik nooit van mijn leven zou willen. Ook twijfel ik heel erg tussen HBO en WO. Ik heb mijn vwo diploma ook niet echt met superhoge cijfers gehaald en ik heb dit diploma eigenlijk alleen maar omdat mijn school al vanaf de vierde weigerde om mij terug naar HAVO te laten gaan, terwijl ik dit zelf wilde omdat ik VWO iets te moeilijk vond voor mij.

Nou kwam ik laatst de opleiding communicatie tegen (HBO) op de fontys. Dit lijkt me een opleiding die opzich nog wel te doen is. Het lijkt me niet super, maar alle andere opleidingen vind ik al helemaal niks. Maar na een beetje research op internet naar ervaringen met deze studie, las ik dat veel mensen het een ‘knip en plak’ en ‘knutsel de frutsel’ opleiding vinden, waar ook niet veel banen voor zijn. Iemand die weet of dit waar is?

En heeft er iemand tips om erachter te komen wat mij nou echt leuk lijkt en waar ik een beetje fatsoenlijk werk in kan vinden? Of ervaringen over je eigen opleiding? Misschien dat ik daar wat uit kan halen.

Ook wil ik echt perse volgend jaar gaan studeren, aangezien ik nu dus al een tussenjaar heb. Nog een lijkt me niet verstandig, want dan komt studeren er dadelijk helemaal niet meer van. En ook die rare nieuwe regeling met dat ze studiefinanciëring af willen gaan schaffen wil ik liever niet onder vallen.

communicatie kan je ook op de universiteit doen, dat is sowieso verstandiger dan op het hbo :wink:

misschien is het handig als je dan even vertelt wat voor dingen jij leuk vindt om te doen, want dat kunnen wij niet ruiken natuurlijk xd.

• hou je van kinderen?
  • vind je het leuk om een taal te leren?
  • welke vakken vond je op de middelbare het leukst (+welk profiel deed je)
  • vind je het bedrijfsleven/marketing interessant

dit soort dinen moet je in ieder geval voor jezelf op een rijtje zetten.
je kan op de site van de Radboud Universiteit Nijmegen ook een korte studiekeuze test doen, deze is over het algemeen heel goed, en dan kan je meteen kijken welke studies bij jou bovenaan komen te staan.

Verder wil ik je nog meegeven dat je niet alleen moet denken aan je beroepsperspectief, want het is vooral belangrijk dat je de studie heel erg leuk vindt!

twee dingen die inderdaad heel belangrijk zijN!

mijn zus heeft communicatie gedaan op t hbo maar daar is ze mee gestopt omdat ze alleen de creatieve kant leuk vond maar er verder veel wiskunde en economie bij kwam kijken
ook zijn er heeeeeeeel erg weinig banen in, iemand uit mijn famillie heeft die studie gedaan en is na 2 jaar ongeveer nogsteeds opzoek naar een baan.

Verder wist ik ook pas een maand voor mijn examens wat ik wilde doen.
Ik heb daarvoor duizenden beroepentesten gedaan, naar studiebeursen (heet dat zo?) geweest en veel gelezen over opleidingen.

nu doe ik de lerarenopleiding frans :grinning:

Heee,
Ik heb op de middelbare school c&m gedaan. Helaas wel een profiel waar je vrij weinig mee kan dus. Ik had eigenlijk wel als 2e keuzevak economie gekozen, omdat ik het dan nog kon laten vallen als het te moeilijk werd (omdat ik niet zo goed was in economie heb ik zo mijn profiel gekozen ipv e&m). Maar school had het niet op mijn rooster gezet en was te lui om dit alsnog te doen. Terwijl er mensen waren met exact dezelfde vakken als mij en die hadden wel economie in hun rooster.
Maargoed, ik had dus c&m met wiskunde A, duits en Aardrijkskunde.
Aardrijkskunde vond ik wel het interessantste vak dat ik had.
@ SxLxT: Mijn probleem is dus dat die dingen die jij noemt (kinderen, taal, marketing enzo) eigenlijk helemaal niets voor mij zijn :stuck_out_tongue: Het enige wat ik echt leuk vind en waar ik mee wil werken is de luchtvaart. Maar piloot is gewoon niet slim in deze tijd en luchtverkeersleider worden er maar 40 per jaar aangenomen van de meer dan 1600 die selectie doen en daar ben ik dus ook niet doorheen gekomen :frowning_face:
En verder heb je nog Aviation Studies, maar dat is heel erg technisch met natuurkunde en een shitload aan wiskunde. Dus daar faal ik toch alleen maar :stuck_out_tongue: en Aviation Logistics (logistieke opleiding gericht op luchtvaart). Dit leek mij wel erg leuk, maar je hebt hier economie voor nodig. Nou kan ik wel een deelcertificaat halen, maar volgens het HvA ben ik dan nog steeds niet toelaatbaar en iemand die een random mbo 4 opleiding doet (ook al is het zo’n knutselopleiding wat totaal niets met luchtvaart te maken heeft en waar je geen economie of iets krijgt) is wel toelaatbaar. Dusja nogal vreemd :stuck_out_tongue:

Read the Magic Words: Open dagen! :slightly_smiling_face: Nee echt. Je komt hier zoveel meer door te weten. En ik begin volgend jaar aan Communicatie HBO.

Heb je ook meeloopdagen gevolgd? Voor mij was dat de eye-opener, dat geeft een zo veel beter beeld dan de brochures. En inderdaad ook naar open dagen gaan zoals hierboven wordt gezegd.

Wat zoek je in een studie? Wat vind je leuk? En dan niet specifiek een opleiding, maar meer algemeen. Wat trekt je zo aan de pilotenopleiding? Is het de verantwoordelijkheid die je krijgt, de luchtvaartwereld, iets anders? Je zou bijvoorbeeld ook een HBO opleiding kunnen doen in de richting toerisme, en via die weg stewardess worden? Ik roep maar iets. Ik denk trouwens dat je vooral jezelf af moet vragen wat je nu echt wil. Werk je graag met mensen of niet? Wil je een kantoorbaan zonder al te veel verandering of juist heel afwisselend werk? Wil je creatief bezig zijn, of ben je veel meer gericht op duidelijke regels en richtlijnen?

Oh, ik lees nu pas dat je over communicatie aan de fonty’s denkt. Ik zou zeggen: mail ze en loop een dag met een student mee. Dan kom je er vanzelf achter of de studie en de sfeer daar iets voor jou is.

Wat me zo trekt aan een pilotenopleiding is sowieso de luchtvaart zelf en ook omdat het een afwisselende baan is, omdat je veel van de wereld ziet en idd ook de verantwoordelijkheid.
En het enige dat ik wel weet is dat ik geen kantoorbaan wil :stuck_out_tongue:

Same problem here! Al studeer ik momenteel communicatie, wat ik echt een afrader vindt. Als je communicatie wilt studeren, zou ik het op WO niveau doen want HBO stelt echt drie keer niks voor…

Liberal Arts & Sciences

Ik doe het ook, en het is echt heel erg leuk. Geen zin om het uit te leggen, google het maar. Ik doe het in Utrecht!

Ik zit nu in 5 havo en weet ook niet wat ik wil. Weet iemand misschien of een soort van studiebeurs is, voor mensen die niet weten wat ze willen doen?

Je weet eigenlijk nooit zeker of de studie je zal bevallen, totdat je het echt doet. Uiteindelijk moet je gewoon de studie kiezen die je het leukste lijkt (klinkt makkelijker dan het is ja), maar de garantie dat het de juiste keuze is heb je toch nooit.