Ik weet echt niet wat ik moet doen... (mentaal)

Hé,

Ik ben een meisje van 16 jaar oud en ik heb een probleem. Ik weet niet of dit de juiste plaats is om te posten, maar ik ben opzoek naar advies. Het gaat om mijn gezondheid, mijn mentale gezondheid.

Om het kort samen te vatten, ik ben mijn hele leven al verlegen genoemd. Op de basisschool zat ik altijd alleen en zei ik nauwelijks iets. Op de middelbare school kreeg ik vriendinnen, zat ik zelfs in een WhatsApp groep. Tot de vierde klas eraan kwam en ik ze kwijt raakte, ze hadden immers een totaal ander profiel. Ik kwam dus in een nieuwe klas terecht en had met niemand een klik. Het samenwerken bij projecten lukte voor geen meter, ik liet iedereen over mij heenlopen, kwam niet voor mijzelf op. Was ontzettend goed in het vermijden van conflicten. En ik was ontzettend perfectionistisch.

Halverwege het vierde jaar ontwikkelde ik een soort faalangst, vooral bij gym. Waardoor ik zoveel stress had voor de gymlessen, dat ik ze spijbelde etc. Uiteindelijk hoefde ik van de school niet meer mee te gymmen, ik kreeg een vrijstelling. Ik ging verder over met een 8 gemiddeld. Een 8 was het minimum voor mij, onder de 8 was uitermate slecht en dan was ik zo ontzettend teleurgesteld in mezelf. In ieder geval, in de vijfde klas werden de klassen wéér door elkaar gegooid en toen zat ik écht bij mensen die ik niet mocht, weg vertrouwelingen. Al op de eerste schooldag wist ik dat het een drama zou worden. Ik moest dezelfde dag huilen bij de mentor.

Gelukkig zou er een oplossing komen voor mijn ‘problemen’, ik zou in september een intake hebben bij een psycholoog. Eerst had ik gesprekken met iemand op school, maar die kon mij niet verder helpen. Dus op naar de psycholoog… aangemeld in juni, september terecht, prima. Slechts, wat is het… 10 weken wachten? Tot de praktijk ons opbelde: Het geld is op. We kunnen je niet behandelen, tot ziens!
Bam. En toen kwam ik echt in een zwart gat terecht, ik kon namelijk niet zonder de hulp van een psycholoog verder. Ik liep vast, ik kreeg allerlei angsten en die verergerden zich in de loop v/d tijd. Pas… let op… in januari zouden er in mijn regio weer plekken zijn bij een psycholoog.

En nu is het haast april, ben ik al in behandeling? Nee. Ik wacht al 43 (?!) weken op behandeling. Ik ga al meer dan 2 maanden niet meer naar school, omdat ik dat niet meer trek. Ik krijg paniekaanvallen, spanningshoofdpijn, noem maar op. Ik heb mega veel inhaalwerk en nu wordt er al gezegd: sorry, je gaat niet over zo, je blijft zitten. De school wil mij pas helpen als ik een diagnose heb… Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik wil absoluut niet blijven zitten, dat voelt zo erg aan als falen. Want ik ben wel slim… Ik loop helemaal vast en ik haat mezelf enorm, mijn zelfbeeld is zo ontzettend negatief en ik geef mijzelf van alles de schuld. Als het aan de praktijk ligt waar ik nu ingeschreven ben hebben ze pas in mei een diagnose. Ik voel mij zo naar op dit moment… ik lig gewoon elke nacht om de situatie te huilen en ik heb het gevoel dat ik mijn verhaal bij niemand kwijt kan.

Want ik ben altijd super eerlijk, ik heb misschien aan een paar instanties mijn verhaal al verteld, maar niemand helpt me. Ik krijg nooit tips, terwijl ik haarfijn uit kan leggen waar ik last van heb. Ik heb gewoon geen vertrouwen meer in de zorg…Als ik ook naar de toekomst kijk, dan zie ik oprecht niks… en groot zwart gat. Ik kan mij echt niet voorstellen dat ik ooit gelukkig kan worden, want ik kan niks, ik doe niks en ik word niks.

Echt ontzettend bedankt als je de moeite genomen hebt om dit te lezen. Ik zou het zo zo ontzettend lief vinden gewoon al als mensen tips zouden achterlaten. Wat kan ik doen om mijzelf op te vrolijken? Want van de ‘hulpverlening’ krijg ik niet echt tips

Liefs,

• het spijt mij echt zooooo erg als ik op een verkeerd topic iets aanmaak of zo, ik ben nogal radeloos. Ik weet niet echt waar ik terecht kan, ik heb sites doorgekregen als 113, maar dat vind ik zelf nogal heftig… (+ je krijgt alsnog te tip om naar een psycholoog te gaan…) en op een ander forum werd ik uitgekotst door mijn negatieve topics. Dus ja, dan maar hier. Ik durf niet echt op zo’n subtopic te reageren als ‘depressieve soortgenoten, angststoornis etc.’ omdat ik dus niet weet wat er mis met me is. Die duidelijkheid heb ik niet

<3

Ik kan je jammer genoeg niet verder helpen omdat ik gewoonweg geen ervaring heb met dit soort dingen, maar ik kan je wel zeggen dat school veel en veel minder belangrijk is dan je mentale gezondheid. Gun jezelf die tijd om jezelf er terug bovenop te helpen en een jaar overdoen is echt niks ten opzichte van een slechte mentale gezondheid.
Voor de rest wens ik je heel veel sterkte toe met het vinden/zoeken naar een oplossing en hopelijk krijg je snel psychologische hulp!

Heey, eerst en vooral: heb mega veel respect voor je! de dingen die je al hebt meegemaakt zijn echt verschrikkelijk :frowning_face: ik herken mezelf wel in je tbh, heb ook een aantal soortgelijke situaties meegemaakt, natuurlijk niet compleet hetzelfde maar ik kan wel echt tippen aan je tekst. Je gedrag is dus helemaal niet gek. Eerder een soort botsing op alle gebeurtenissen die je al hebt meegemaakt, weet dan ook dat je niet alleen bent :slightly_smiling_face:
Weet ook dat dit voorbij zal gaan. Ook al lijkt het nu niet zo!

Nu dus mijn tips. Om te beginnen helpt het mij altijd om écht goede en positieve muziek te luisteren. Liedjes die je blij kunnen maken, leuke sfeer erin verwerkt (beetje reggae enzo).
En ga videos kijken van Infinite Waters (yt kanaal) op youtube! Zijn videos zijn echt geweldig. En je gaat sowieso filmpjes vinden die jou kunnen helpen. Hij heeft lange (20-30 min) en korte videos, moet je zelf even uitzoeken welke je het leukst vindt :slightly_smiling_face:
Een goede om te kijken is misschien ‘how to heal yourself emotionally’

voor de rest nog wat basic tips; eet gezond, drink genoeg water, probeer voldoende buitenlucht te krijgen… komt allemaal goed!

Wat mij ook helpt is mediteren. Is echt handig om gewoon effe te relaxen en even over niets na te denken of zorgen over maken. In het begin gaat het moeilijk zijn om al je gedachten ‘naar buiten’ te laten, maar als je het op regelmatige basis gaat proberen zul je binnen de kortste tijd een expert in mediteren zijn, haha. Weet natuurlijk niet of het iets voor jou is maar mij heeft het in ieder geval al best veel geholpen!

De houding van de school is niet oké. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad als jij, tot ik de hulp kreeg die ik nodig had, en naar een andere school ging. Daar waren wel mensen die me zagen als persoon en niet als ‘probleem’.

Wat voor nu helpt is denk ik om dingen te doen die jij leuk vindt!

Jeetje wat een nare situatie </3 Ik heb geen tips ofzo, maar heel veel sterkte in iedergeval :heart:

Misschien kan je jezelf vrijwillig laten opnemen?

Krijg je trouwens wel steun van je ouders? Je hebt ze niet genoemd.

Inderdaad! Daarom heb ik nu een tussenjaar en volgend jaar ook

Ik herken mijzelf een beetje in jou. Verlegen, hoge cijfers willen, project issues, omgang met klasgenootjes/ weinig vrienden. Alleen heb ik er geen problemen mee gehad tijdens mijn middelbare schooltijd. Als tip heb ik (wat ik graag zou willen hebben gehad toen ik nog op de middelbare zat): hoge cijfers halen is leuk, maar uiteindelijk kijken ze er bij je volgende opleiding toch amper naar (tenzij je iets van een opleiding zoals tandheelkunde of geneeskunde wilt gaan doen). Laat die extreem hoge cijfers zitten en denk aan je eigen gezondheid. Ga optijd naar bed, sta vroeg op, eet gezond, sport en doe dingen die je leuk vind (naast studeren :p). En over het feit dat je niet echt klikt met klasgenootjes, ik ken heel veel mensen die eigenlijk niet meer met middelbare school vrienden omgaan omdat ze een studie in een andere stad volgen. Je maakt veel meer vrienden tijdens je opleiding, studentenvereniging en -huis!
Je kunt altijd een prive berichtje naar me sturen als je nog iets kwijt wilt. Normaal reageer ik niet vaak op dit forum maar dit keer herkende ik mijzelf in jouw situatie.

Hey meid!
Om te beginnen wat een rot dat je dit allemaal hebt meegemaakt.
Ik herken me wel een beetje in je situatie. Ik kon ook na een halfjaar pas terecht bij een psycholoog, terwijl dit voor mij ook echt nodig was. Ik ben door mijn faalanst/hoge stresslevels dan ook in de 5e klas blijven zitten. Ik vond dat toen het gebeurde echt vreselijk, maar achteraf zie ik in dat het wel nuttig is geweest.

Als ik je een aantal tips zou moeten geven:

• Blijven zitten is echt NIET het eind van de wereld. Zoals hierboven ook al werd gezegd, hoge cijfers halen is een mooi streven maar school staat niet boven alles. Hier wordt dan ook niet naar gekeken als je gaat studeren (op enkele studies na). Voor jezelf geeft het natuurlijk voldoening maar niet alles kan je in de handen houden en beslissen.
  • Je gaat op het moment niet naar school, maak hier gebruik van! Ga nu niet stressen over het gemiste leerwerk maar maak een keuze. Wil je blijven zitten of niet? Zoals ik het van je verneem zou ik toch echt overwegen dit jaartje te laten gaan en volgend jaar fris en met meer zelfvertrouwen te starten… Gebruik deze tijd dan ook voor jezelf. Doe dingen die je leuk vindt, hou een dagboek bij…

Het komt uiteindelijk allemaal wel goed! Veel sterkte!

He, hoe gaat het?

Hoi! Lief dat je het vraagt. Ik ben nogal overwelmed door alle lieve reacties op dit topic, bedankt daarvoor!

Om terug te komen op je vraag, slecht. Ik huil elke dag en sindskort is daar hyperventileren bij gekomen. Mijn concentratievermogen is helemaal weg, er hoeft maar een klein dingetje te gebeuren en ik raak overstuur. Ik haat mezelf nog steeds ontiegelijk erg en er zit ontzettend veel woede in me die ik gewoon niet kan uiten.

En daar komt bovenop dat ik weer een maand moet wachten, pas volgende maand heb ik een intake… een intake… INTAKE. Daarop volgt nog een behandelwachttijd van 20 weken…

Ik zie alles oprecht niet meer zitten, vind dat ik nu zo onmenselijk behandeld word door de zorg. Ik schreeuw nu al maanden om hulp en er wordt gewoon niet geluisterd. Ze wachten zeker tot het helemaal misgaat.

Hey, ik vind het echt ontzettend naar hoe je bent behandeld door de zorg… Ik had al zo’n idee dat het slecht was gesteld met de mentale zorg in Nederland, maar dit is wel erg slecht.

Ik vind het heel vervelend voor je dat je je alleen nog maar slechter voelt <3 Ik kan alleen maar zeggen; probeer de tips van de anderen op te volgen en probeer niet te stressen over het missen van school. Dat is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik. Misschien is het een idee om te gaan hardlopen/stukje sprinten tegen de woede? Ik weet niet of dat je helpt. Ik hoop dat het toch een beetje beter zal gaan.

Misschien heb je wat aan de app headspace tegen hyperventileren en anxiety

Heey Atlantique, wat naar allemaal! Wat een zootje is die ggz toch tegenwoordig :rage: Ik herken mezelf wel in je verhaal. Mijn tips:

• Ga er op uit. Heb je iemand in je omgeving (misschien je ouders) met wie je geregeld van huis kunt? Even winkelen, eindje wandelen of ergens iets drinken hielp mij altijd al erg ter afleiding/ontspanning. Het hoeft niet ver weg of duur te zijn maar helpt wel de tijd door te komen.
  • Niet opgeven. Het gaat nu slecht, maar over een paar jaar gaat het misschien wel veel beter. Tuurlijk is het achteraf nog steeds rot maar uiteindelijk is het een klein stukje van je leven. Alleen als je er middenin zit lijkt het heel groot en weet je niet of het ooit beter wordt (maar het wordt wel beter!).
  • Hierboven al gezegd: een jaartje langer over school doen is niet het einde van de wereld. Ik ben blijven zitten maar de meeste mensen op mijn studie zijn alsnog ouder dan ik. En bij veel banen willen ze juist iemand die al wat ouder is (meer levenservaring ofzo, i don’t know haha)
  • Je bent niet de enige. Alleen al als je de reacties hier ziet merk je dat er heel veel mensen zijn die je verhaal herkennen. School kan je het gevoel geven dat je heel raar bent maar dat ben je echt niet! Er zijn tegenwoordig best veel mensen die mentale problemen hebben/thuis zitten
    Sterkte :sob::muscle:

Veel sterkte!
Is het mogelijk om jezelf te laten opnemen?
Zal vrij intens zijn de behandeling maar beter iets dan niet.