Ik weet echt niet wat ik in de toekomst wil

Hee ladies,

Ik zit echt al een lange tijd met een bekend probleem voor veel mensen. Ik weet voor mijn god niet wat ik na mijn opleiding wil doen. Ik zit momenteel in het 2e jaar van de opleiding Juridisch Administratief Dienstverlener MBO niveau 4. Volgend jaar zit ik in mijn 3 jaar en zal ik hopelijk mijn diploma behalen. Maar wat dan? Bijna iedereen heeft een plaatje van zijn/haar toekomst, maar ik zie dit gewoon echt niet bij mezelf. Ik heb talloze studiekeuze testen gemaakt en al open dagen van het HBO bezocht. Verder volg ik nog een vak op school, namelijk HBO Voorbereiding. Hier heb ik ook al veel dingen gedaan en geprobeerd om erachter te komen wat ik na mijn studie wil maar tot nu toe tevergeefs.

Mijn probleem is zo’n beetje dat ik liever nog niet wil gaan werken. Het jaar dat ik zou afstuderen ben ik pas 19 jaar. Daarnaast zie ik mezelf niet in deze sector werken. Ik word momenteel opgeleid voor een soort assisterende functie en dat zie ik totaal niet zitten. Het administratieve deel van mijn opleiding bevalt mij ook niet zo. Werken is dus niet zo’n goede optie voor mij.

In het eerste jaar heb ik al een half jaar stage gelopen in deze sector (bewindvoerder) de eerste periode hield ik het redelijk goed uit maar al gauw verloor ik echt mijn motivatie en vond ik sommige dingen echt niet interessant wat raar is aangezien de juridische sector me wel interesseert. Maar door deze stage heb ik nagedacht of ik hierna wel door moet gaan met rechten (HBO Recht).
Ik heb ook verschillende lessen meegedaan op het HBO van de opleiding HBO Recht. Maar ik verloor mijn concentratie binnen no-time omdat ik de docent gewoonweg niet meer kon volgen. Ik ben dus bang dat HBO een stap te hoog is voor mij. Ik weet dat bijna zeker. Iedereen zegt momenteel tegen mij probeer het gewoon, maar ik zie het nut hiervan niet in omdat ik nu al zeer grote twijfels bij deze opleiding heb. Ik weet dus bijna zeker dat ik gedemotiveerd raak en het sowieso niet tot februari haal.

Ik heb nog gekeken naar andere opties maar ik kom er gewoon niet uit. Ik ben gewoon zo’n lastig persoon. Ik vind zo weinig leuk. De zorgsector valt af omdat ik niet goed tegen bepaalde dingen kan die hierbij zeker aan bod komen. Voor de technische sector heb ik het vakken pakket niet en het interesseert me niet. En ik heb nu ook zo mijn twijfels bij de economische/juridische sector. Ik vind het zeker interessant en kom deze opleiding nog wel door, maar ik zie nu al tegen mijn afstudeeerstage op, en dat wordt echt een groot probleem. Ik ben gewoon echt radeloos en ik hoop dat ik via deze weg misschien wat inspiratie, tips of advies kan op doen.

Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal. Ik hoop dat er meiden zijn die mij kunnen helpen. :slightly_smiling_face:

XXX Froste

Vond je de docent wel uitdagend en geëngageerd? Ik heb zelf namelijk ook wel eens docenten die ik niet kan volgen maar dat komt omdat ik ze verschrikkelijk irritant of saai vind. :’)
Het wettelijke gedeelte en de stof spreekt je dus het meeste aan, van wat ik begrijp. Dat lijkt me juist een heel goed voorbeeld waarom doorgaan met studeren misschien juist wel bij je past. Ik ken het hbo en het mbo niet goed, maar daar horen stages volgens mij gewoon bij. Dus wat je ook doet: dat moet je doen. Hoe hoger je komt, hoe minder belangrijk de stages zijn.
Je bent nu dus bang dat je het hbo wel zou willen doen, maar dat je bang bent dat je voortijdig ‘faalt’. Dit heeft zich gemanifesteerd in het niet de aandacht kunnen houden bij de docent. Snapte je de stof voordat je in de les zat wel?

Ben jij mij?

(…)

Ik snap je echt helemaal en weet hoe lastig dit is, dus ik kan je helaas ook niet echt verder helpen, maar als je er verder (anoniem) over wilt praten, mag je mij noten!

Liever niet citeren, want ik haal dit denk ik weer weg ivm herkenbaarheid

Bedankt voor je antwoord! Een deel van de stof begreep ik zeker aangezien ik de basis al op mijn opleiding heb gehad. Maar het aanvullende deel dat je op het HBO dus krijgt. Het ‘dieper’ er op in gaan vond ik zelf ook wel lastig. Dus ik vind het gewoon zo’n lastige beslissing :frowning_face:

@Pizzagoras

Ik had een reactie gestuurd maar die is om een of andere reden niet geplaatst?

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie. Ik heb je verhaal gelezen en ja het is gewoon zo lastig. Iedereen om me heen zegt van doe het gewoon en kies dit en dat gewoon. Maar ik vind zo’n beslissing niet ‘gewoon’ dus ik loop zo erg vast he… Het is echt gewoon moeilijk…

Bedankt voor je reactie. Ja ik kan het proberen maar ik twijfel gewoon zo erg. En ik heb al op de website van de hogeschool gezocht of ik met iemand in gesprek kan gaan over mijn eventuele studiekeuze maar het is alleen mogelijk om een soort informatie gesprek te krijgen als je een specifieke deeltijd opleiding gaat doen. En dat is dus niet wat ik wil aangezien ik totaal nog niet weet of ik voltijd/deeltijd wil of welke sector etc. Maarja ik kijk het even aan en misschien kan ik volgend schooljaar nog naar een open dag gaan.

Op een opendag staat vaak wel een studieadviseur die je informatie kan geven! Vraag daar anders eens naar, want die kan je misschien meer helpen met de vragen die je hebt.

Ik zou ergens ook niet te snel en te hard oordelen over je kunnen. Ik heb dan niets in recht gedaan maar ik heb ook een mbo gedaan (en daarvoor vmbo-t), ben nu bezig met het afstuderen van mijn hbo en een inschrijving op de universiteit staan. Waar je vandaan komt zou je echt niet moeten tegenhouden met waar je heen wil (of gaat). =)

Misschien kan je een loopbaancoach nemen? Als je dat kan betalen natuurlijk. Die kan jou een goede beslissing laten maken waar jij achter staat.
Je kan een moodboard maken over hoe jij je toekomst graag wil, niet alleen qua werk maar ook met welk huis, land, hoeveel kinderen, huisdieren, man/vrouw, wat voor soort omgeving, hoe ziet je dagindeling eruit etc.
Je kan de studiekeuzetest van icares doen. Je kan een tussenjaar nemen en vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland (EVS) of Nederland, op reis gaan, gaan werken als au pair oid.