Ik was eerst een mens, maar nu ben ik een geest

Floor’s moeder is dood, haar vriendin verlaat haar, en haar vriend maakt het om een rare reden uit. Haar vader is alcoholist en slaat haar. Op een nacht slaat hij haar dood en zal Floor verder leven als geest samen met haar moeder en Lily. Richard haar vriend, heeft echt spijt. Wat gaat er gebeuren?

http://www.radiobeverwijk…o/2008-03-19_16_51_39.jpg
Dat is Floor! (het lijkt alsof ze geen bruin haar heeft, maar komt omdat de foto zwart/wit is.)

Ik had hem gebruikt voor een wedstrijd, (n.l. http://forum.girlscene.nl…message/3822087#m3822087. )
En wou ermee doorgaan, dus hier, het begin!:

—Floor—
23.00 Staat er op mijn wekker. Ik hoor iemand de trap opkomen, dat zal pap wel zijn die wil gaan slapen, nou ja slapen, weer in een soort van coma raakt. Zo kun je het beter noemen…

Sinds mama dood is drinkt hij alleen nog maar, eerst weinig, maar steeds meer.
Hij drinkt zichzelf nog een keer in een coma.

23.15 Nu zal hij wel slapen, en kan ik gerust de trap af het huis uit. Ik ga mijn bed uit, trek mijn pyjama uit, en doe de kleren aan die ik vandaag aanhad; mijn lievelings skinny jeans, een paars jurkje tot net iets boven mijn knieën. Gouden riem eromheen, elastiekje in mijn lange bruine haren, Nike’s aan, en wegwezen! Ik loop voorzichtig de trap af, hij mag dan wel slapen, maar ik kan maar beter voorzichtig zijn… Je weet maar nooit… Veilig kom ik beneden aan, doe de deur open en stap erdoor. Deur dicht en begin dan te lopen, op naar het verlaten huis in het bos, naar Lily toe. Ik weet het nog precies. Hoe ik daar toen terechtkwam.

Het is midden in de nacht, maar ik kan niet slapen, van verdriet en van pijn niet. Telkens moet ik weer aan mama denken, en aan de snelweg… En wat papa me vandaag aangedaan heeft, daar komt de pijn van… Ik ga maar wandelen, en loop het huis uit, het spoor over en dan het bos in. En daar verderop staat het, het huis waarvan iedereen zet dat het spookt. Maar ik kan ze zien, dus het maakt me niet uit als ze daar ook zijn. Ik loop het huis in en zie dan een geest. Ik vraag haar hoe ze heet. ‘‘Lily.’’ is het antwoord dat ik krijg. Ik weet niet hoe ik haar uiterlijk moet beschrijven, ze is zo mooi, zo knap… Dan begin ik maar met praten, en ik vertel over mijn leven, en zij luistert en snapt me, misschien heb ik dan eindelijk een vriendin gevonden!

‘‘Lily, ik ben er weer!’’ roep ik door het huis wanneer ik de deur open gemaakt heb. Dan komt Lily op me af en zegt, ‘‘Er is iemand gekomen, voor jou!’’ iemand gekomen, voor mij? Wie dan? En ik kijk Lily vragend aan. Dan zegt ze: ‘‘Haar naam is Ellen Sims.’’ de naam zegt ze extra langzaam om me in spanning te houden. Maar dat betekent dat, maar dat is… ‘‘Mama! Waar ben je?’’ en ik kijk snel zoekend de kamer af waar we nu zijn. Dan komt ze eraan, mijn mama, die voor me gezorgd heeft zolang ze kon. En ik hou nog steeds van haar! Ik wil haar een knuffel geven, maar het lukt neit. Ik kan haar niet aanraken. Allerlei emoties gaan door me heen, verdriet, angst en nog veel meer. ‘‘Waarom mag ik je geen knuffel geven?’’ vraag ik huilerig aan mijn moeder. ‘‘Omdat dat niet mag, geesten en mensen mogen geen lichamelijk contact maken. Hoe graag je het ook wil. Stil nou maar, we kunnen elkaar tenminste zien, dat is al heel wat.’’ ik wordt al weer wat rustiger en ze vraagt: ‘‘Wil je even met me in het bos wandelen? Kunnen we even kletsen.’’ ze vraagt het niet echt, want ze loopt al naar de deur toe. Snel loop ik haar achterna.

‘‘Nou, hoe gaat het op school en thuis, met je vriendinnen? Ga je over naar het vijfde?’’ ze heeft geen idee wat voor een leven mijn hel is, denk ik boos. Boos op alles wat fout in mijn leven. ‘‘Nee, sinds jij dood bent begin dit jaar haal ik alleen nog maar onvoldoendes. Richard heeft het uit gemaakt, en Leonne laat me stikken voor Erica. ik heb niks meer om voor te leven.’’ en ik barst weer in snikken uit, als of ik heel de wereld wil laten merken wat ze me allemaal aandoen, en als of ik ook heel de wereld kan onder huilen. iedereen kan laten verdrinken in mijn tranen. iedereen die mij pijn in het hart heeft gegeven. Mama kijkt me doordringend aan. ‘‘En papa dan? Ik weet zeker dat hij zielsveel van je houd.’’ ‘‘Nou, dat laat hij lekker merken, het enige wat hij doet is drinken. En hij zegt dat het mijn schuld is dat jij dood bent! Daarom slaat hij me, en hij schopt, en ga zo maar door!’’ we komen bij een open plek aan en staan stil. Na een hele tijd stil zijn, maken ons gesprek af en ik ga naar huis.

Als ik thuis kom staat mijn vader voor de deur. ‘‘Zeg waar was jij, zo midden in de nacht? Zeker weer de slet uit hangen!’’ Hij komt op me af en slaat me. En nog een keer. ‘‘Geef antwoord! Wat deed je en waar was je!’’ hij schreeuwt het uit van woede. Maar ik denk er niet over om over het bos te vertellen, of over het huis. En laat staan over mama. Of over dat ik geesten kan zien. Dat is mijn geheim, daar zal nooit iemand achter komen. Mijn vader ziet dat ik niks zeg en merkt dat ik ook niks ga zeggen, ondertussen sta ik nog steeds voor de deur. Hij is het zat en geeft me een klap, en trap me. Steeds harder, in mijn maag, mijn hoofd, overal waar hij me kan raken. De laatste trap die ik voel, is in mijn gezicht. Ik zie niks meer. Nee! Ik mag niet blind zijn! Dan krijg ik nog een trap, en dan sluit ik mijn ogen en blaas voor de laatste keer mijn adem uit…

Ik hoor gillende sirenes en zie de politiewagens en ambulance naderen. Ik vraag me af wat er is. Ik leef toch nog? Ik kijk in het rond, en daar, voor de deur. Ligt een meisje. Ze lijkt op mij. Maar wat doet ze dan voor mijn huis? Een van de politieagenten gaat het huis in. En haalt even later mijn vader op. Wat heeft hij er mee te maken? Ik kijk nog eens goed naar het meisje dat nu op de brancard ligt en schrik. Dat ben ik! Ik word spierwit. Maar hoe kan ik nu daar en hier tegelijk zijn? dat kan niet! Of ik moet… Nee, ik zal toch geen geest zijn of wel? Mijn vader wordt de politiewagen in gezet en moet mee naar het bureau. Stiekem kruip ik ook de auto in, zonder dat iemand het merkt, of nou ja, de geest ik. Want ik ben ervan overtuigd dat ik een geest ben.

Op het politiebureau wordt mijn vader nog niet verhoord, over of hij mij dus echt doodgeslagen heeft, dat gebeurt morgen. En tot die tijd zit hij in de cel. Om half 4 zal het gesprek hier plaatsvinden, en ik zal er zijn. Ook komt er een vrouw, ze is oud. Maar ze lijkt heel zacht en lief. Ze heeft alles gezien en hgehoord en meot dus getuige spelen. Papa gaat nu de cel in en ik heb er genoeg van. Met die verhoring morgen om half 4 zal ik er zijn!

Ik ga weg, naar het huisje in het bos. Naar mama toe! Nu kan ik haar eindelijk knuffelen. Is er toch een voordeel waarom ik me niet meer zo leeg hoef te voelen, want ik kan naar mijn moeder toe!

→ Reacties?

Whoehoee, dit had ik al gelezen. Dus snel meer. :’)

mooi! verder!

Wow!
Jij schrijft echt mooi! Is dat meisje nou dood?

Toen ik titel zag moest ik lachen, want ik dacht dat het echt zo’n raar verhaal was. Sorry;p

verder! super mooi

Love your story, the same as i love you, and i love you very match so i love your story very match, bla bla bla…

Volgens mij is het goed gespeld, toch???

xxx je bff!!!
4!EVER!!!

Heei,
ja, ze is dood… en nu een geest.
ik snap wel dat je moest lachen, maar ik wist geen andere titel…
ik kan nu geen stukje schrijven, pas vrijdag weer, want ik ben bij mijn bio-pa in Leeuwarden, en ik ga ook nog naar mijn tante, heb het dus druk druk druk!
En ik kan vanaf de 17de tot 8 augustus mss niks meer plaatsen, want dan ben ik op vakantie ne heb ik geen internet! nee, verschrikkelijk, (ondertussen schrijf ik in mijn schrift door hoor, ga ik zo ook nog ff doen, heb wel wat ideeën!) dus sorry dat ik nu niks kan plaatsen, ff mail checken en de pc moet uit… jammer he?

in elk geval leuk dat jullie het leuk vinden!

xoxoxo

Poeh, heb ik mazzel!
Ik mag toch nog even op de pc van mijn tante.
Gister een groot stuk geschreven…
Hier komt het:

—Richard—
Stomme ik! Waarom heb ik het nou met Floor uitgemaakt? Ik hou nog van haar!
O ja, omdat Sanne zei dat ze Floor met een ander had zien zoenen. En dat geloofde ik ook nog!
Krijg ik net een sms van Tom:
Yo Man,
Sanne zei het alleen maar omdat
ze met jou wou!
Floor sprak de waarheid,
ze wist echt van niks!

Great, dat heb ik weer, dacht ik toen ik het las. Arme Floor… Eerst verliest ze haar moeder, dan laat haar vriendin haar in de steek, en geloof ik Sanne en maak ik het uit. Logisch dat ze daarna niks meer zei, tegen niemand niet. Straks op school maak ik het goed met haar!
En leg ik ook uit hoe ik erbij kwam dat ze met een ander had gezoend. Komt alles toch nog goed…

Snel spring ik in mijn kleren, ga naar beneden eten, ren weer naar boven poets mijn tanden, en doe las laatste mijn haren.
Ik kijk snel op de klok en zie dat het bijna tijd is. Schoenen aan, tas pakken en wegwezen!

‘‘Man, waar zat je nou?’’ vraagt Tom wanneer ik op hijgend en net op tijd het schoolplein opkom. ‘‘Oh uh…’’ ik kijk rond om te zien of Floor er ook is, maar Floor is nergens te zien. Wat raar… ‘‘Hallo, heb ik contact?’’ zegt een sten geërgerd, en zwaait met zijn hand voor mijn gezicht heen en weer. Het is Tom, ik kan het herkennen aan zijn stem. ‘‘Ja hoor.’’ antwoord ik maar om van zijn gezeik af te zijn. ‘‘Nou, waar had ik het over dan?’’ ‘‘Sorry hoor Tom, maar ik ben er niet bij. Ik heb de liefde van mijn leven verlaten vanwege een leugen. Nu wil ik het goedmaken, zie ik haar nergens.’’ ik kijk nog even zoekend rond, maar nog steeds geen Floor te zien. ‘‘Laat maar, ik snap het wel.’’ de bel gaat en samen lopen we de school in naar het lokaal.

Maar in de klas is er nog steeds geen Floor…

—Floor—
De rest van de nacht heb ik op haar zitten wachten. Maar ze kwam niet… Volgens Lily zou mam zo terug zijn, maar ergens diep vanbinnen geloof ik dat niet.

En voor het eerst sinds mam dood is en Leonne me verlaten heeft, weet ik dat ik van het leven had moeten genieten. Dat ik blij had moeten zijn met de hele kleine dingen die ik nog had. Ik had geen mooi leven na mams dood, maar ik had verder van de kleine dingen toch wel kunnen genieten? Ik zat tenminste niet in Afrika, zonder eten of vers water, geen schone kleren, en zonder school. Die mensen zouden dol blij zijn, als ze naar school mochten. Waar zouden die mensen voor leven? Leven omdat ze leven? Blij zijn met het feit dat ze in elk geval familie en vrienden hebben? En met het feit dat ze weten dat er altijd wel iemand is die van ze houd?

Na lang denken ga ik maar naar school, voor andere mensen ben ik dood. maar ik moet toch iets doen om de tijd te doden? Ik moet er van genieten, ik heb tenminste iets wat andere kinderen in Afrika niet hebben, zij hebben familie en vrienden, mensen die van hen houden. Ik heb Lily, mama en mijn school. En daar moet ik maar blij mee zijn.

—Richard—
De directeur komt binnen als we al even met de les bezig zijn. ‘‘Ik moet jullie iets vertellen.’’ hij kucht en praat dan verder. ‘‘Afgelopen nacht, is Floor Sims overleden. Voor de mensen die willen, mogen ze binnenkort mee naar de begrafenis. Daar komt nog bericht over. Nog vragen?’’ veel vingers worden opgestoken, maar ik merk het niet, ik hoor niks. Ik kan het wel uitschreeuwen: Floor is dood?! Dat mag niet, dat kan niet! Wat is er gebeurt? Er komen tranen, ik voel ze komen. Ze zullen komen zoals een waterval naar beneden stort, zoals de regen met bakken uit de hemel valt. Ik zou de wereld kunnen laten verdrinken in mijn tranen, ik zou de wereld laten overstromen, mensen zullen vluchten. Maar er is geen weg terug, Floor is dood. En ik huil de rest van de wereld dood. Voor de tranen zullen vloeien, pak ik mijn tas en tren naar mijn fiets, niet naar huis, maar naar het bos toe. Het verlaten huis, waar Floor en ik altijd heen gingen.

—Floor—
Ik luister naar de directeur en zie Richard weggaan. Wat doet hij? Snel ga ik hem achterna, niemand merkt dat hij verdwijnt. En het laatste wat de directeur zegt is dat ik overleden ben door een auto-ongeluk. Dat klopt niet! Ik ben doodgeslagen, en iedereen mag dat weten! Wat mijn pa gedaan heeft! Mijn gedachten draaien op volle toeren wanneer ik Richard nog steeds achtervolg. Over het spoor het bos in, aha, hij gaat dus naar het huisje. Hij zet zijn fiets tegen een boom verderop, en praat in zichzelf: ‘‘Wat ben ik stom geweest Sanne te geloven, ze had niet met een ander gezoend! Ik had Floor moeten geloven, niet Sanne! Nou, wil ik het weer goedmaken, is ze dood!’’ ik ben geraakt in mijn hart door die woorden, en hij heeft echt spijt. Dat kan ik zien, ik kon altijd al zien wat hij dacht, wat hij wou en hoe hij zich voelde. Door die woorden lijkt het alsof ik opnieuw verliefd ben. Door die emoties moet ik ook huilen, het liefst ren ik nu naar hem toe en sla mijn armen om hem heen. Maar mens en geest kunnen geen contact met elkaar maken, behalve als je zoals ik ben. Maar dan kun je ze alleen zien en met ze praten, meer niet. Altijd zal er een krachtveld tussen ons zitten. Ik zal dus voor altijd met pijn moeten lijden. Pijn van verdriet, liefdesverdriet. Want onze liefde is onmogelijk. Met die pijn zal ik moeten leren leven. Maar deze liefde is echt onmogelijk, in alle sprookjes is de liefde onmogelijk. Maar het lukt ze altijd, hun liefde is niet onmogelijk. Deze wel, want dit is geen sprookje.

—Richard—
Ik huil me zo ongeveer dood. Ik ga naar de slaapkamer. En daar staat het. Het bed waar Floor en ik onze eerste keer samen gedeeld hebben. Het was zo zalig, zo zacht en zo hemels. Ik weet nog precies hoe het ging. Ik ga op het bed liggen en denk aan die leuke tijd, de tijd dat Floor nog leefde en mijn lieve vriendinnetje was. Mijn zoute tranen drogen op op mijn gezicht, en ik val langzaam in slaap. Wat ik niet weet, is dat Floor er nog wel is, maar niet als mens. En dat ze mij nu huilend zit te bekijken, en weer weggaat.

's Avonds word ik wakker gebeld door mijn moeder. Waar ben ik? O ja, in het huis, te slapen… En ik val weer in slaap, maar word weer gewekt door mijn moeder die steeds belt. Nou, dan neem ik maar op.
‘‘Yo!’’ zeg ik slaperig door de telefoon.
‘‘Richard, waar zit je?!’’ ze is bezorgd, erg bezorgd…
‘‘Uhm, hoezo? Hoe laat is het?’’ ik heb gewoon geen idee van tijd meer.
'‘Het is verdomme 12 uur ‘s nachts! Jij hoort allang thuis te zijn! Waar hang jij uit?’’
‘‘Ik kom al naar huis, daag!’’ poeh, die kan ook zeiken, ben ik straks thuis. Helemaal gebroken, en krijg ik een preek van een uur. Nog meer gezeur, ik heb wel genoeg aan mijn hoofd! Donder toch op allemaal!
Ik stap m’n bed uit, loop het huis uit, naar mijn fiets en fiets dan naar huis. Op weg naar de preek…

Ik kan de deur niet eens open doen, want hij word al opengetrokken door mijn vader. ‘‘Waar was jij!’’ ze zijn pissig, en niet zo’n klein beetje ook! ‘‘Weg.’’ ik ga ze mooi niet vertellen van het huis! Vergeet het maar! ‘‘Ik zei waar was je?!’’ ‘‘Oke oke, ik heb liefdes verdriet, ik heb het voor niks uitgemaakt met Floor, en nu is ze afgelopen nacht doodgegaan! Dus laat me met rust!’’ mijn ouders zijn geschrokken, maar ze begrijpen me, en laten me gaan. Ik ren naar boven en val met mijn kleren en schoenen nog aan, in slaap.

----Hmm… toen ik het op papier schreef was het groter en meer, maar oke…
Reacties please! :grinning:

geen reactie…?
:frowning_face:

zeg tenminste dat je het slecht vind als je dat vind,
en plaatst plzz een reactie wanneer je het gelezen heb!

xxx

t stukje wat k heb geleze: super! :slightly_smiling_face:

thnx! blij dat ik een reactie heb hoor! =D
xxx

PS. ik schrijf binnenkort verder!

Het eerste stuk is nogal lang, dat had je misschien als intro wat korter kunnen houden (:

nee, match = much

Melissa! =’)
Wat een leuk verhaal, ben benieuwd naar de rest.
Btw; Ik denk dat de andere juryleden niet meer komen, miss. zijn ze op vakantie? Ik geef ze nog 2 dagen en anders beoordeel ik zeluf alles! =)

ja maar ik dacht, kan ik beter het hele stuk gebruiken dat ik ook voor de wedstrijd heb gebruikt. is het storend?

ahum…
ik dacht dat ik iets vroeg… (niet opdringerig hoor!)
ahum…
:anguished:?

Volgens mij volgt niemand het meer, maar voor de gene die het volgen:
Laat ff een berichtje achter, dan weet ik voor wie ik het doe!
Nou een stukje!

—Richard—
Eigenlijk moet ik nu naar school, maar ik ga niet. Ik moet en zal te weten komen wat er met Floor gebeurt is. Met mijn fiets sta ik aan het einde van de straat, ik heb twee opties: 1. Ik ga naar school en doe dit later. 2. Ik ga nu naar het politie bureau. Mam en pap ware toch al vroeg uit de veren en zijn weg voor hun werk, iets belangrijks. Komt mooi uit, kan ik naar het politiebureau. Nog even twijfel ik, als ik te laat kom moet ik een briefje halen. En kan ik een week lang om 8 uur op school zijn + na schooltijd papiertjes prikken. Daar heb ik echt geen zin in! Maar ik moet NU weten wat er met Floor gebeurt is! Dus ik kies voor optie 2. Ik wil op mijn fiets stappen en wegrijden, maar dan klinkt het bekende sms-deuntje uit mijn broekzak.
Afzender: Onbekend
Bericht: Lieve Richard.
Ik ben het Floor,
je zal hier wel niks van snappen,
maar ik heb je gezien, in ons huis.
Ik ben niet echt dood,
ik bel je vanavond en leg ik alles uit!
xxx Floor!

Dit kan niet! Floor is toch dood? Hoe kan ze dan smsen? Ik snap er niks van! Of iemand haalt een grapje uit, dat kan ook. Nee, niemand zou dat doen, dat was anders erg flauw geweest. Als ze echt belt, en ik hoor haar stem, is dit mobieltje heilig. Want dan is dit het enige middel om contact met haar te hebben, maar wat ratelt z nou over ‘ik ben een geest’. Geesten bestaan toch niet? of wel…? Ik schud mijn hoofd heen en weer, knijp mezelf en besef dat ik echt wakker ben. ik lig dus niet in mijn bed te dromen. Dit is echt! Nog 20 keer lees ik de sms over. En dan moet ik tegen de wind in naar het politiebureau, niet dat het erg ver is. Maar ik heb wind tegen, en het ligt ook weer niet bepaald naast de deur.

—Floor—
‘‘Zou mijn sms zijn aangekomen?’’ van opwinding spring ik op neer. Lily zit op de bank en kijkt me aan, ‘‘Ik weet het niet, je weet. Mensen en geesten kunnen niet met elkaar praten, tenzij ze paranormaal begaafd zijn.’’ zegt ``Lily koeltjes, alsof het haar niks uitmaakt. ‘‘Dat is hij niet…’’ ik zucht, de moed zakt me in de schoenen. Misschien heeft Lily wel gelijk en heeft het geen nut. Hij kan ook niet terug smsen want ik hen een onbekend nummer. ‘‘Hoe laat vanavond moet ik hem bellen?’’ fluister ik zachtjes, maar nog net hoorbaar voor Lily. Lily springt omhoog vanuit de bank. ‘‘Wat?! Je gaat hem bellen?!’’ ze is boos, nee niet boos maar razend. ‘‘Ja.’’ antwoord ik kleintjes. Zo heb ik haar nog nooit gezien, altijd staat ze achter mij en mijn plannen. Maar nu? ‘‘Floor! Dat doe je niet!’’ ‘‘Of wel?’’ voegt ze er nog zachtjes aan toe. ‘‘Ik wil het alleen proberen, dat is alles. Oké?’’ mijn moeder komt binnen, kijkt ons even raar aan en loopt dan naar haar kamer toe. ‘‘Proberen, meer niet belooft?’’ zegt Lily na een paar minuten nadenken. ‘‘Beloofd.’’ en ik steek 2 vingers op. ‘‘Ik ben iets vergeten, maar wat?’’ ik zit in mezlef te praten en begin te ijsberen. Mijn vader! Natuurkijk. ‘‘Fuck!’’ en ik ren het huis uit, naar het politiebureau, Lily vraagt nog wat ik ga doen. Maar ik ben al weg.

Ik schrik en word wit, tenminste voor zover ik wit kan worden. Omdat ik weinig slaap zie ik er een beetje wit uit. Want daar staat Richard. Zou hij iets gedaan hebben? Ik luister naar hem. ‘‘Ik moet het weten! Ze is mijn vriendin!’’ hij is boos. Richard is het er dus duidelijk niet mee eens. ‘‘Sorry, ik kan je niks vertellen. Gisteren was de verhoring, maar we mogen niks vertellen, het spijt me echt meneer.’’ zegt de agent kalmpjes. Richard word nu echt rood. ‘‘O ja, en deze sms, hoe verklaar je dit?’’ hij laat de agent mijn smsje zien. ‘‘Dat was een grap van iemand, zeker weten. Ze is dood, snap het nou dan.’’ de agent raakt nu ook geïrriteerd. ‘‘Ja, maar wat is er gebeurt, vertel het me dan!’’ ‘‘Nou vooruit dan, Floor is mishandeld door haar vader. De nacht dat ze stierf kwam omdat haar vader weer dronken was en heeft haar toe dus doodgeslagen en getrapt.’’ de agent wil het niet vertellen, ik zie het gewoon. Hij vind het moeilijk, omdat het Richard pijn doet. Richard begint te huilen, maar de agent ziet het niet. ‘‘Je houd dit wel geheim hè? Ik mocht het niet eens vertellen. Beloofd?’’ ja, knikt Richard en hij loopt weg. Aha, dus daarom was Richard hier. En ik heb de verhoring gemist, balen. Maar ik weet wel dat hij achter slot en grendel zit. Ik ga maar naar huis, en ik wandel langzaam en bedroefd naar huis.

----- Reacties? :grinning:
Best mooi stuk geworden, ja toch?
Naja, ik ga maar weer!
Doei,
xoxoxo

echt super goed geschreven!!
ben benieuwt naar het volgende stuk (A)