Ik voel mij super slecht!

Heey,

Ik wil effe iets kwijt, ik voel me al een tijdje super slecht!!
Ik tijfwel over mezelf en over zowat alles!
Goede indruk maken

Ik zit net in het eerste middelbaar, maar ja alles lijkt zo stom!

Thuis huil ik heel vaak, (bv. als ik een opmerking krijg van mijn ouders, maar ook gwn op mijn kamer als ik alleen ben) Dat was niet echt mijn gewoonte. Ik had dat vroeger niet zo vaak eigenlijk en nu heb ik wel meer dat ik huil zonder duidelijke reden.
Ik laat ook gwn niet graag zien dat ik me super rot voel, ik laat alles opstapellen tot dat er iets super stom gebeurd en alles omploft! (dat had ik dus vandaag… Mijn gsm is net kapot gevallen door mezelf en door mijn zus, ik had mijn vest, sjaal en gsm op tafel gelegd toen ik thuis aankwam, ik was al slecht gezind omdat ik een uur langer op school had moeten blijven om mijn toets in te halen. Ik had mijn gsm dus niet in het vaste kastje gelegd en was gwn naar boven gegaan. Toen mijn mama de tafel wou dekken vr het eten (dat alleen resten van gisteren waren) had ze mijn sjaal-vest-gsm pakketje gwn effe op een stoel gelegd (de stoel v mijn zus) Ze had mijn gsm niet opgemerkt en had gwn iedereen geroepen vr het eten. Mijn zus wou dus gaan zitten en heeft het pakketje een beetje onhandig aan mij gegeven/gegooid, ze wist dus niet dat mijn gsm daar tussen zat en die viel dus hard op de vloer neer. op eerste zucht lijk nix kapot maar toen ik daarnet mijn gsm opende zag ik nix anders dat een zwart scherm. Ik hoor mijn berichten nog binnen komen en je kunt mij nog bellen maar ik zie nix alleen zwart!)

Ik ben ook zo dat ik helemaal enthousiast word als ik mensen zie, ik weet niet wrm maar ik begin te ratelen en veel te snel te praten (ik praat van nature al snel dus dit geef gn goed efect) en veel mensen vinden dat irri denk ik.

Ik wil ook gwn niemand lastig vallen met mijn gevoelens, ookal wil ik het wel vertellen maar vind ik niet echt de juiste persoon.
In het 5de leerjaar heb ik een ROT jaar gehad!! IN het 6de zat ik op een andere school, maar moijn eerste school is wel altijd de school met mijn beste vriendinnen gebleven…
In begin 5de is er een meisje bijgekomen. Wij waren voordat ze kwam echt een toffe klasgroep, we speelde vaak groepsspelletjes en we konden over alles met elkaar praten. Maar zowat op het moment dat dat meisje(ik noem haar nu even MAI) Er bijkwam hadden mijn bff en ik zowat een ruzie (we hadden een echt vriendinnengroepje maar ik had daartussen ook wel echt mijn beste vriendin) We noemen mijn bff nu effe LEA. Mai was zoals ze zei op haar vorige school een beetje gepest geweest (ze was dus niet echt een populair meisje geweest)
Maar toen ze bij ons op school kwam begon ze direct met bijnaampjes en met te roddelen over de vriendinnen v ons groepje bij andere vriendinnen v ons groepje
Ik moet zeggen dat ik wel cv populair was (niet alleen natuurlijk he ma toch met ons groepje en zo)
Topen ik en Lea die ruzie hadden heeft Mai er zo wat voor gezorgd dat we het nooit hebbe goed gemaakt bij mij kwam ze roddelen over Lea en bij Lea over mij. Ze zorgde ervoor dat Lea en ik zowat nooit met elkaar praatte (ze zei bv. “Lea heeft jullie vriendschapsbandje (dat heel veel vr mij betekent) verbrand” of "Lea heeft jullie briefjes (we schreven vaak kleine dagelijkse briefjes naar elkaar) weggeooid of ze vind u een trut of ze vind dat jij Luc (haar lief) probeert aftepakken en omtekopen )
We werden er alle
bij ziek van. Ik zat dat jaar ook bij een leerkracht die iets tegen mij had. Ik kreeg van alles de schuld en de andere leerlingen wisten dat ook dus gaven op den duur mij ook de schuld.
en zo waren er nog dingen.

Maar Mai zit nu dus in mijn klas in het eerste middelbaar. Het lijkt of ze mij probeert zwart te maken bij iedereen en ze zegt ook dat ik niet meer bij de groep van de lagere school hoor omdat ik daar mijn 6de niet heb gedaan (ik heb daar 9 jaar gezeten en zij letterlijk 1,5 of zo)

Ze voelt zich beter of zo en ze wil presies de beste en populairste en mooiste en zo zijn.
Ik heb bv nog een hele goede band met de jongens v de lagere school, ik rij ook met het jongens groepje naar school, en zij heeft niet zon goed band met die jongens maar probeerd toch iedere keer te zeggen dat de jongens haar hebben gevraagd vr da en vr da en dat de jongen dit wouden enz. Terwijl er nix van klopt.
Mai wou de eerste schooldag ook met mij meefietsen we hadden afgesproken en zo (ze zaagde al lang op dat eens te oefenen dat fietsen en zo, dus was dat is mee gaan oefenen)
De mama van Mai had de dag vr de 1ste schooldag duidelijk tegen mij gezegd dat ik zeker meost wachten op Mai en dat ik mai zeker niet alleen mocht laten enz
En op de 1ste schooldag heeft ze mij laten vallen (ze wist dat ik zeker niet alleen wou fietsen vr de eerste keer) Ze fietsten nog samen met 2 andere meisjes en ze was gn al door gereden met die 2 andere. Als ik op school kwam deed ze alsof dat da ni uitmaakte en alsof ik flauw deed en zo.

Daarna hebbe we nog eens ruzie gehad en toen zij ze dat ik haar uitsloot terwijl dat da echt ni klopte want ik doe echt extra mijn best om gn ruzie binnen de klas te hebben (zij zit dus in mijn klas)
Ik ben haar echt kots beu en ik had mij voorgenomen om haar gwn te negeren maar dan doet ze alsof ik de slechte ben. ze lokt mij eigenlijk uit zo dat ik haar ga slaan ofz of dat ik begin te schelden en dat ze bewijs heeft dat ik de slechte ben enz

Maar ja ik weet echt niet wat ik moet doen…

VERDER:
Ik heb nog 2 jongere zussen (6,11 jaar en een bijna 9 jaar)
Ik heb ook een broer die 11 is, maar das een jongen en das mss raar maar hij lijkt zo klein en raar.
Nu mijn mama een nieuwe job heeft (eigenlijk 2 die ze combineerd) heeft ze het altijd super druk… Mijn papa zegt dat dat normaal is als je net begint en dat september een inloopmaand is… Maar september is nu al voorbij en ik zie geen verschil,
Mijn papa is ook vaak weg.

Ik heb ook het gevoel dat ik nix mag… of toch minder mag dan mijn vriendinnen.
IK heb daar ook vaak ruzie over met mijn ouders, vooral met mijn papa.

en ja weet iemand tips???
Ik voel me gwn super slecht ik weet niet of ik dit lang uithoud…

Hoi Lou11,

Wat vervelend dat je je zo moet voelen en niet een veilige omgeving hebt om je gevoelens te delen. Het niet uitspreken van gevoelens kan op langere termijn schade brengen aan je leven. Niet iedereen kan zijn gevoelens goed uiten of erover praten en dat is oké! Je kunt een luisterend oor vragen en krijgen bij een vertrouwenspersoon op jouw school, denk aan: mentor, slb’er, decaan. Vaak weten zij wie de juiste vertrouwenspersoon is. Soms heb je ook een schoolpsycholoog en/of de school kan met jou en jouw ouders meedenken aan een oplossing. Je hebt je blinde vlek geïdentificeerd en dat is ontzettend knap van jezelf. De volgende stap is daarmee aan de slag gaan, zodat je in je latere leven geen obstakels meer ervaart. Je wordt steeds ouder dus er komt ook steeds meer op je af, daarom is het belangrijk om van jongs af aan aan jezelf te werken. Heel veel mensen doen dit niet of laten het na en dat is zonde. Je kunt dan ook leren om rustiger te worden als je te enthousiast wordt omdat je iemand net hebt ontmoet of ziet. Ook hiervoor bestaan oplossingen.

Het leven kan soms ontzettend zwaar zijn. Dit betekent dat het kan voorkomen dat je restjes van gisteravond moet eten en dat ouders minder tijd hebben. Dat je moeder twee banen heeft, kan verschillende oorzaken en doelen hebben. Het allerbelangrijkste is dat jouw ouders het beste voor jullie op financieel gebied willen. Veel ouders doen dit vaak, waardoor zij de emotionele gedeelte vergeten. Dit is ook de reden dat er vaak veel kinderen, jongeren, jongvolwassen met gevoelens worstelen. Als je een vertrouwenspersoon hebt, kun je dit bespreekbaar maken. Soms kan een probleem niet opgelost worden naar jouw wens, maar krijg je dan juist handvatten om te leren hoe je ermee het beste kunt omgaan. Dat je vaker voor je broertjes en zusjes moet zijn, is niet verkeerd. Maar probeer je grenzen toch aan te geven. Ik weet dat op dit moment het leven ontzettend duur is. Er zijn heel veel mensen die het financieel niet goed hebben of in zwaar weer zijn.

Over je klasgenoot Mai. Het kan zijn dat zij expres jouw leven zuur maakt, maar het kan ook zijn dat zij ziet dat jij ermee zit en daarvan gebruikmaakt. Probeer je niet alleen te beperken om vrienden te zijn met klasgenoten. Nu je nog jong bent, kun je vaak wat sneller vriendschappen dan dat je ouder wordt/bent. Met andere woorden: probeer je horizon te verbreden dan de basisschool en middelbare school (eigen klassen). Er zijn ook andere mensen waarmee je waarschijnlijk niet omgaat. Kun je niet bij een club of iets dergelijks. Zo te horen, zit jij behoorlijk mee hoe Mai tegen jou doet. Je kunt ook afstand van haar nemen en geen woord over haar spreken? Het kan lastig zijn, maar het is het proberen waard. Soms als mensen gepest worden, willen zij in een nieuwe omgeving juist de dominante persoon zijn zodat ze zich niet meer klein voelen. Vaak hebben zij dit niet door. Maar jij kan daar boven staan! Maak het vooral bespreekbaar en ik denk dat als je je sociale kring uitbreidt ook jou wat meer rust en fijn gevoel geeft.

Vervelend dat je mobiel stuk is. Hopelijk kan het nog gefixt worden. Verder wens ik je veel kracht.