Ik voel me niet oké

Hi,

Ik heb op dit moment best wel veel schoolstress. Dat komt, omdat ik vorig jaar op mijn vorige school moest blijven zitten terwijl ik alleen maar hoge cijfers had. Ik heb op dit moment ook een goede cijferlijst en een positief bindend studieadvies. Mijn mentor zegt dat ik in mezelf moet geloven, maar ik kan dat niet. Ik ben gewoon heel erg teleurgesteld en ik heb gewoon veel langer de tijd nodig om dit te verwerken.

Ik heb over 2 weken een toetsweek, maar ik heb ECHT echt geen zin om te leren. Aan de andere kant ben ik ook heel bang dat ik allemaal onvoldoendes ga halen. De reden waarom ik niet wil leren is omdat ik vorig jaar echt kei hard mijn best heb gedaan en ondanks dat ik mijn best heb gedaan en hoge cijfers heb gehaald, ben ik blijven zitten. Ik ben hopeloos en heb geen vertrouwen.

Ik heb vandaag veel meer stress dan normaal, omdat ik morgen met een vriendin van mij naar Rotterdam ga en die vriendin ken ik dus van vorig jaar. Dus elke keer wanneer ik haar zie, herinner ik me die horror nachtmerrie van vorig jaar. Ik heb daarom liever dat we elkaar nooit meer zien. Ik kan ook weer niet de vriendschap verbreken, want dat zou raar zijn. En ik had wel zin in een dagje Rotterdam. Is wel leuk, maar al die traumatische herinneringen! Ik wil er gewoon niet aan denken.

Heeft er iemand misschien tips voor mij?

1 like

Hey!

Mag ik vragen waarom je bent blijven zitten, ondanks je hoge cijfers?
Zou het je lukken om de lat wat minder hoog te leggen voor jezelf? Bijvoorbeeld in plaats van 24/7 te leren twee uurtjes te leren, dan een uur iets anders te doen, en daarna weer een uurtje te leren? Je hoeft niet altijd achten te halen. Soms is een zesje ook al goed. Zeker wanneer je stemming niet mee werkt.

Ik snap dat een vriendin van vorig jaar nare herinneringen naar boven kan brengen, maar het lijkt mij geen goed plan om de vriendschap helemaal te verbreken. Ze is iemand die op je pad bent tegengekomen met wie het goed klikt. Of dat pad nou een snelle weg is of niet, het hoort bij jouw leven. Iedereen heeft ups en downs, en wanneer er een keer iets minder goed gaat, kan er ook iets anders juist wel goed gaan, zoals vriendschap! Misschien kan je het met haar erover hebben dat je zo veel stress ervaart en dat je vorig jaar zo naar vond?

En het is natuurlijk ook handig om je mentor in te lichten over hoe je je voelt! Misschien kan je extra begeleiding krijgen of tips voor hoe je met die stress om moet gaan.

1 like

Hi,

Bedankt voor je reactie. De reden waarom ik ben blijven zitten is, omdat mijn mentor zei dat ze denkt dat ik het volgend jaar niet kan halen. En zo’n andere docent die mij ook niet mag die zei dat ze er mee eens is. En hierdoor ben ik blijven zitten. En ik had niet eens een onvoldoende.

Misschien moet ik inderdaad af en toe pauzes nemen tijdens het leren. Want als ik de hele dag voor 1 vak leer dan denk ik: En maatschappijleer? En biologie? Wat als die niet goed gaan?

Ik wil na de toetsweek met mijn mentor praten over mijn stress.

Als je geen onvoldoendes hebt moet je gewoon overgaan? Ik zou het gesprek met die docent aangaan, bij voorkeur samen met iemand die jou bijstaat. Op een opleiding spelen er wel eens andere zaken mee (houding, motivatie), maar het klinkt alsof je op de middelbare school zit. Als je cijfers goed zijn, zou je gewoon over moeten gaan, lijkt me.

Als je veel stress ervaart, is dat (vooral) vervelend voor jou natuurlijk. Misschien dat studiebegeleiding je kan helpen.