ik voel me heel erg alleen..

Hoi allemaal

Ik woon sinds kort op kamers in Amsterdam, mijn plan was om te studeren, nieuwe vrienden te maken en een heerlijke tijd de hebben in me eigen plekje. Helaas is het niet helemaal zo gelopen… Ik ben net gestopt met mijn opleiding omdat het niet helemaal bij mij paste, ik werk nu full time en heb vooral oudere collega’s. Ik heb een vriend, dus het is niet zo dat ik altijd maar alleen ben, maar zodra hij weg gaat voel ik me gewoon ontzettend eenzaam en alleen… Ik zit gewoon de hele tijd met een brok in me keel.
Mijn vriendinnen wonen allemaal verder weg, de andere studenten die hier in de buurt wonen zoeken niet echt contact en ik heb gewoon weinig te doen behalve werken. Op zo’n avond als vandaag heb ik gewoon helemaal niks te doen behalve tv kijken en ik voel me ontzettend doelloos en verdrietig, want dit is echt niets voor mij! Ik ben een best spontaan type en ik hou veel van gezelligheid en uitgaan, maar het komt er gewoon niet van.
Ik heb heel erg de neiging om gewoon weg te gaan, om te gaan reizen of iets maar het is lastig plannen met mijn werk. Verder zou ik mijn huisje dan kwijt zijn en dat zou ik erg jammer vinden. Verder wil ik ook niet “weg rennen” voor mijn emoties, maar ik ben een beetje radeloos.

Ik hoop dat hier meiden zijn die tips hebben of mij in ieder geval een beetje begrijpen…

Maar hoeveel ouder zijn je collegas? Ik doe nog steeds leuke dingen met mijn ex-collega’s en de leeftijden variëren van 19 tot ergens in de 50. Het is niet dat we dagelijks iets doen. Maar bij mijn huidige stage ga ik ook goed om met een collega en zij is 44. Ik ben 21 trouwens. Het is denk ik ook net hoe je je opstelt. Misschien kan je gewoon een keer voorstellen aan je collegas of ze zin hebben om iets te drinken? Of koffie drinken bij je thuis. De eerste stap is lastig, maar het is fijn als je vrienden kan zijn met je collega’s, ook buiten werk om.

Ik snap dat het lastig is. Ik woon ook alleen en ben ook avonden vaak alleen thuis. En ik heb er een jaar aan moeten wennen, aan dat alleen zijn. En nu vind ik het fijn, na een dag school of werken om even alleen te zijn, lekker rustig bij komen.
Ik kan doen en laten wat ik wil, ik kan kijken wat ik wil. En dat was wel anders toen ik thuis woonde.

Maar dat zie ik nu pas, als je op kamers woont, heb je dan geen leuke huisgenoten?

mijn collega’s zijn 23, 34, 50 en 53 en we gaan wel eens een avond wat drinken maar echt als “vrienden” zie ik ze niet. Het meisje van 23 heeft het erg druk met twee studies en werk, dus zij heeft weinig tijd.
Ik heb mijn eigen studio, er wonen wel veel studenten in de buurt, maar zoals ik al zei zoeken zij geen contact… Het is gewoon heel lastig dat ik gestopt ben met school want begon daar net een leuk vriendinnengroepje te vormen met klasgenoten, maar ik spreek ze nu nauwelijks…

Als je om wilt gaan met mensen, moet je niet wachten tot ze contact met jou opnemen…

En een nieuwe studie beginnen die wel bij je past vind je ook geen optie? Als je een studie doet die bij je past, zit je ook lekkerder in je vel en dan maak je misschien makkelijker contact met je klasgenoten?

Je zou misschien nog een keer iets af kunnen spreken met het groepje vriendinnen van de studie waar je mee gestopt bent? Of misschien is het leuk om te beginnen met een sport en daar proberen mensen te leren kennen?

Ja, ik wilde in februari aan een nieuwe studie beginnen maar ik krijg dan geen studenten reis ov en geen stufi meer… En ik ga het niet redden om mijn huur, school en het reizen allemaal te betalen als ik part-time werk.

hoezo krijg je dat dan niet meer?

En een studenten(sport)vereniging? In Amsterdam is er genoeg te vinden op dat gebied. Dat hoeft niet gelijk een stereotype vereniging te zijn, er zijn ook genoeg verenigingen die meer te bieden hebben dan alleen samen drinken en feesten. En op die manier leer je ontzettend snel nieuwe mensen kennen (en zijn dat vaak ook mensen die ‘in jouw straatje passen’)

Als het studentenleven je niet trekt zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden. Sportverenigingen, muziekverenigingen, vrijwilligerswerk. Kook- of leesclubjes. Of, als je dat durft, in je eentje uitgaan en zien of je daar leuke mensen tegenkomt :slightly_smiling_face: Vrienden komen niet zomaar naar je toe gerold, als jij meer contact wil zul je dat toch echt op moeten zoeken.

Waarom krijg je trouwens geen stufi/OV meer? Heb je al zo’n tijd gestudeerd? Eventueel is een studielening ook een optie. Ik weet niet of dat ook van toepassing is op jouw situatie, maar aangezien je zegt wel weer te willen studeren kun je daar nog eens naar kijken.

Hey meis,

wat vervelend allemaal. Ik woon in Amsterdam en heb dezelfde leeftijd dus misschien vind je het leuk in elk geval met mij te appen en te zien of t gezellig wordt?
Wat gek dat je ov niet vergoed wordt, want elke student heeft daar recht op.
Hopelijk kan je toch aan een studie beginnen.

liefsX

Ik heb precies hetzelfde gehad, voor mij heeft het heel erg geholpen om nieuwe hobbies op te pakken. Je moet echt heel erg zelf de dingen op gaan zoeken, mensen, gelegenheden en dingen om te doen want ze gaan niet naar jou toe komen.

Jij woont trouwens in een studenten stad, ik zou zeggen maar daar gebruik van. Mensen gaan niet uit zichzelf contact met je leggen maar je kunt het wel zelf doen, en dat is een stuk makkelijker als je in een studentenstad woont dan als je in een boerengat woont zoals ik :’)

Ze hebben nu toch het leenstelsel? Kan me niet voorstellen dat je nu ‘‘moet’’ stoppen met studeren, omdat je geen stufi meer krijgt. Er zijn namelijk heel veel studenten die geen stufi meer krijgen. Volgens mij kan je nu als student best wel voordelig lenen; ik zou me daar zeker goed in verdiepen voordat je niet meer aan een nieuwe studie begint. En als je moeite hebt met nieuwe vrienden maken, zou ik bij een vereniging gaan. Makkelijkste manier om nieuwe mensen te leren kennen.

Misschien is ze al vaker gestopt en zit ze nu door haar 4 jaar heen? Ik weet niet of dat ook voor lenen geld, maar OV krijg je sws maar 4 jaar.

@Gathering dat is met stufi zo ja, maar dat krijgt ze nu dus niet meer. Het alternatief dat de regering je daarvoor aanbiedt, is het leenstelsel.