Ik val moeilijk in slaap en lig 's nachts altijd wakker, tips?

Ik val heel moeilijk in slaap. Lig elke nacht nog wel wakker om 2/3/4 uur. Ik heb al veel slaapmiddel geslikt en niks hielp. Ik heb melatonine geslikt maar na een tijdje had het geen effect meer, ik heb pillen van valdispert (als ik het goed schrijf) geslikt en dat hielp ook niet. Ik heb helemaal natuurlijke pillen geprobeerd maar weer geen effect, ik heb zelfs een pil geprobeerd die eigenlijk alleen volwassenen mogen omdat het een zware pil is maar zelfs die had geen effect. Ik ben hier al een paar keer mee naar de dokter geweest en zij gaf mij dus eerst slaappillen maar dat werkt dus niet. Ze raad mij nu aan veel te sporten enzo, maar zelfs ook als ik een hele dag weg ben lig ik snachts nog wakker. Ik zit ook op dansen dus ik sport wel gewoon.
Weet iemand hoe dit komt en wat ik hieraan kan doen?

Lig je veel te piekeren?
Ik lig namelijk ook lang wakker. Ik slik ook melatonine en dit helpt wel, als ik maar niet pieker. Als ik merk aan mezelf dat ik me weer druk maak om van alles probeer ik altijd te concentreren op mijn ademhaling. Gewoon zorgen dat je nergens meer aan denkt. Ik val dan altijd snel in slaap. Hopelijk heb je hier wat aan. :slightly_smiling_face:

Ik wilde hierop reageren door te zeggen dat een standaard ritme heel belangrijk is. Ik sliep ook heel moeilijk in, totdat ik een ritme had van (iedere nacht ongeveer half 11 slapen - 8 uur opstaan), en dit gaat heel goed en ik voel me ook veel uitgeruster.
Maar wat jij hebt klinkt wel een stuk ‘ernstiger’ dan wat ik had, dus ik weet niet of je hier iets aan hebt.

  • Hou echt een vast ritme aan. Elke dag rond dezelfde tijd op bed en rond dezelfde tijd opstaan
  • Paar uur voor het slapen geen tv meer kijken, niet meer op je mobiel
  • 's Avonds na het avondeten niet meer teveel eten
  • Ga lezen voor het slapen gaan

Bedankt voor alle reacties, ik denk dat het ook komt omdat ik onbewust veel pieker omdat het op het moment niet helemaal lekker gaat en een combinatie van een verkeerd ritme. Ik ga morgen mijn wekker maar zetten :p. Met de vakantie is het nogal verleidelijk lekker uit te slapen. Omdat ik steeds zo laat slaap kan ik ook uitslapen tot 12 uur. Dus ik moet gewoon eerder opstaan

Weet niet of deze bij jou gaan helpen, maar misschien heb je hier iets aan:

  • ik zorg dat ik een vast ritme heb. Als ik in zomervakanties pas om 12/1 uur wakker wordt, kom ik de avond daarna pas rond 3 uur in slaap. Zorg dus, wat iemand hierboven al zei, dat je een vast ritme hebt. Maak je rond 10/11 uur (hoe laat jij het liefst hebt) klaar om te gaan slapen, word hoe dan ook om een bepaalde tijd wakker 's ochtends.
  • ga in plaats van in bed op je telefoon zitten je wekker zetten, telefoon wegleggen en een boek lezen of even schrijven
  • als je piekert over je planning van de andere dag of iets dergelijks, maak een to-do list! het helpt bij mij om het allemaal op papier te hebben of zo, idk :’)
  • maak een afspeellijst met klassieke of gewoon rustige muziek waarnaar je kan luisteren
  • ik word moe van thee, ookal zit daar caffeine in. misschien kan je dat drinken, of een ander warm iets zoals warme melk?
  • niet te veel eten voordat je gaat slapen

ik heb altijd best wat slaapproblemen gehad, vandaar dat ik nu een aardig groot lijstje heb, haha. succes he!

Wat is je slaaproutine? Ik merk namelijk nu op vakantie dat ik veel beer slaap als ik niet nog even in bed op mijn mobiel zit. Gewoon even muziek luisteren en daarna slapen. En verder wat al eerder gezegd is eigenlijk

Dit heb ik ook wel eens, nu vooral in de zomervakantie dat je ritme helemaal is verpest haha :flushed:
Gewoon proberen voor je zelf elke avond om 22:00 naar bed te gaan zodat je weer in je ritme zit.