Ik twijfel heeeeeel erg..

Haaiii,
Ik zit 1vwo en heb het advies gekregen om Gymnasium te doen. Ik wil het wel graag, maar nu heb ik van een paar mensen gehoord dat alle andere vakken bij hun achteruit zijn gegaan, doordat Latijn en Grieks zo moeilijk is… Één meisje wilde zelfs canbritisch (geen idee hoe je het schrijft…) Engels gaan doen, maar daar moet je een 7,5 gemiddeld voor staan, en kan dat nu dus niet meer, door Latijn en Grieks. En ik ben al niet zo super goed in talen :’). Iemand ervaringen met Grieks en Latijn?

Xx elmo
(Als dit topic niet nodig is, of als er al eentje is, mag er natuurlijk een slotje op)

Ik heb zelf 1,5 jaar gymnasium gedaan.
Het eerste jaar op een andere school.
Toen moest ik ook op een andere school verder en kreeg ik Grieks erbij.
Dat lukte me niet en nu heb ik zelfs een havo diploma.

Ik denk dat het wel te doen is, maar je moet er dan heel erg je best voor doen en er veel voor opgeven (ik was echt hele dagen aan het leren).
Ik vond dat het persoonlijk niet waard omdat het ook meer bij mij paste om iets praktisch te gaan doen uiteindelijk (HBO).
Ik ben blij dat ik die keuze toen heb gemaakt.

Vragen voor jou zijn denk ik: hoeveel heb je er voor over? en wat wil je in de toekomst?

Ik zou erover nadenken of je het nodig hebt.
Latijn en Grieks vind ik persoonlijk niet heel erg veel toevoegen. Ik doe bijv diergeneeskunde, en in de studie worden natuurlijk nogal wat latijnse namen gebruikt, maar ik heb er totaal geen last van dat ik geen latijn heb gehad.

Als je niet goed bent in talen, waarom zou je dan gymnasium gaan doen?

Ik zit nu in de zesde klas van het gymnasium en ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat andere vakken eronder hebben geleden. Bij ons is/was gymnasium ook eigenlijk bedoeld voor de mensen die extra vakken aan kunnen boven op het normale schoolwerk, dus als je dat niet aankunt is gymnasium misschien niet helemaal je plek? Met vwo is ook niets mis en als het nu gewoon goed gaat kun je ook ervoor kiezen om op deze manier door te gaan.

Oh haha, dan weet ik dat ook weer.
Wat ik later wil gaan doen? Ik heb werkelijk geen idee… Nu zou ik zeggen dat ik later niet alleen maar op een kantoor wil zitten, ik wil iets in de praktijk doen! Maar dat kan ook weer veranderen… Ik weet niet.

Ik kan het wel aan, en we hebben nu ook al Latijn, en ik vind het wel leuk, maar heel moeilijk… Ik ga er vanuit dat het nog moeilijker wordt.

Ik ben ook heel (echt heel) slecht in talen maar ik doe nog steeds gymnasium (examenjaar). Een groot voordeel is dat je na de derde duits én frans kan laten vallen. In de eerste drie jaren waren latijn en grieks echt heel veel werk want je moet een basis opbouwen. Vanaf de vierde vond ik het makkelijker worden.
Als je nu gewoon ruime voldoendes staat zou ik het gewoon proberen, je kan het altijd laten vallen (neem ik aan?). Als je allemaal zesjes staat zou ik het niet doen want dan kan je je beter concentreren op de vakken die je al hebt.
Je cijfers tellen nu toch nog niet mee voor je examen dus als je gemiddelde iets naar beneden gaat is dat nog geen ramp, zolang je maar over gaat.

^ klopt. Ik sta nu allemaal. 8-ens en 9-gens, dus dat zit wel goed haha :cold_sweat: . Alleen wist ik dat je in je 3e Frans en Duits kan laten vallen nog niet :slightly_smiling_face:. Ik HAAT Frans, Duits heb ik nog niet.

Als je niet zo goed in talen bent, dan kan het nog best wel eens tegenvallen, of juist niet maar dan wel ten koste van andere vakken! Ik ben zelf best goed in talen, ik zit nu in mijn 3e jaar gymnasium, in klas 1 en 2 heb ik nooit een onvoldoende gehaald voor Latijn en vanaf de 2e klas ook niet voor Grieks! Maar nu in klas 3 gaat het best slecht, je moet er extra tijd in steken, dat is zo, maar je moet alle grammatica bijhouden anders is het niet te leren, en dat is bij mij dus fout gegaan, té lui en té eigenwijs om de grammatica en woorden bij te houden… Ik weet niet of je er ook cultuur bijkrijgt, ik wel en soms is het best veel en lastig en soms niet… Maar het gaat iedereen anders af, dus ik kan alleen zeggen als je sowieso al niet zo goed talen kan zou ik het niet doen, of je moet het heeeeel graag willen en je er vol voor inzetten

Ik zit nu in 4 gymnasium, en ik heb Latijn dit jaar laten vallen, want had daar wel een beetje moeite mee. Maar heb nu dus alleen nog Grieks. Mijn Grieksleraar is heel erg relaxed en kan heel goed uitleggen, dus heb er zelf geen problemen mee. Ik denk persoonlijk dat het heel erg aan je leraren ligt?

Je kunt het ook gewoon proberen. Je kunt altijd nog terug naar atheneum. Als je niet naar gym gaat, kun je niet meer later opstromen. Niet geschoten is altijd mis, zou ik zeggen.

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Ik heb zelf het gymnasium afgemaakt (uiteindelijk geslaagd met een 4,5 gemiddeld voor Latijn, maar goed) en als ik er op terug kijk waren die lessen altijd heel interessant. Ik was er misschien niet goed in, maar ik heb daar veel geleerd.

Als je niet goed bent in talen zijn Latijn en Grieks eigenlijk niet eens zo erg. Alles bestaat uit regeltjes, regeltjes, regeltjes. In alle moderne talen heb je heel veel uitzonderingen, maar bij de klassieke talen eigenlijk niet. Ik merkte ook dat ik dingen bij Frans en Engels sneller oppikte omdat ik Latijn had. Ik maakte bruggetjes tussen het Latijn en Frans/Engels.

Als het uiteindelijk toch te zwaar is, dan kun je het na de 2e of eventueel de 3e klas alsnog laten vallen.

Ik was zelf zo iemand die altijd maar zeurde dat Latijn geen nut had, maar daar kwam ik in de 5e/6e klas wel op terug. En nu merk ik het nog steeds. Het is ergens wel degelijk nuttig. Veel succes met je keuze!

Je kan het maar beter proberen, dan kan je later kijken of je wilt doorgaan of niet. Uit eigen ervaring weet ik dat heeel veel mensen binnen 3 jaar stoppen.

ik zit nu in het 1e jaar van Gymnasium en poeh wat is het moeilijk! ik weet zelf ook nog niet wat ik later wil doen maar ik wou per se naar Gymnasium. ik zou er goed over nadenken of je echt Grieks en Latijn wil want het is best moeilijk, maar als je denk dat je het aankan moet je het wel doen. je moet vooral goed nadenken over wat je wilt doen want Gymnasium is meer denken enzo en (weet niet of Vwo ook veel denken is) havo is meer doen. ik heb daarmee eigenlijk de verkeerde keuze gemaakt, want ik ben heel creatief en wil later echt geen saaie kantoorbaan nee geef mij maar iets creatiefs! :slightly_smiling_face:

Ik zit nu zelf in 5 gymnasium, en ik heb er toch wel een beetje spijt van. Het is nu een van mijn moeilijkste vakken en daarom heb ik minder tijd voor andere vakken.
Ik ben wel erg goed in talen en heb naast Nederlands en Engels nog drie andere talen gekozen.

Maar ik zeg absoluut niet dat jij het niet moet proberen! Je kan altijd nog stoppen, de helft van mijn vrienden is na de tweede en zelfs nog na de derde klas nog gestopt. Als je na een jaar denkt dat het toch niets voor je is of te moeilijk voor je is, is het gewoon slim om te stoppen omdat je er in de bovenbouw dan nog meer problemen mee krijgt. Succes met kiezen!

Zit nu in 3 Gymnasium, maar ben een maand geleden gestopt met Grieks en Latijn. Mag nog wel gewoon in de klas blijven zitten tijdens dat uur omdat onze lerares ook onze mentrix is maar ik maak dan gewoon huiswerk. Ben 2/3 maanden ziek geweest en heb daardoor veel gemist, dat was ook de reden dat ik ermee gestopt ben. Ik vond de anderhalf jaar dat ik het gehad heb wel heel leuk, maar het allerleukste vond ik eigenlijk de mythologische verhalen en de gymnasiumdag (een dag waarop alle gymnasium klassen een mythologisch toneelstuk opvoeren). Maar of het veel van mijn tijd in mijn beslag nam? Niet echt, maar dat kwam ook doordat onze lerares ons geen huiswerk op wilde geven omdat ze dat zielig vond. Oh, wat houd ik toch van dat mens :wink: