Ik stoor me aan mijn vriend

Hallo meiden. Ik wil even mijn ei kwijt. Er is iets waar ik mij de laatste tijd steeds meer aan stoor. Ik heb ruim 2,5 jaar met mijn vriend. Sinds een paar maanden heb ik geen baan meer door bepaalde omstandigheden waar ik niks aan kan doen en ik zit redelijk krap bij kas. Ik geef geen geld uit wat ik niet uit kan geven maar ik doe wel leuke dingen met mijn vriend zo ver het kan. Hij heeft al heel lang een vaste baan en hij heeft zat geld en elke maand vaste inkomen.

Ik stoor mij er aan dat hij elke cent dat hij voor mij voorschiet terug wil hebben. Ik ben zelf helemaal niet zo. Ook al zit ik krap bij kas, ik ga niet elke euro aan hem terug vragen wat ik voor hem betaald heb. Bijvoorbeeld als we bij de HEMA wat eten of drinken en hij heeft even geen contant geld en ik wel, dan betaal ik het gewoon. Hij zegt dan dat hij het terug betaald maar ik zeg dan, nee hoeft niet joh. Laat gewoon zitten. Zo is hij helemaal niet. Vaak gaat het dan om een paar euro, maar hij wil echt elke cent terug.

Ik maak veel gebruik van mijn iPod als ik naar hem toe fiets. Van de week zijn mijn oortjes van mijn iPod kapot gegaan en aangezien hij zijn oortjes alleen gebruikt in de trein naar school, mag ik die van hem tot als hij weer naar school moet, lenen. Gister zei ik nog tegen hem ‘Als je je oortjes weer wil moet je het zeggen hoor’

Waarop hij zei ‘Oh, ik denk dat ik zelf nieuwe oortjes ga halen dan mag jij die houden’
Ik dacht, oke, fijn, dan hoef ik geen oortjes meer te kopen. En meteen daarna zei hij ‘Maar het zal wel eerlijk zijn als jij dan meebetaald aan mijn nieuwe oortjes want daardoor kan jij dan wel mijn oude hebben’

En daar kan ik dus echt niet tegen. Dan denk ik, jezus jij hebt zat geld jij kan toch wel nieuwe voor jezelf kopen? Hoe kan ik hem duidelijk maken dat ik me er aan stoor? Of vinden jullie dat ik me aanstel?

Zou ik ook irritant vinden. Misschien uitleggen met die voorbeeldjes die je hier ook gaf, zo van ja ik heb dit en dit en dit betaald dus eigenlijk heb ik al voor je oortjes betaald :’) En daarna nooit meer betalen voor hem als je het niet terugkrijgt.

Volgens mij het niet meer dan fair dat ieder gewoon alles voor zich betaald, je kan hem niet verplichten voor jou dingen te kopen omdat je je “eraan stoort” dat je dingen zelf moet betalen. Maar dit geldt voor hem natuurlijk ook, in plaats van te zeggen: laat maar zitten, moet hij je ook gewoon terugbetalen. Probleem is dan hoogstwaarschijnlijk opgelost.

Dan ga je gewoon niet meer naar hem toe als hij geen moeite wil doen voor jou.

Wat een kinderachtig gedoe trouwens, hoe oud zijn jullie?

Je stelt je echt niet aan hoor en ik denk dat je het gewoon tegen hem moet zeggen

:flushed: na een relatie van 2,5 jaar vind ik dat sowieso al bizar. En zo te lezen ben je geen 12 meer ofzo…
En al ga je een keertje naar de bios ofzo, jullie betalen altijd je eigen ding?
Mijn eerste ex was ook echt super gierig, hij had een baan en ik niet en hij vond ook dat we gewoon om en om moesten betalen terwijl ik dus bijna niets verdiende… En daar stoorde ik me ook behoorlijk aan, dus ik vind zeker niet dat je je aanstelt :pensive:

Heb eigenlijk alleen geen idee hoe je dit op kunt lossen, behalve door het hem gewoon te zeggen…

Dat met die oortjes vind ik wel heel raar zeg.
“Jaaaa je mag ze houden, maar dan moet je meebetalen aan mijn nieuwe”. Ik had ze zo hard teruggegeven. :’)

Ik hou hier zelf ook helemaal niet van, heb zo’n beetje hetzelfde probleem met mijn vriend. Heb het ook tegen hem gezegd en sindsdien is het wel verbeterd… Misschien maar eens proberen op een rustige manier (niet aanvallend) erover te praten.

Zeker in het geval van die oortjes. Hij beslist om nieuwe te kopen en jij moet meebetalen omdat er toevallig een voordeel voor jou bij zit? :’) Vind ik wel ver gaan.

Het fietsen naar mijn vriendje is ook een halfuur en een treinkaartje is 2 euro. Maar wat raar dat hij dat niet overheeft voor jou. Een halfuurtje fietsen is zo om? Mijn vriend heeft nu een auto maar ookal had hij dit niet was hij gewoon komen fietsen of met d treon gekomen. Ik had erop gestaan dat hij ook maar naar mij toekwam. Het moet niet van een kant komen. Als ik jou was zou ik er wat van gaan zeggen tegen hem! Beetje raar dat hij dat niet voor je overheeft. Wat is een halfuurtje nou?

Ik vind dat je vriend hierin wel te ver gaat hoor. Kijk stel hij zou overal voor moeten betalen enzo dan snap ik het wel dan snap ik ook wel dat hij er iets voor terug wilt. Maar als jullie gewoon afwisselen met betalen voor dingen dan zou er toch geen probleem moeten zijn.
Ik vind het al helemaal dom dat hij om de kleinste bedragen al moeilijk gaat liggen doen.

Ah ja hij geeft wss liever zijn geld ergens anders aan uit! Ik vind het zelf ook zonde om met de trein te gaan als ik kan fietsen. In de winter ben ik ook vaak met de trein gegaan, omdat ik niet in het donker terugwou fietsen, maar het was dan soms echt wel 10 euro per week. Na een tijdje deden wij dat als ik naar hem toeging betaalde ik de heenreis en hij voor mij de terugreis, dan valt het opzich wel mee. Misschien is dat ook een idee?
Ik hoop dat jullie eruit komen en dat hij binnenkort ook weer gewoon jou kant op komt! :slightly_smiling_face:

Pfoe je vriend is wel erg op z’n centen zeg… Ik vind het ook eerlijk als mijn vriend en ik ongeveer hetzelfde betalen, maar als ik voor mijn vriend betaal of hij voor mij ga ik dat echt niet voor elke cent terugvragen. Zeker als hij een vaste baan en een vast inkomen heeft en jij op dit moment nu niet. En inderdaad, hij wil nieuwe oortjes dus dan hoef jij daar helemaal niets aan te betalen vind ik. Misschien zijn mijn vriend en ik wel redelijk makkelijk met geld, maar ik vind dit wel een beetje een afknapper.

Ik vind (zeker als jullie al ruim 2,5 jaar een relatie hebben!) je vriend hierin te ver gaat. Ik heb nu ook iets meer dan 2 jaar een vriend en ik zou me net als jou helemaal kapot irriteren als mijn vriend zo zou zijn. Ik zou met hem erover hebben en kijken of hij jouw irritatie snapt en eraan wilt werken. Zo niet, zou ik serieus overwegen of dit een eigenschap is waar je je overheen kan zetten. Ik zou niet net als hem werkelijk alles op de cent terug vragen want uiteindelijk gaat dat niks oplossen want dan blijf je in principe dezelfde irritaties houden.

Maar even ontopic, erg lastig dit zeg! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het moeilijk vind om advies te geven, want ik zeg eerlijk, ik leen best vaak geld van mijn vriend (soms 2 euro, soms 5 euro als mijn salaris weer is op is in een week) en dan zeg ik altijd ik geef het je wel terug maar dat vergeet ik, en hij ook. Hij zegt dan wel als ik iets wil lenen van: ‘Ik krijg nog genoeg van je!’ lachend maar daar blijft het bij. Maar aan de andere kant koop ik ook genoeg voor hem dus het gaat opzich ook wel over en weer. Maar het lijkt mij wel zwaar annoying zeg als iemand elke cent terug wilt! Heb je hem weleens gevraagd waarom hij die 30 cent persee terugwilt?
Krijg je wel cadeaus/verassingen etc buiten dit om van hem?

Wat vervelend. Ik snap dat hij jou niet wil ‘onderhouden’ wanneer jij krap bij kas zit maar om nou elke eurocent terug te betalen, pff! Mijn vriend betaald zovaak iets voor mij, en dan doe ik dat ook weer andersom terug!

Dit begrijp ik even niet. Dus omdat hij geld zat heeft, mag hij niet goed op zijn geld letten?
Hij heeft zijn geld zelf verdiend, dus hij bepaald wat hij ermee wil doen, en wat niet.

Misschien zegt hij ook dat hij geen zin heeft om te fietsen omdat hij denkt van ‘ze komt toch wel naar mij toe’ dus misschien kan jij ook eens tegen hem zeggen: ‘Waarom zou ik naar jou toekomen als jij ook geen moeite doet om naar mij toe te komen?’ En dan kijken hoe hij reageert.

Precies dit. Als jij af en toe wat voor hem betaald en hij soms wat voor jou is het toch ongeveer gelijk.
Ik snap dat je het moeilijk vind want er over praten is lastig. Misschien als jullie een keer ergens gaan eten kan je iets zeggen van ‘oh ik betaal wel, dan kan jij de volgende keer misschien betalen?’

Wow dat is inderdaad best extreem, praat eens met hem erover