Ik snap niks meer van het BaMa systeem..

Hoi,

Ik zit nu in havo5 en hierna wil ik een hbo opleiding doen. Ik was van plan om na mijn hbo opleiding nog een master te doen aan de universiteit, maar nu lees ik dat dat helemaal niet kan??
Ik snap er echt helemaal niks meer van en ik begin nu ook steeds meer te twijfelen of ik hierna naar vwo5 moet gaan i.p.v. naar het hbo, omdat ik toch wel graag een master opleiding wil doen.

Waarom kan dat niet dan? :astonished:

Volgens mij kun je dan alleen een hbo master doen en geen universiteit master.
Nouja, dat verschil snap ik ook niet echt meer :face_with_raised_eyebrow:

Hangt af van de opleiding die je gaat doen en de doorstroom mogelijkheden. Ik zit nu op de opleiding CMV (HBO). Hierna kan ik nog doorstromen naar de universitaire opleiding Sociologie. Maar ik weet ook bijv. dat je voor bijv. Psychologie, HBO toegepaste psychologie gedaan moet hebben. Stuur anders een mailtje naar de opleiding die je wil gaan doen en wat de mogelijkheden zijn met doorstromen etc.

volgens mij(?) kun je als je aan de universiteit hebt gestudeerd een universiteit master doen en niet gelijk na het hbo een universiteit master, maar dan eerst nog de universiteit…
dacht ik…

Vaak is het zo dat je voordat je aan een master wilt beginnen eerst nog een pré-master (ook wel schakelprogramma of verkorte bachelor genoemd) moet doen. Maar het kan idd goed zijn dat het voor verschilt per opleiding. Als het goed is staat het meestal op de site van de universiteit (gewoon even kijken bij de masteropleidingen!) En anders kan je idd vast wel iemand bellen of mailen die er alles vanaf weet.

Succes (:

Ik weet niet of het overal bij geldt, maar bij ons (Universiteit Twente) kun je via HBO wel instromen, maar dan moet je eerst een jaar een premaster doen, dan doe je in 1 jaar eigenlijk de belangrijkste vakken van de bachelor van de opleiding. Zo doe ik Industrieel Ontwerpen, en zijn er elk jaar wel een paar mensen van het HBO die instromen, en dan uit de 3 jaar bachelor Industrieel Ontwerpen vakken doen een jaar lang, waarna ze een master Industrieel Ontwerpen mogen doen… Volgens mij is dit bij de meeste dingen wel zo, in ieder geval wel bij meerdere opleidingen op mijn universiteit.

Volgens mij moet je inderdaad eerst een verkorte bachelor doen.

Sorry maar dit is toch logisch?
Je kan pas een universiteit master doen als je een universiteit bachelor heb gehaald.

Ik heb het nog even gecheckt en bij ons heb je, als je een aanverwante HBO opleiding doet, 3 mogelijkheden:

• een doorstroomminor tijdens je HBO doen zodat je in 1x kunt doorstromen
  • een doorstroomminor met een aanvullend programma na je HBO
  • een premasterprogramma van maximaal 1 jaar na je HBO

Dat is dus niet zo. Misschien dat er wel gevallen zijn waarbij het zo is, maar volgens mij zijn er vrijwel altijd wel mogelijkheden.