Ik snap mijn moeder niet.

Iedereen heeft wel dat je je moeder niet begrijpt, of dat je ruzie hebt om niks.
Nou, eerst kon ik prima opschieten met mijn moeder, maar de laatste weken word ze boos om de kleinste dingetjes…

Het begon eerst met kleren, ze wou dat ik bepaalde kleren niet meer ging dragen, terwijl ik die normaal gesproken ook draag. Ze verzint er allemaal smoesjes voor, laatst wou ik een paar schoenen en toevallig was ze mee. Eerst zei ze; Ze zijn van slechte kwaliteit, Later veranderde het in; ze zijn te duur en daarna ineens; ze zijn niet mooi. Ik heb dan iets van, wat moet ik nou? als je ze zelf wil hebben of gewoon niet wil dat ik ze koop zeg het dan.

Nou de laatste maanden is het erger geworden. echt vreselijk.
Eerst wou ik met haar praten over hoe ze de laatste tijd deed enz. en naja ik kan gewoon niet met haar praten want het lijkt alsof zij altijd gelijk heeft en zij nooit een fout maakt? Ik maak fouten, dat geef ik toe. alleen als ik iets zeg over haar dan word ze direct boos en ontkent ze dat.
De laatste tijd is het alleen maar erger. Zonet nog; ze was aan het afwassen, en ik riep even ‘mam’ en ze begon helemaal te schreeuwen enzo. Dan denk ik van; wat doe ik verkeerd?
En een tijdje terug, toen vroeg mijn broer wat sommige afkortingen betekenen, en mijn moeder vroeg naar een zin, dus ik vroeg zo ; huh? daar heb je toch geen zin voor nodig? Toen begon ze ook heel boos te doen. En afgelopen week nog; ze vroeg of ik kipburgers wou, dus ik zei zo; nee daar heb ik geen zin in. Begint ze ook helemaal boos te doen dat niks goed genoeg is en dat ik verwend ben enz.
En ik wil wel met haar praten, maar dan draait het toch weer uit op ruzie, en zij moet altijd gelijk hebben en anderen zitten altijd fout. En ik wil samen naar een oplossing vinden, maar ik weet op dit moment echt niet hoe ik dit moet doen…

Mijn moeder is ook zo geweest. Misschien zit haar iets dwars waar ze het niet met jullie over kan hebben of wil hebben.
Misschien moet je gewoon eens op een rustig moment zeggen dat je met haar wilt praten en dan leg je deze situaties voor en dat je het erg vervelend vind omdat je altijd zo’n goeie band hebt gehad.
Vraag gewoon of er iets is waar ze mee zit en ga op dat soort momenten niet tegen haar in. Word ze boos dan moet je haar maar even laten.
Wij zeiden ook altijd tegen elkaar als ze weer eens zo’n bui had was dat ze wel haar hele leven heeft opgeofferd om voor ons te zorgen, nu is het onze tijd om haar haar ruimte te geven.

Dus mijn tip vooral is haar gewoon een beetje ontzien.

oh dubbele post

trek je er niet te veel van aan,mijn moeder heeft ook wel eens zo’n bui. misschien is ze in de overgang/heeft ze stress/is ze boos op iemand anders?

Als mijn moeder zo’n “kuur” had, niet dat ze het vaak had(en ook niet zo hoe jou moeder die heeft), want ik kon eigenlijk ALTIJD goed door een deur met haar, deed ik dus een brief schrijven en die op haar kussen leggen (Dan MOET ze er wel naar kijken en uit mensnieuwsgierigheid leest ze 'm dan) en dan ziet ze die wel als ze naar bed gaat. Missschien dat je in de brief heel veel kan uitleggen over je gevoelens en haar dingen kan vragen

okee bedankt (:

Mijn moeder was ook een tijdlang zo. Ik heb haar toen veel ontweken (ik was zelf in de puberteit). Later bedacht ik me ineens dat het wel de overgang zou kunnen zijn (mijn moeder is redelijk oud) en toen ik dat ik combinatie bracht met een puberende dochter vond ik al onze ruzies en nergens-op-slaande-dingen ineens best logisch :’)

Maar ja, misschien eens goed praten met je moeder? Desnoods schrijf je een brief of typ je een e-mail. Leg uit hoe je je eronder voelt en wat jij denkt dat anders is in vergelijking met vroeger. Val haar niet aan zeg maar, zeg/schrijf ook dat jij natuurlijk ook wel eens iets fout doet en zo.

Succes meis!

Misschien zit ze in de overgang idd. Maar dit is wel erg extreem! Schrijf idd een brief?

Volgens mij hebben we dezelfde moeder! Alleen lijkt me het beste om wel gewoon met haar te praten, ookal loop het misschien op ruzie uit…

overgang ?? lijkt het wel op.

Mijn vader is zoww… :no_good_woman:
Ik weet echt niet wat ik moet doen

Tja, als het al waar is dat je verwend bent, dan komt dat alleen maar omdat zij je zo heeft opgevoed.

Voor de rest: PMS, misschien heeft ze iets meegemaakt waardoor ze zich gaat afreageren op jou, misschien gaat het wat minder met je vader,…

Vraag haar gewoon eens of er wat scheelt en of ze zich wel goed voelt. Ze zal blij zijn dat je wat interesse in haar toont en niet alleen in wat je van haar kan krijgen (niet dat dat perse het geval is, maar misschien voelt ze zich wel zo)