Ik slaap te veel.. hoe word ik en avondmens?

De laatste tijd kan ik overal op internet tips vinden om ‘van een avondmens in een ochtendmens te veranderen’, maar nooit andersom - en dat terwijl een ochtendmens zijn voor mij meer nadelen dan voordelen heeft.

Ik kan geen film kijken na 21:00 's avonds want dan val ik in slaap, hoe erg ik ook probeer om mijzelf wakker te houden… Mijn zusjes daarentegen van 15 jaar slapen in de vakantie rond een uur of 3 's nachts en daar ben ik stiekem gewoon jaloers op, het lijkt mij zo fijn om 's avonds laat nog met jezelf te kunnen chillen ofzo, haha. dat je nog iets aan je avond hebt…

Ik slaap zo’n 10 uur per nacht omdat ik savonds niet lang kan opblijven. Maar als het mij met veel moeite lukt om pas (…) om 23:30 te gaan slapen, dan wordt ik om 8:00 's ochtends nog steeds fris en fruitig wakker; dus ook met 8,5 uur per nacht heb ik voldoende slaap gehad.

Heeft iemand tips om 's avonds niet zo snel moe te worden? Het is echt killing op sociaal gebied…

Misschien wat actiefs doen 's avonds? Ik merk als ik naar een film kijk, mijn vermoeidheid ook veel sneller komt opzetten. Als ik nog even lekker ga sporten of een spelletje ofzo ga doen heb ik daar veel minder last van.

Vaker 's avonds sporten is een goede tip, dankjewel :slightly_smiling_face:. Ik doe dat nu altijd sochtends omdat ik er savonds geen energie voor heb, maar dan moet ik gewoon even doorzetten

Of gewoon accepteren dat jouw biologische klok zo werkt?

Ik weet dat er een biologische klok is. Maar nee, anders had ik dit topic niet geplaatst :slightly_smiling_face:. Als er kleine dingetjes helpen dan doe ik dat.

Hey,

Hier een aantal tips. Sommige klinken misschien heel stom, maar het kan helpen:

  • Doe (zoals hierboven al is gezegd) actieve dingen in de avond. Je lichaam raakt misschien uitgeput, maar na sporten (merk ik) ben je heel helder in geest.
    -Let er misschien op hoe je een film kijkt. Lig je uitgezakt in je bed, met geen lampen in je kamer aan? Het kan misschien helpen om wat rechter op te gaan zitten (in een actievere houding) en misschien wat meer lichten in de kamer aan. In het donker een film kijken (hoe knus en leuk ook), maakt je ogen vaak wat moeier.
    -Nog een tip: eet en drink veel. Eet en drink suikers, want dat houd je wakker ;p.

Succes!

Dat is niet helemaal waar. Door veel suikers krijg je even tijdelijk heel veel energie, maar jouw lichaam doet er dan alles aan om dat te compenseren en niet veel later krijg je daar alleen maar minder energie van.

Ik zou inderdaad er gewoon voor zorgen dat je 's avonds actief blijft, niet te veel zitten, veel opstaan en lopen, sporten… en uiteindelijk raakt je lichaam er dan wel aan gewend dat je dan wakker en actief moet zijn.

Misschien een paar dagen achter elkaar dutjes doen overdag (vroeg in de avond enzo), zodat je na zo’n dutje geen behoefte meer hebt aan slaap om 21:00 maar een stuk later? Dat je zo een nieuw ritme ontwikkelt haha?

Ja daar heb je inderdaad gelijk in! Je energiepijl gaat eerst omhoog en dan weer omlaag, waardoor je weer moe kan worden. Bij mij helpt het in ieder geval wel!