ik schaam me zo

een week geleden is de moeder van een vriendin van mij overleden.
We hebben toen met ons hele vriendinnengroepje gezegd dat we naar de begrafenis zouden komen om haar te kunnen steunen.
Ik zit niet meer opdezelfde school als mijn vriendinnen en zie ze daardoor niet meer zo vaak.

Vandaag zit ik ziek thuis en krijg ik app berichten van mijn vriendinnen waar ik blijf? het blijkt dat dus vandaag de begrafenis is maar dit wist ik helemaal niet! het heeft blijkbaar in de krant gestaan maar ik heb er eerlijk gezegd helemaal niet aan gedacht om de krant te lezen. Ik ging er vanuit als de datum van de begrafenis bekend zou zijn een van mijn vriendinnen mij dit wel zou laten weten. Maar dus niet… ik zit er heel erg mee en ik weet echt niet wat ik moet doen ik schaam me zo dat ik dit niet wist ik wilde er echt heengaan als ik wist dat het nu was!! maar als ik het wist kon ik niet gaan omdat ik ziek ben vandaag :bored:

ik weet echt niet wat ik moet doen ik schaam me zo erg! Ik heb het meisje een bericht gestuurd dat het me echt spijt dat ik niet ben gekomen omdat ik ziek ben. En mijn vriendinnen heb ik ook een bericht gestuurd met sorry dat ik dit helemaal niet wist en ook dat ik ziek ben…maar dat hebben ze nog niet gelezen omdat ze nu in de begrafenis zitten. ik ben zo bang dat iedereen nu boos op me is, ik weet echt niet wat ik moet doen…kan iemand me aub helpen

ik voel me een hele slechte vriendin nu

zouden jullie kwaad op mij zijn als jullie mijn vriendinnen waren? eerlijk zeggen aub

Je kan er niets aan doen.

Je bent naar een andere school gegaan dus je hebt niet zoveel contact meer met hen + je bent ziek in bed.

Probeer ze op een tijd dat je niet stoort, te bellen en zeg het allemaal terug. Zeg ook hoe je je voelt :wink:

zouden jullie kwaad op mijn zijn als jullie mijn vriendinnen waren?

Jawel omdat je er niet bent, maar ik zou me later nogal kut voelen omdat niemand aan jou persoonlijk de datum heeft laten weten want zeg nou zelf: wie leest de krant nog. Je kan morgen even langsgaan of ze later vandaag bellen.

ze wonen allemaal verspreid dus langsgaan heeft niet echt zin, ik heb ze allemaal een lang bericht gestuurd dat me echt spijt dat ik het niet wist en dat ik hoop dat ze niet kwaad zijn. Ik zie ze vrijdagavond op een verjaardag dus dan wil ik ook nog even mij excuses aanbieden. Ook wil k dat meisje een bos bloemen geven en de waarheid zeggen dat ik de datum niet wist en ook dat ik ziek was. Maar ik weet niet of t slim is als ik zeg tegen haar dat ik de datum niet wist miss word ze wel kwaad dan…

Ze hebben geen reden om boos op je te zijn. Jij wou er in eerste instantie heen. Je kan er niks aan doen dat je ziek bent.

En je hebt ook sorry gezegd dat je niet kon komen. Dus je hebt het goed gezegd.

x

ja dat klopt, maar ik wist de datum niet van de begrafenis. Dus stel ik was niet ziek geweest was ik er nu ook niet geweest dan zat ik nu op school…ik voel me vooral schuldig om t feit dat ik de datum niet wist

Maar hoe moest je die weten als ze het niet hebben verteld? No offense maar als ik iemand bij me wil hebben bij een begrafenis dan zorg ik wel even zeker dat ze het weet door een berichtje te sturen van te voren.

ja oke dat is waar, ze waren er vanuit gegaan dat ik het wist maar dat was dus niet het geval…ik had aan hun moeten vragen of er al een datum bekend was wanneer de begrafenis zou zijn maar daar heb ik helemaal niet aandacht ik ging er vanuit dat hun het mij zouden laten weten aangezien hun een betere band hebben met dat meisje dan ik.

Dit inderdaad. Geen reden dus om je te schamen!

ze hebben gereageerd, ze zijn gelukkig niet boos!

Gelukkig, fijn om te horen!

Stuur die vriendin nog een kaartje, dan is het vast wel goed. Hoef je niet perse sorry in te zetten, maar gewoon sterkte wensen voor de komende tijd.
En hou vooral contact met haar de komende tijd. Iedereen leeft nu gewoon verder, dus de periode die nu komt zal het moeilijkst zijn.
Daarmee maak je het afwezig zijn op de begrafenis wel weer goed.

Maar als je een beetje nadenkt dan had je toch geweten dat er onderhand wel een datum zou zijn? :zipper_mouth_face: (Onder normale omstandigheden) is de begrafenis vaak ongeveer een week na overlijden.

Neemt niet weg dat zij dit jou ook hadden kunnen zeggen hoor! En ziek is ziek, als je het wel had geweten dan was je er waarschijnlijk ook niet geweest omdat je ziek bent.

Sorry, maar ik vind dit echt wel je eigen schuld en ik zou me kapot schamen. Als de moeder van je vriendin een week geleden is overleden, dan kun je toch zelf ook wel bedenken dat ze één van die dagen begraven zou worden? Je had het makkelijk zelf op kunnen zoeken of gewoon kunnen vragen.

Sorry dat ik het zeg maar door zo’n reactie laat je haar echt niet beter voelen. Het gaat er om dat ze weet dat het niet haar bedoeling was het is al erg genoeg dat die moeder is overleden.
(Gecondoleerd btw en sterkte voor de nabestaanden )
Maar in zo’n periode is het al zwaar en dan nog haar een schuldgevoel aan praten terwijl het al opgelost is maakt niet echt goed. Beetje apart.

Ze maakt zelf een topic aan en stelt een vraag waar ik op reageer :’)

Zorg maar dat ze de komende tijd bij je terecht kan. Mensen willen er rond de begrafenis wel voor haar zijn maar vergeten dat je hier nog maanden, of jaren intense verdriet van kan hebben. Iedereens leven gaat door, dat van haar staat de komende tijd nog wel in het teken van rouw. Wees er nu voor haar, dat is zeker net zo belangrijk dan aanwezig zijn op de begrafenis. :slightly_smiling_face: