ik raak haar kwijt...

Nou, daar komt het dan!
Ik heb nooit heel veel vrienden gehad, had altijd een paar goede vrienden.
sinds een jaar heb ik een ‘beste vriendin’ met wie ik altijd veel omga.
De laatste tijd zie ik dat het verkeerd gaat met haar, en merk ik dat onze vriendschap hieronder lijd…
We zijn allebei van school af en zien elkaar hierdoor minder.
zij heeft sinds kort een vriendje, hij gaat binnenkort een drugshandeltje overnemen van een van zijn vrienden.
Mijn vriendin heeft steeds ruzie thuis, moeder met borderline en een vader op de vrachtwagen.

Het is nu al een paar keer tegengekomen dat ze bij mij geweest is en naar huis zou gaan, maar toch naar die vriend ging. haar ouders weten hier dan niets van en sturen mij een bericht waar ze is.

De eerste keer dat zoiets gebeurden was een tijdje geleden, ze had een feest gehad en zou bij een vriendin logeren. tenminste, dat zei ze… ze was bij haar vriendje, en heeft van 9u savonds tot 4u smiddags niets laten horen. haar ouders waren erg bezorgd, ik heb zitten huilen omdat ik bang was dat er iets gebeurd was…

Vanmorgen om half 11 heb ik haar afgezet bij de bushalte en zou ze naar haar vriend gaan. ik heb er op aangedrongen dat ze dit aan haar ouders zou laten weten, ze zei met een diepe zucht dat ze dit gedaan had. niet dus, om 4u kreeg ik de vraag of ze hier nog was… inmiddels is ze wel weer thuis, maar ik weet niet wat ik er mee aan moet…
De vriendschap is zo veel minder geworden, wat ik erg jammer vind. in de zomervakantie gaan we samen op vakantie, dit is al geregeld.
Ik heb het idee dat we bevriend moeten blijven voor deze vakantie, weet ook dat dit geen echte vriendschap is.
Wat moet ik? ze liegt tegen mij, en ik bedoel het allemaal zo goed!

bedankt voor het lezen, ik hoop dat er een hulpvol(le) advies/reactie komt!
x

Moeilijk zeg, ik denk dat je haar beter kunt laten gaan, want die jongen heeft duidelijk een slechte invloed op haar waar jij niet veel aan kunt doen zo te lezen. Je zou nog eventueel voor haar klaar kunnen staan wanneer het uit mocht gaan.

Misschien is het ook een idee om een berichtje naar haar ouders te sturen op het moment dat ze weggaat? Klinkt misschien heel lullig, maarja…

Heb je een annuleringsverzekering?

bedankt voor je snelle reactie:) dit is vanmorgen gebeurt, maar blijft maar door mn hoofd spoken…
We gaan met zn 5en op vakantie, er is een annuleringsverzekering. het nadeel is dat ik tussen de vier anderen zal komen te staan; de persoon in kwestie is een vriendin van m’n oude school, de drie anderen van de nieuwe…
ik heb het idee dat ik niets over haar kan vertellen tegen mn nieuwe vriendinnen, het zijn alleen negatieve verhalen en ik wil geen vooroordelen veroorzaken…

ik kan haar niet laten gaan, want ze komt steeds weer terug en ik trap er keer op keer weer in… het zou beter zijn, dat weet ik, maar het lukt niet

Misschien werkt het als je met haar afspreekt en haar eens goed neerzet voor een serieus gesprek. Geen oordelen, maar vertel hoe jij je hieronder voelt en wat jij ervan denkt. Hopelijk opent dit een beetje haar ogen

tegen haar zeggen hoe je je voelt en hoe je over de situatie denkt.
Ik weet niet of ze meteen positief gaat reageren, maar dan denkt ze er eens over na.

Ik zal echt tegen haar zeggen dat je je heel erg zorgen maakt, en indd misschien met de ouders overleggen. Je weet nooit wat die jongen nog meer doet. Ze zal misschien niet naar je luisteren, maar ik denk dat als je het vol blijft houden en blijft zeggen hoe ze veranderd is, en dat je haar mist en haar langzaam weg ziet glijden, er wel een moment komt dat het tot haar doordringt.

met haar ouders kan ik het er niet over hebben, doordat het bij haar thuis zo ‘vreemd’ loopt hebben haar ouders de neiging om het goed te maken met cadeaus en slappe regels… ze heeft totaal geen regels thuis, kan alles maken en kan alles doen. ze weet dat haar moeder mega ongerust is, dit doet haar niks.
ik heb het hier al met haar over gehad, op het moment dat we er over praten verteld ze me dat ze zal veranderen maar hier zie ik niets van…

het is zo vreselijk lastig, want schijnbaar ben ik de enige die hier mee zit. haar ouders vinden het ook heel rot, maar het enige wat die doen is ‘he, niet meer doen! ga je nog iets doen vanavond?’
het doet haar niets dat ik hier thuis heel bezorgd zit, maar ik kan ook niet stoppen met bezorgd zijn…

Beetje vreemd ook van haar ouders dan… Echt apart. Alsof ze niet geven om haar ofzo, want dan wil je toch weten waar ze is enzo en dat je kind eerlijk tegen je is. Maar ga even een goed gesprek met haar aan! Geef aan dat je geen verandering ziet

Heeft ze dan een goede band met iemand anders? Met bijvoorbeeld jouw moeder, een opa of oma?

een gesprek kan je niet met haar aangaan, ze zal niet veranderen… heb dit eerder geprobeerd maar zonder resultaat:(
dat wat wij hebben noemt ze een goede band. met haar ouders heeft ze niet zo’n heel goede band, met mijn moeder opzich wel, al kan ze er niet tegen om op haar daden gewezen te worden, dit heeft mijn moeder eerder al gedaan en hierna is ze huilend weggelopen!
Mn moeder was nieteens zo heftig bezig, helaas geeft mam niet snel op en ging ze vrolijk door;)

Hm, dan denk ik niet dat je veel aan de situatie kunt veranderen. Ja, ze moet je vertrouwen, blijf ervoor haar zijn, blijf zeggen hoeveel ze voor je betekent en dat je bang bent om haar kwijt te raken, misschien dat ze dan gaat realiseren dat ze echt verkeerd bezig is

Ik denk ook dat je er met haar eens heel serieus moet over praten, dat je vindt dat het met haar niet zo verder kan. Dat je haar niet wil laten vallen maar dat je echt niet kan ondersteunen wat ze aan het doen is. En als ze er toch mee verder gaat, dan moet je afstand van haar nemen, zodat het haar duidelijk is dat ze jou verliest.

Als het praten niet helpt, dan kan je toch niks meer doen om haar te helpen, dus je hoeft je er niet schuldig over te voelen. Het is haar leven, jij doet zo te zien al heel veel om haar te helpen maar als ze dat echt niet wil dan moet ze daar zelf de gevolgen van dragen, hoe jammer en frustrerend dit ook is.

Ik denk ook niet dat je vrienden moet blijven, enkel omdat jullie een vakantie hebben geboekt. Overigens zal een annuleringsverzekeringen in de meeste gevallen niet helpen. De meeste annuleringsverzekeringen helpen alleen maar als je dood bent of ernstig ziek.

Echt bedankt voor alle adviezen, heel fijn :slightly_smiling_face:
klopt, dit is geen goede vriendschap… en die annuleringsverzekering zal niet veel nut hebben, het zal niet kunnen worden afgezegd door een stuk gelopen vriendschap…

Ik weet dat dat het beste is wat ik kan doen, praten en vertellen wat ik voel. als dit nog niet help afstand nemen.
Maar dit is zo moeilijk… ik ben in zo’n korte tijd zo veel om haar gaan geven (vriendschappelijk) dat ik me misschien nog rotter zal gaan voelen als ik haar laat gaan…
Wat een rotsituatie!