Ik raak geobsedeerd door hem en dat maakt me ongelukkig.

[i]Dit kan best wel een lang, vaag verhaal worden, maar ik moet het écht kwijt. Verder wil ik van te voren zeggen dat ik niet op irritante reacties als ‘ja kut voor je’ of ‘hahahaha kansloos’ o.i.d. zit te wachten. Jullie hoeven me echt geen oplossing te bieden, maar advies en zo is erg welkom. (:

Nou goed, zo’n anderhalf jaar geleden werd ik plots smoorverliefd op een jongen die ik al jaren ken. Vroeger vond ik hem altijd maar irritant, nou, dat is nu wel anders. Ik zal eerst een omschrijving van hem geven;
hij is echt ontzettend intelligent. Niet om hem op te hemelen ofzo, maar hij is écht gewoon heel erg slim. Ik vroeg hem ooit eens of hij überhaupt wel eens een onvoldoende haalde, het antwoord was dat hij in heel zijn middelbare schoolcarrière (hij zit nu in 5VWO) twee onvoldoendes heeft gehaald. Twee keer een 5,4 voor Nederlands, beide in de onderbouw gehaald. Hij haalt tienen en negens voor de bètavakken (hij staat een 10 gemiddeld voor wiskunde B en voor natuurkunde) en voor de talen enzovoort zevens en achten, af en toe een zesje. Ik heb hem verder ook nooit op een domme opmerking kunnen betrappen, hij is niet alleen slim qua leren, zeg maar.
Hij volgt een NG/NT-profiel (ja, dit is van belang verderop in mijn verhaal :’)).

Hij mag zichzelf niet alleen gelukkig prijzen met een goed stel hersenen, hij is ook gezegend met een uitzonderlijk muziektalent. Ik ken hem van orkest, en iedereen is er van overtuigd dat hij de beste muzikant van het orkest is. Hij speelt saxofoon overigens. Hij doet mee aan grote concoursen, scoort altijd hoog en meestal wint hij ook nog eens. De leraren op de muziekschool bestempelen hem als fenomenaal, uitzonderlijk enzovoort. Hij doet nu ook de vakklas op het conservatorium.

Verder doet hij ook aan sport, korfbal. Ik heb niet echt veel met die sport ofzo. Maar ook daarover hoor ik altijd verhalen van andere mensen dat hij er redelijk goed in is enzovoort. Hij zit in een leuk team en hij gaat naar alle feesten enzovoort. Al met al heeft hij een drukke agenda en een succesvol leven.

Zijn ouders zijn lieve, hartelijke mensen, zijn broertje is wel een klier maar geen ondraaglijk kutjong ofzo. :’)

Hij is niet de populairste jongen van de school, maar hij wordt (ondanks zijn punten) ook niet als nerd gezien en hij heeft goede vrienden.

Nou hartstikke leuk allemaal, hij is trouwens ook superaardig, en ik vind hem er heel schattig en leuk uitzien (sommige vriendinnen denken daar dan weer anders over, maargoed, de types waar zij op vallen daar zie ik dan weer niks in, en dat zij niet achter hem aan zitten is natuurlijk alleen maar een voordeel).

Ergens is het dus hartstikke logisch dat ik smoorverliefd op hem ben, maar het begint uit de hand te lopen. Ik zeg in de titel geobsedeerd door hem te zijn, dat klopt niet helemaal, maar ik vergelijk mezelf telkens met hem.

Bij mij gaat het niet goed op school, ik doe het profiel E&M, en daar baal ik van, alleen maar omdat hij een N-profiel heeft en die mensen bij ons op school automatisch als slimmer beschouwd worden. Hij haalt alleen maar hoge punten, bij mij zijn het vooral onvoldoendes.
Hij helpt me wel met wiskunde, dat helpt heel goed en de bijles is altijd erg gezellig.

Verder ben ik stikjaloers op zijn muzikale talent, ik speel niet hetzelfde instrument, maar ik wil net zo talentvol en goed zijn als hij in saxofoon is. Ik ben zelf ook een van de besten van de muziekschool en het orkest, maar ik ben wel minder goed dan hij en dat steekt. Ik gun het hem wel, maar ik wil het zelf ook.

Ik zit/zat op atletiek, maar dat is niet echt mijn ding, ik zou het liefst ook op een gezellige sport zitten, waar ik geliefd ben en waar leuke feesten zijn, net zoals bij hem. Ik weet, dat als ik nu op korfbal zou gaan, ik het alleen voor hem zou doen, want zoals ik al zei; ik heb verder niet veel met die sport.

Thuis is het klote, mijn moeder scheldt me uit, heel de dag door, net zoals mijn zus, die me verder ook heel de dag vernedert (ik krijg gemiddeld op een dag tien keer te horen dat ik lelijk ben, dik, enzovoort. Ik ben overigens niet dik, maar ik vind mezelf wel lelijk). Mijn vader scheldt ook wel eens, en ik heb altijd ruzie thuis. Ik heb ook nog een andere zus en een tweelingbroer, mijn andere zus woont al op kamers en mijn tweelingbroer vindt het thuis net zo klote. Met hem kan ik het wel goed vinden maar ik heb ook vaak genoeg ruzie met hem.

Verder heb ik de laatste tijd het gevoel dat ik niet meer weet wie mijn vriendinnen zijn, en of ik ze überhaupt wel heb. Ik voel me zo vaak zo enorm eenzaam en ongelukkig.

Ik vind hem de leukste jongen van de wereld, maar als ik naar hem kijk en mezelf met hem vergelijk, voelt het zo oneerlijk, hij heeft alles wat ik wil.

De laatste tijd begint het er steeds meer op te lijken dat hij mij ook leuk vindt, naar hem gedraag ik me als een vrolijk meisje, dat gelukkig is.
Aan de ene kant denk ik, dat als we een relatie zouden krijgen, hij me wel zou kunnen aansporen tot meer uit mezelf te halen en zo, dat hij goed voor me zou zijn. Maar ik zou ook goed een minderwaardigheidscomplex door hem kunnen krijgen.

Ik wil gewoon voor hem gaan, proberen een relatie te krijgen enzovoort, maar ik wil van die negatieve gevoelens af. En aan mezelf werken.

Oké, stom lang verhaal.
Herkent iemand dit?[/i]

Hmm naja ik herken wel iets hoor, maar dan met andere mensen.
Ik zelf heb zoiets niet maar het is denk ik jaloezie of naja een andere vorm ervan volgensmij.
Ik denk dat als je met hem praat of hem veel beter leert kennen dat hij ook wel punten heeft in zn leven of momenten dat hij zich vreselijk voelt of slechte dagen heeft. Ik zou gewoon proberen om hem veel beter te leren kennen en er met hem over praten. Niet vertellen hoe ‘geobsedeerd je bent’ maar gewoon hoe je er over denkt een beetje en hoe onzeker je eig. wel niet bent.

Ik herken het wel een klein beetje…
Maar zou het niet al kunnen dat je een klein beetje een minderwaardigheidscomplex hebt?
En dat je hem als ideale jongen ziet, die alles heeft en doordat je hem leuk vind je alles probeert zodat hij jouw ook leuker gaat vinden?

ik herken het niet ,
Maar heel veel sterkte !
En ik zou er gewoon naar toe stappen ,

ik kan mij voorstellen dat het geen leuk gevoel is. Maar ik denk dat je er gewoon voor moet gaan en volgens mij ga je na een tijdje vergeten om te vergelijken.
Maar ik vind het vreemd waarom je juist met hem vergelijkt. Iedereen verschilt en dat is maar goed ook dus probeer te stoppen met vergelijken en wees gewoon trots op wat je behaald hebt. Ook al is dat soms wat minder, zolang je je best maar doet.

Ik heb het wel vaker gezien (ook bij mezelf zoiets ja) dat als je je zelf al wat minder voelt en je ontmoet iemand die in jouw ogen geweldig is en je wordt helemaal verliefd, dat je jezelf dan wegcijfert naast dat persoon. Maar niemand is perfect, sommige mensen zijn heel goed in dat laten lijken, zoals jijzelf zelfs.

Precies.

ten eerste je schrijft echt heel leuk! (buiten het verhaal om dan)
Maar ik heb ook een vriendin die alles goed kan en altijd alles beter had dan ik. Maar nu dat we wat ouder zijn geworden merk ik dat haar weer hele andere dingen slecht af gaan. Uiteindelijk is het nu “eerlijk” verdeelt maargoed ik heb me er ook altijd wel rot over gevoelt.

Een ander voorbeeld. Mijn moeder heeft een vriendin die ook alles had. Zelf is ze slim, haar man was harstige slim en had een verschrikkelijk goed baan. Zelf werkte ze wel maar dat was alleen om dat ze het leuk vond en toch iets moest doen als de kinderen naar school zijn. Ze hebben leuke kinderen en een mooi huis. Dus eigenlijk huisje boompje beestje. Tot dat haar man een paar jaar geleden ziek werd. Hij had een vorm van MS, een spierziekte. Hij is nu overleden en weg is het top leventje. Dat wens je ook niemand toe. Ik “geloof” erin dat alles uiteindelijk op de een of andere manier “eerlijk” word verdeeld.

Lastig!
Die gevoelens heb ik de laatste tijd ook steeds vaker, dan voel je je echt waardeloos. En dan zie je anderen en die lijken alles te hebben…

Ten eerste moet je inderdaad een beter gevoel over jezelf gaan krijgen.
Zijn er ook dingen waar je trots op bent, wat je bijvoorbeeld hebt gedaan of wat je kan?
Als hij jou leuk vindt zal hij jou trouwens ook goed laten voelen!
In dat geval zou je best een relatie kunnen beginnen denk ik :wink:

Klopt… Niet dat het ‘eerlijk’ is om zo ziek te worden natuurlijk,
maar het is wel zo, dat áls mensen echt zo succesvol en gelukkig zijn, ze daaraan gewend raken. Zo zullen misschien tegenslagen veel harder aankomen, en zijn ze misschien niet goed in omgaan met problemen. Al heeft iemand nu veel vrienden (ik spreek uit ervaring), die kan je ook zomaar kwijtraken en dan zit je opeens met jezelf, wat je niet gewend bent.

Bedankt voor jullie reacties! En PARTYxCRASHER: bedankt voor het compliment! (: Dat is dan wel weer iets, hè; hij had die onvoldoendes voor Nederlands, in de eerste en tweede, ik stond in die jaren daar gemiddeld een 10 voor. :relieved: Dat geeft me dan wel weer een goed gevoel, dat compenseert ten minste iets ;’) (ik moest hier even aan denken, omdat je mijn schrijfstijl leuk noemde en schrijven ook wel een onderdeel van Nederlands is, vind ik (: ).

OT: Ik weet ook wel dat hij niet in alles perfect zal zijn, maar toch maakt het me onzeker.

Wat me momenteel het meest dwars zit is die sport. Ik wil dus niet op korfbal, maar ik wil wel op een leuke sport gaan. Maar misschien ga ik binnenkort op tennis met een klasgenootje. (:

Dankjulliewel, reacties, tips en adviezen zijn nog steeds welkom! En als je zelf in een soortgelijke situatie zit/hebt gezeten mag je dat ook vertellen natuurlijk.

Ik ga nu iets heel stoms zeggen, is het misschien niet zo dat je hem zo leuk vindt omdat je jezelf met hem vergelijkt enzo? Dat hij alles is wat jij wilt zijn zegmaar, dat je hem daarom leuk vindt?

In ieder geval heel veel sterkte. (:

Ik begrijp dat je dat denkt, dat zou inderdaad kunnen, maar vorig jaar deed ik dit nog niet, ik heb deze gevoelens pas twee maanden, denk ik. En dankjewel!

Ik herken het niet maar ik weet zeker dat zijn leven niet zo perfect is als jij misschien denkt. feit is, dat niemands leven perfect is. allereerst denk ik dat je moet stoppen om je met hem te vergelijken. Denk aan de dingen die goed aan jezelf zijn, wat je uniek maakt, waarom mensen graag met je bevriend zijn.
verder heb ik geen idee hoe je het verder aan moet pakken, sorry!
(je had miss een heel verhaal getypt maar je schrijft echt heel leesbaar :grinning:)

Ohh okee, sorry dan.

misschien moet je er gewoon met hem over praten?
ik denk dat hij genoeg dingen over jou weet te vertellen waarop hij ‘jaloers’ is en die voor jou zo vanzelfsprekend zijn dat jij ze niet meer ziet ;p

Misschien lijkt het zo maar niemand z’n leven is perfect. Jij ziet misschien die slimme, sportieve en creatieve jongen met die geweldige familie maar ben je daar wel zeker van? Elk huisje heeft z’n kruisje, weet je. Ik had een vriendin die niet kon stoppen met zeggen hoe geweldig ik het wel niet had en hoeveel geluk ik had en zij niet. Je had haar gezicht moeten zien toen ik haar alles vertelde. Niemand is perfect, ook hij niet! En als hij perfect zou zijn, dan was het een robot ( ik zou het niet testen door er een emmer water op te gooien). Je zit gewoon niet lekker in je vel, denk ik en dat is normaal als je jezelf constant met anderen vergelijkt. Er zijn duizenden slimmere, sportievere en creatievere mensen dan mij maar I don’t care :grinning: niemand is perfect en niemand heet niemand. Een ex-vriendje bijvoorbeeld, leek ook perfect. Hij was überslim , wist àlles, ongelofelijk grappig en als hij ergens binnenkwam, ging alle aandacht naar hem. Ik werd stapelverliefd en leerde z’n mindere kantjes kennen toen we samen waren. Hij was slim maar ook een betweter, ongelofelijk grappig maar best kinderachtig en alle aandacht ging naar hem omdat hij gewoon zo luid binnenkwam. Als jij ooit een relatie met hem zou krijgen, dan wéét je wel dat hij ook mindere kanten heeft!

Ik herken het zeg maar op een andere manier, dat mijn exvriendje op mìj jaloers was. Niet bepaald leuk als je vriendje je iets niet gunt uit jaloezie. Ik voelde me er zelf ook rot bij.

Je hebt er misschien niks aan, maar wou dat toch ff zeggen…

Owja, kijk is naar wat je wel hebt ipv wat je niet hebt!
En die jongen zelf zal ook wel negatieve punten hebben hoor. Maar waarom zou je die zoeken in hem? Als je verliefd bent, dan zoek je daar niet naar lijkt me,dan zie je toch alleen die goede punten maar daar draaf jij een beetje in door! ; )

Het gras lijkt altijd groener aan de overkant.
En ja ik vind jou stijl van ‘‘schrijven’’ ook heel leuk!

Ik denk dat veel mensen in deze periode in een dipje zitten. En dus daarom een beetje ‘‘depri’’ zijn. Ik zou zeggen kies een hobby die je echt leuk vind.

En hopelijk stop je zo snel mogelijk met vergelijken!
X!

Haha, als ik dit leest lijkt het net alsof je mijn crush beschrijft, Ook heel slim, korfbal etc maar doet Gymnasium C&M :stuck_out_tongue: