ik moet wel betalen, mijn zusje niet

Hallo,

Al een aantal jaar betaal ik zelf mijn verzekeringen en alles. Nu ben ik er laatst achter gekomen dat mijn zusje dit niet betaald terwijl ze al meer dan een jaar over de leeftijd is waarop ik begon met betalen. Deze ongelijke behandeling pik ik niet en ik wil mijn vader er dan ook mee confronteren. Maar ik ben bang dat hij boos en agressief gaat worden, dat is hij namelijk nogal snel. Hoe moet ik dit aanpakken? Tips en advies zijn van harte welkom.

Ik snap dat het voor jou niet eerlijk voelt. Maar zijn de omstandigheden niet toevallig veranderd? Heeft je vader nu misschien meer te besteden, of je zusje juist veel minder dan jou op die leeftijd?

Bij ons is dit bijvoorbeeld wel het geval. Ik betaal best veel dingen zelf, die mijn zusje niet zelf hoeft te betalen. Simpelweg omdat mijn ouders nu meer te besteden hebben dan toen.

Misschien is leeftijd niet het enige verschil?
Misschien heeft ze geen (of minder) inkomen, of spelen er andere dingen mee.
Als je het met je vader wil bespreken kan je het gewoon luchtig laten vallen, “goh, (zusje) vertelde dat haar verzekeringen voor haar betaald worden, en ik vroeg me af…”
Zorg dat je niet aanvallend overkomt, dan hoeft hij zich ook niet te verdedigen met woede.

Dit zie ik eerlijk gezegd ook bij mij aankomen…

Ik heb dat ook…ik betaal per maand 350 euro vaste lasten. 200 collegegeld, 120 verzekering en 30 telefoon (ongeveer). Ik krijg wel zelf de alimentatie van mijn vader, ongeveer 200 euro.

Mijn zusje krijgt de alimentatie niet zelf, maar hoeft alleen beltegoed voor d’r telefoon te halen (ze heeft nog geen abonnement). Zij is 18 en ik ben 20 nu :stuck_out_tongue:

Ook mocht ik 2 jaar geleden niet alleen een weekje thuisblijven toen hun op vakantie gingen, moest bij opa en oma blijven logeren, terwijl ik het wel leuk zou vinden zodat mijn vriend toen kon blijven logeren…en nu is zij 3 weken alleen thuis en mag de auto gebruiken wanneer ze maar wil…snap er echt niks van.

Je zusje zit misschien in een andere situatie. Als ik mijn situatie naar voren moet halen, hebben mijn ouders mijn oudere zus vaker ondersteund omdat ze het wat lastiger vond met de financiele dingen. Ik heb er nooit problemen mee gehad. In mijn geval was het dus zo dat ik eerder mijn verantwoordelijkheid kon nemen.
Tuurlijk is het ergens balen, maar er zit misschien een reden achter. Vergeet ook niet dat je misschien gecompenseerd wordt op andere manieren. Zo kreeg ik vaak meer kadootjes of mocht ik kleding kopen van mijn ouders’ geld, kreeg ik zonder problemen spullen voor mijn opleiding als ik die nodig had enz. Dit gold niet voor haar. Nu nog steeds hoef ik het maar te vragen. Dat kan zij niet.

Ohja, en bedenk ook dat ze misschien hebben geleerd van jou, en passen ze dat toe op je zusje. Ouders maken ook fouten, maar willen de juiste keuzes maken voor hun kinderen. Ik vind het goed van ouders als ze bereid zijn toe te passen wat ze hebben geleerd, ipv van te doen ‘bij je zus was het ook zo dus nu moet jij het ook doen’. Ongeacht de omstandigheden.

Hmm, snap dat je hier mee zit, maar het kan idd ook aan de omstandigheden liggen.
Ik krijg over het algemeen ook meer dan mijn zussen vroeger hebben gekregen, maar dit heeft bijvoorbeeld er mee te maken dat mijn ouders nu gewoon meer te besteden hebben en mijn studie meer geld kost dan de studies van mijn zussen.
Je kunt je vader ermee confronteren, maar bouw de vraag rustig op en wordt niet boos als je het niet eens bent met zijn antwoord.

Bedankt voor jullie reacties. Het is idd goed om mijn vader hier rustig mee te confronteren. Misschien heeft hij er wel een logische verklaring voor.

Snap dat je dat niet eerlijk vind. Mijn ouders proberen mijn zus en mij ook zoveel mogelijk gelijk te behandelen met dit soort dingen. Mijn zus zou het echt niet accepteren als ik meer kreeg van mijn ouders dan zij. In dit geval snap ik je helemaal en ik zou het dan ook aankaarten. Vind het excuus dat ouders meer geld hebben nogal slap. Dit zie ik in de reacties terug. Met zoiets vind ik dat gewoon niet eerlijk. Vind dat er met het afschaffen van zakgeld, geven van kleedgeld en eigen verzekeringen betalen en dingen als dat dezelfde leeftijd aangehouden moet worden.