Ik moet kiezen

Hee meiden. (:
Ik heb een nogal groot probleem en het wordt ook een lang verhaal. Ik zou het wel erg lief vinden als je het leest.

Al vanaf dat ik geboren ben, ben ik vaak bij mijn opa en oma. Voor mij zijn ze ook echt de besten van de hele wereld. Ik heb sinds een tijdje vaak ruzie met mijn moeder, en ik ben dan ook vaak bij mijn opa en oma. Mijn moeder vindt het heel erg dat ze mij ‘voortrekken’ en mijn zusje dus een beetje achterstellen. Ik ga namelijk al sinds mijn 4e met ze mee naar Frankrijk, en nu nog steeds elk jaar. Wij hebben thuis niet zo veel geld, en toen ik 5 was ging ik al met mijn opa en oma naar Disneyland, en mijn moeder vindt het bijvoorbeeld heel erg dat mijn zusje zelfs nog nooit mee is geweest met hun op vakantie in Nederland, zulk soort dingetjes.
Maar vandaag was ik bij mijn opa en oma, en mijn moeder was er ook want we gingen even overleggen over een tas die ik mee moet nemen naar het buitenland volgende week. Ineens kregen mijn moeder en mijn opa verschrikkelijke ruzie, en toen zijn ze naar binnen gegaan. Uiteindelijk is het heel erg uit de hand gelopen, en er is van alles gebeurd wat ik niet eens wil weten.
Nu heeft mijn opa gezegd dat hij niks meer met mijn moeder te maken wil hebben. Mijn moeder vindt dat haar kinderen ook bij haar horen en dat ik dus ook niet meer naar ze toe mag. Ze zegt nu dat ik moet kiezen. Als ik er voor kies om thuis te blijven wonen mag ik mijn opa en oma nooit meer zien, en als ik er voor kies om bij mijn opa en oma te gaan wonen ben ik haar dochter niet meer zegt ze.
Ik wil het liefste gewoon bij mijn opa en oma wonen, maar dat kan eigenlijk helemaal niet, aangezien ze 1 juni voor een maand weggaan naar Frankrijk, dan zijn ze de zomervakantie thuis en gaan ze vanaf 20 augustus tot 20 oktober naar Italië en Spanje. En ik betwijfel ook of ze me daar wel willen hebben.
Maar als ik haar dochter niet meer ben, zie ik mijn zusje ook nooit meer, en ik hou echt zielsveel van haar.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik heb mijn twee beste vriendinnen allebei al gesproken en die weten het ook niet.

Heel erg bedankt voor het lezen, en ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden.
XX

poeh, lastig zeg!
ik denk dat je bij je moeder moet blijven. het is uiteindelijk wel je moeder, en je opa en oma kunnen tot op zeker hoogte voor je zorgen, maar je zal nooit hun kind worden. daarnaast wordt je ouder, maar zij ook, en op den duur hebben oude mensen zelf ook zorg nodig. heb je het al met je zusje er over gehad?

Ik vindt raar dat moet gaan kiezen alleen maar omdat ze ruzie krijgen
lastig situatie.Up

Wat verschrikkelijk! Ik zou het echt niet weten, sorry! Up voor jou dan maar…

Het verstandigste is natuurlijk om bij je ouders te blijven, maar als jij de opa en oma wil blijven zien moet je dat gewoon doen. Dat je moeder ruzie met ze heeft wil niet zeggen dat jij ze niet mag zien. Dat zou ik dan belachelijk vinden. Ik zie op je profiel dat je 15 bent, dus het lijkt me dat je zelf wel mag bepalen wie wel of niet ziet.

Waarschijnlijk draait je moeder wel bij. En anders ga je gewoon vaker met je zusje mee naar je opa en oma en met z’n alle wat leuks doen ?

Denk je trouwens dat er helemaal geen kans is dat het ooit nog goed komt? Misschien kan je in overleg met je moeder toch je opa en oma nog zien? Want het is natuurlijk heel erg dat zij ruzie heeft, maar dan is het niet vanzelfsprekend om jou het recht te ontnemen om je opa en oma te zien. Ze weet neem ik aan ook wel hoeveel ze voor jou betekenen?

Ik zou zeggen dat je geen keuze gaat maken, want dat is absurd. Je moet gewoon bij je moeder blijven wonen en je opa en oma af en toe bezoeken. Overigens ís het ook lullig voor je zusje dat ze nooit mee gaat/mag. Dat moet je ook inzien.

@Yaxley
Het is wel lullig voor mijn zusje dat ze niet mee gaat, maar ze is nog maar 5 en ik begrijp mijn opa en oma ook wel. Maar de situatie is nu heel anders, omdat mijn moeder toen alleen met mij was en altijd moest werken, daarom ben ik bijna bij ze opgegroeid. Nu is mijn moeder met een andere man en ze werken allebei niet dus is er geen reden dat mijn zusje 24/7 bij mijn opa en oma is, snap je?

ik vind dit echt heel raar
jij kunt er toch niks aan doen dat hun ruzie hebben
maar ik zou dan denk toch voor je moeder kiezen

Ja dat snap ik wel, dat is ook meer dan logisch. Maar het is wel lullig als jij telkens met ze op vakantie (blijft) gaat en zij niet mee mag. Ik snap wel van je moeder dat ze dat een beetje lullig vind. Jij bent toch ook nog veel bij je opa en oma ookal is het niet nodig? :slightly_smiling_face: Je moet het van je moeders kant ook een beetje begrijpen.

Ben het met je eens.
En ik vind je moeder, sorry dat ik het zeg en ik baseer het alleen op deze situatie, echt een waardeloze moeder. Haar opmerkingen in ieder geval. Je laat je kind toch niet kiezen tussen dr moeder en dr grootouders en dan ook nog dreigen dat je anders haar dochter niet meer bent? Wat ben je dan voor moeder :/. Sorry als ik je hiermee kwets.

Ja oke, maar ze hadden daar geen ruzie om hoor. :slightly_smiling_face: Ik heb geen idee waar het over ging, mijn moeder begon ineens te schreeuwen en toen werd mijn opa boos op haar, want mijn moeder deed echt super raar.
Ik heb de laatste tijd echt heel vaak hele erge ruzie met mijn moeder, dat ze me helemaal begitn uit te schelden enzo. Iedereen zegt nu wel val ik zou je moeder kiezen, maar dta is nou juist het probleem. Ik wil niet voor haar kiezen want ik begin echt haat voor haar te ontwikkelen omdat ze zo gemeen tegen me doet. Maar het is waarschijnlijk niet mogelijk om bij mijn opa en oma te wonen.

Het is een ruzie tussen je opa en je moeder, ik vind het echt ontzettend gemeen dat jij dan ineens moet gaan kiezen van je moeder. Jouw moeder moet het zelf maar oplossen, ze is oud en verstandig (?) genoeg lijkt me

Waarom vraag je je grootouders niet om advies? Misschien kunnen zij wel wat voor je regelen terwijl zij weg zijn op vakantie.
En ik hoop/denk ook wel dat het goed komt.

@Kloot nee, je kwetst mij er niet mee. Dat is ook mijn probleem, ze is echt gemeen tegen me soms maar ik ben ook niet even aardig. Als ik kijk naar andere moeders, die beginnen nooit zomaar te schreeuwen terwijlk ik gewoon iets rustig probeer te bespreken. Ik weet daarom echt niet wat ik moet doen.

Echt heel erg!
Net zoals al eerder gezegt is (ook sorry hiervoor) vind ik je moeder een slechte moeder. Ze wilt jou een keuze laten maken die denk ik bijna niet te maken is. Ik begrijp het helemaal met je opa en oma, zo goede band heb ik dus ook met hun, en begrijp ook dat je hun wilt blijven zien maar ik denk idd dat het beter is dat je bij je moeder blijft, want ze blijft ten alle tijden je moeder. Maarja, het is echt wel erg dat ze zegt dat jij anders haar dochter niet meer bent. Vind dat eigenlijk dat je onder druk wordt gezet. Maar je kan idd. moelijk bij je opa en oma gaan wonen, hun zijn waarschijnlijk ook al wat ouder.
Ik hoop dat je zelf zo sterk bent dat je die keuze kan maken, want die is super moeilijk, veel sterkte!

Ja, maar ik mag van mijn moeder niet naar ze toe. Ik moest even een tas naar de maker brengen, en ze zei: Laat ik het verdomme niet merken dta je daar bent anders is het niet best!

ik vind het wel raar dat jij zo erg wordt voorgetrokken, omdat je daar vroeger veel was. stel dat jouw ouders dat zouden doen met je zusje, omdat zij nu veel bij je ouder is. dat zou jij neem ik aan ook niet leuk vinden.
maar dat jij moet kiezen is echt belachelijk. je moeder kan jouw niet zomaar het huis uit schoppen en ze kan je ook moeilijk verbieden je opa en oma niet meer te zien. waarschijnlijk doe je het dan toch stiekem ofzo.
toch zou ik voor je moeder kiezen, want je opa en oma zijn zo te lezen veel in het buitenland. niet zo handig voor jou, want je moet ook naar school neem ik aan. bovendien zijn ze niet meer de jongsten en zou ik me afvragen of ze de zorg voor jou wel aankunnen. ik weet natuurlijk niet hoe oud ze zijn en of ze lichamelijke gebreken hebben, maar er kan natuurlijk altijd plotseling iets met ze gebeuren waardoor je er niet meer kunt wonen en dan heb je een probleem
toch vind ik het nog steeds belachelijk dat je moet kiezen, heel veel sterkte meid

Kun je ze niet bellen?

Trouwens, mijn opa en oma zijn nog niet echt zo oud ofzo. Ze zijn 64 en 62. (: