Ik mag van mijn ouders niet naar een psycholoog.

.

Ik kan je niet echt helpen, maar je kunt altijd naar een andere huisarts vragen lijkt mij? Toch? Ik ga ook niet altijd naar mn ‘standaard’ arts.

Huisartsen en psychologen hebben geheimhoudingsplicht, dus je zou gewoon via de huisarts moeten kunnen gaan. Maar als je dat echt niet ziet zitten, zou je volgens mij ook gewoon een intakegesprek bij een psycholoog naar keuze kunnen aanvragen? Ik weet alleen niet hoe het dan met de verzekering ed zit, maar het moet wel kunnen :slightly_smiling_face:

Kan je zomaar naar een andere huisarts?

Je kan gewoon je huisarts bellen hoor, daar hebben je ouders vrij weinig mee te maken.

Nou ja, als ik het kan, kan jij het vast ook? Ik heb er zelfs nooit specifiek naar gevraagd. Ik word altijd gewoon naar de arts gestuurd die zo snel mogelijk beschikbaar is. Ik ken mn eigen huisarts niet eens meer. De laatste keer dat ik bij hem geweest ben was ik nog heel jong.

Misschien kan je via school in gesprek komen met iemand? Weet niet of de huisarts daarbij betrokken is.

Bij mijn praktijk kan je niet zomaar naar een andere huisarts, tenzij het een spoedgeval is of je eigen HA is op vakantie oid. Maar in het geval van TS kan ze misschien beter volledig overstappen naar een andere HA, als ze zich niet prettig voelt bij haar huidige. Dat moet wel mogelijk zijn als je het uitlegt lijkt me.

je huisarts heeft zwijgplicht en dus geen enkel recht om tegen je moeder te vertellen wat jij met hem/haar bespreekt. De psycholoog zit sinds kort niet meer in het startpakket van de verzekering, maar bij mijn huisartsenpraktijk zit er een psycholoog van de GGZ in de praktijk. Dat word dan wel weer vergoed. Misschien dat dat bij jou ook wel kan?

Oh, wat apart. Vergeet maar wat ik zei dan. Ik ben het eens met het dik gedrukte. Lijkt me een goed idee.

Thanks voor de tips!

Beste Patronumx,

Ten eerste moet jij je misschien afvragen waarom jouw ouders dit niet willen. Blijkbaar heb je de behoefte om met iemand te praten. Heb je de reden hiervan aan je ouders verteld? Misschien dat ze het dan beter begrijpen. Als dit gesprek nog steeds stroef met je ouders loopt, dan is dat heel vervelend. Toch heb je echt zelf de touwtjes in handen. Medische en psychische zorg hebben allebei de plicht om niet over patiënten te praten tegen anderen mensen. Je kunt dus zelf je huisarts praten en je probleem uitleggen. Ook is het misschien handig om met een vertrouwings-docent te praten op school.

Ik hoop dat je eruit komt en je snel een manier vindt om met iemand te praten.

Liefs,

Vivian

Beginpost weg. Slotje.