Ik mag van mijn moeder niet studeren waar ik wil

Hey hey

Ik heb zojuist een discussie met mijn moeder gehad en ik mag van haar alleen hier in de buurt gaan studeren terwijl ik gewoon naar de grotere steden wil gaan om te studeren.
Ze zegt ja en dan word je aangevallen op die centraal stations net als die vrouwen in Duitsland.
Ik wil heel graag in een andere stad studeren want hier is het niet zo uitgebreid met studies en iedereen kent elkaar. Ik vind dat echt vreselijk.

Hoe kan ik mijn moeder wat meer geruststellen ?

Ook is het zo dat merendeels van mijn familie omgeving R’dam/Den Haag wonen en hier heb ik bijna niemand.

Gaat zij dan de hele tijd bij je lopen als je naar je studie gaat? Want zelfs dichtbij huis kan het gebeuren. En dat in Duitsland is echt een geval apart. Het is niet alsof zoiets elke week gebeurt. (Naar mijn weten). Ik zou alles wat zij noemt qua gevaren erop gooien dat dat ook bij jullie in de buurt kan gebeuren. Overal schuilt gevaar, dan zou je nog niet eens naar de supermarkt kunnen als je overal rekening mee gaat houden.

Ja zo is mijn moeder. Ik heb dat ook al gezegd van ja overal kan wat gebeuren maar dan zegt ze ja maar in grotere steden heb je een grotere kans. Dat is zo maar ik wil me niet door die onzin dingen laten tegenhouden. Ook de rede is dat mijn moeder belachelijk overbeschermend is en daarom wil ik ook gewoon ver van haar vandaan zijn en mijn eigen boontjes doppen. Klinkt heel kinderachtig en puberaal maar zij belemmerd me veel in mijn doen en laten.

Ik vraag mij dus af of je daadwerkelijk grotere kans hebt in grotere steden. Is misschien een leuke om te kijken of je dat op internet kan terugvinden. Je zult toch een keer echt voor jezelf moeten gaan zorgen, want je kunt niet altijd bij je moeder blijven wonen. Heel vervelend, want ik snap dat je ook niet zonder haar goedkeuring gewoon je spullen gaat pakken en vertrekken.

Misschien eens met je moeder naar grotere stations reizen ofzo? Zo gevaarlijk is het daar overdag niet als je gewoon met de menigte mee gaat.

Ik kom zelf van een grote stad maar studeer nu toevallig buiten de randstad. Maar grote stations vind ik uit juist veiliger. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Rotterdam Centraal: overal staat beveiliging en NS beveiligingsmensen (altijd) en conducteurs die rondlopen en heel veel winkels. Ik vind die kleinere stations juist eng, waar haast niemand te zien is en zo grauw en verlaten. Soms sta ik daar al rond 06:00 en dan staan ze er ook al :wink:

@dropjuh ja inderdaad daar staan zoveel mensen maar mijn moeder denkt juist omdat er veel mensen zijn daar aanslagen worden gepleegd of iets.

@Wolves ja ik kan het wel is aan mijn moeder voorstellen dankje!

@Falathiel Ja precies maar zij is het daar dus niet mee eens. Ze wilt me thuis houden zo lang het kan. Echt irritant

Mn moeder zei net dat mijn broers en zussen ook altijd in de buurt gingen studeren en waarom ik dan wel naar een grotere stad zou mogen en zij niet. Wat moet ik daar nu weer op zeggen. :cold_sweat:

Wilden je broers en zussen ook graag studeren in grotere steden? Ga eens met hen praten

Zeg tegen je moeder dat de opleidingen in de grote stad beter staan aangeschreven? En dat je daar meer kans hebt op leuke stages.

Ga je ook op kamers als je gaat studeren? Want als je 18 bent als je gaat studeren en het huis uitgaat, heeft je moeder geen poot om op te staan.

^
Omdat je als je gaat studeren meerderjarig bent en dat dan prima zelf kan beslissen?

Ik vind dit soort verhalen altijd zó irritant. Ik kan gewoon niet inzien hoe je als ouder je kind zo kan beperken in zijn/haar leven. Het is jouw leven, jouw studie. Niet die van haar punt.

Gelukkig denken mn ouders er ook zo over, anders had ik gewoon mn spullen gepakt en was ik het alsnog gaan doen. Ik vind niet dat je, als het om je toekomst gaat, moet doen wat je ouders willen.

Betekent niet dat je nu drastische maatregelen moet nemen, maar ik vind dat je zeker niet van je idee moet afwijken. Probeer er zoveel mogelijk met haar over te praten, zodat ze er goed aan kan wennen dat jij in een grote stad gaat studeren. En inderdaad, stations in grote steden zijn veel veiliger dus dat argument is bullshit. Weet je al welke stad? Dan kan je misschien met je moeder een dagje weg daar naartoe. En neem haar ook zeker mee naar een open dag van de studie. Dan ziet ze hopelijk dat het wel meevalt allemaal.

Hun boeiden het niet zoveel omdat ze gewoon iets simpels hadden gekozen.

Als ze er weer over begint zal ik het haar zeggen thanks (:

Nee ik heb daar geen geld voor en ik wil ook niet lenen. Mijn nicht woont in een appartement in Rotterdam dus zij had het idee dat ik bij haar in kon trekken.

Ik zou me gewoon inschrijven bij de opleiding die je wilt en in welke stad je ook wilt. Ze kan moeilijk zeggen: nee je mag niet naar school. Eenmaal ingeschreven moet je wel gaan denk ik zo. Denk niet dat ze t leuk vind als je helemaal niet naar school gaat dusja :slightly_smiling_face:.

Het probleem is dat ik van haar niet eens meer naar die open dag mag gaan :frowning_face: Helaas denkt mijn moeder er niet zo over want de studie die ik wil heb je hier ook wel maar mijn punt is dat ik meer in de buurt wil zijn van mijn familie en uit mijn moeder haar overbezorgde klauwen (even hard gezegd). Vorig jaar was ik ook al van plan daar te studeren en is zij zelfs mee gegaan naar een introductie dag maar zij vond er niet zo veel aan maar de school vond zij wel leuk voor mij dus ik snap haar probleem eigenlijk niet zo.

Ja als ze het echt niet meer accepteert moet ik wel maar ik wil er wel gewoon met een goed gevoel heen gaan. Niet dat als er iets met me gebeurd dat mijn moeder komt met ‘‘Ik zei het toooch!!!1!1!’’ ik wil haar wel gewoon geruststellen want op die manier uit huis gaan is gewoon niet leuk.

Bedankt trouwens iedereen voor het advies! :hugs: Sorry voor mijn gezeur maar ik zit er best mee.

Je ma is niet echt bang dat je word aangevallen nou ja dat wel maar daar draait het niet helemaal om volgens mij je moeder durft je niet los te laten geloof me m’n moeder deed vroeger ook zo

Dit. Ik studeer in Amsterdam en heb me er volgens mij nog nooit onveilig gevoeld. Dit in tegenstelling tot het dorpje waar ik vandaan kom, waar ik wel eens ben lastig gevallen in de trein door iemand die zich begon af te trekken. Gekken heb je overal en je moet het net slecht treffen, maar ik vind het raar om te denken dat zulke dingen alleen in steden verder weg voorkomen en niet dichter bij huis.