Ik mag niet verliefd zijn van mijn ouders

Hey,
Ik weet niet of ik dit in een algemeen topic had moeten plaatsen, maar ik kon niets vinden waar mijn verhaal echt bij paste.
Ik ben 15 jaar oud en ik vind een jongen van 16 echt superleuk. Ik heb al vaker iemand leuk gevonden, maar ik durf er nooit met mijn ouders over te praten eigenlijk. Ze vinden me nog veel te jong om een jongen leuk te vinden. Ze zeggen dat als ik verliefd ben, het tegen ze moet zeggen en dat ik er dan voor moet bidden (ik ben namelijk christelijk), en dat ik moet wachten tot ik volwassen ben.
Ik vind het echt super lastig om hier mee om te gaan.
Soms vragen mijn ouders als ik me wat ‘dromerig’ gedraag of ik soms verliefd ben, maar dan ontken ik altijd. Ik durf/wil het echt niet tegen ze zeggen omdat ik bang ben dat ik het moet onderdrukken, wat ik dus echt niet fijn vind.

Ik hoop dat jullie me misschien enige raad kunnen geven, en misschien heeft iemand hetzelfde probleem zodat we elkaar kunnen helpen.

Liefs

Probeer er eens een keer met je ouders over te praten. Vraag waarom ze het vinden, en wat voor reden ze daarvoor hebben. En misschien bedoelen ze dat ze liever hebben dat je nog geen verkering hebt, maar dat je wel verliefd mag zijn. Zelf ben ik ook christelijk, en gelukkig vinden mijn ouders het juist leuk om het te weten. Dus ik zou gewoon eens met ze praten

succes! :slightly_smiling_face:

Ik zou proberen om er eens met ze over te praten. Als dit niet werkt dan ben ik bang dat je niets anders kan doen dan het accepteren, hoe rot het ook is.

Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel aan te veranderen valt, zeker niet als ze het doen vanuit geloofsovertuiging. :frowning_face:

Wow, ik ben ook christelijk opgevoed maar zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Ik ben het met de anderen eens, ga eens praten met je ouders zo van: waarom niet? Misschien hebben ze er wel een hele goeie reden voor.

Ik vind het zelf een beetje belachelijk dat je er voor moet bidden en dat je moet wachten totdat je volwassen bent.
Maar dat is mijn mening er over x3

Succes er mee! :slightly_smiling_face:

wauw je begaat geen zonde ofzo hoor als je verliefd bent

Dit, en dat je verliefd bent of wordt, kun je helemaal niks aan doen. Dat gebeurt gewoon.

ik denk dit. hell mijn eerste verliefdheid was in groep 2 :’). Ik vind het echt jammer om dit soort verhalen te lezen.

Ik vind het echt heel rot voor je dat je ouders je verbieden om verliefd te zijn. Verliefd zijn is iets natuurlijks waar je helemaal niks aan kunt doen, het gebeurd gewoon! En daar hoef je je totaal niet rot over te voelen of te denken dat je een zonde begaat, ook al is dat in je ouders’ ogen wel zo. Mijn ouders zijn ook gelovig dus ik begrijp wat je meemaakt! Het enige advies dat ik je kan meegeven is, inderdaad zoals iedereen hier al zegt, praat er met je ouders over. En dan bedoel ik niet schreeuw erover en maak ruzie, maar probeer een rustig gesprek met ze aan te gaan zodat zij zien dat jij volwassen genoeg bent om je eigen keuzes te maken. Maar verwacht niet dat zij meteen van mening zullen veranderen, zo iets heeft tijd nodig. Heb geduld en hopelijk veranderen ze naarmate de tijd verstrijkt toch nog van mening!

Hey, echt super naar voor je.
Ik denk eigenlijk dat ze dat zeggen om je te beschermen, want je bent in hun ogen toch nog hun kleine meisje.
Maar als je een keer met een jongen thuis komt zullen ze hem vast niet het huis uit schoppen.
ik zou een gesprek aangegaan met je ouders, ookal is dat lastig.
Succes!

Het zijn jouw gevoelens. Jij mag toch zelf beslissen wie jij leuk vindt en wanneer? Ik vind dat ze daar niks over mogen zeggen. Ik zou met ze praten als ik jou was.

Als allereerste wil ik jullie even bedanken voor de lieve reacties van jullie!

@tijdverdrijf: Hij zit inderdaad bij me op school. Een klas hoger, in de 5e. Hij gaat dit jaar trouwens examen doen, dus als het goed is zie ik hem daarna niet meer.
----

Ik begrijp waarom veel van jullie zeggen dat ik er met mijn ouders over moet praten, maar dat is echt geen goed idee, denk ik.
Gisteren zei mijn vader nog: ‘Als je verliefd ofzo bent horen we het graag van je, want dan praten we erover, omdat het nu echt nog verkeerd is op deze leeftijd en je bent nog veel te jong blabla’.

Nu begrijp ik wel dat ik het verliefd zijn wel ‘stil kan zwijgen’, maar ik kan dus - als de liefde ooit wederzijds mag worden - echt niks met een jongen beginnen.

ik krijg echt de kriebels van je ouders. sorry maar ze sporen echt niet als ze zeggen dat je niet verliefd mag worden :’) allejezus

Ik denk dat je wel met je ouders kunt gaan praten, maar niet zeggen dat je verliefd bent :blush: succes!

Je moet je zeker niet tegen laten houden door je ouders. Ook al hebben ze het beste met je voor. Je bent 15 en hebt nog een hele tijd voor je. Laat het lekker op je af komen, wordt lekker verliefd en geniet van het leven.

Ik vind het naar voor je dat je ouder zo denken. Misschien komt dat wel zo omdat ze niet willen dat je seksueel actief bent, omdat dat niet mag voor het huwelijk?