Ik maak me zorgen over m'n ex

Hi girls!

Ik en mijn ex zijn nu ongeveer een half jaar uit elkaar, na een relatie van een jaar gehad te hebben.
Na 6 maanden geen contact, hebben we afgesproken om weer keer af te gaan spreken. Ik was super blij dat ik hem weer kon zien, was benieuwd hoe het met hem ging, school, thuissituatie etc, omdat hij het niet makkelijk heeft. Het was weer super gezellig, alleen we hebben ook weer gezoend enzo… Daarna veranderde de sfeer een beetje. Kortom; het voelde nu opeens niet meer goed voor hem? Alles uitgepraat en dat was fijn. Hij zit psychisch heel erg in de knoop met zichzelf en heeft het ontzettend moeilijk op school, thuis, met vrienden en kan dus ook niet goed met zn gevoelens om gaan. Hij heeft het al heel lang zo moeilijk en zat vorig jaar ook regelmatig met zelfmoord in zijn hoofd. Ik ben verschrikkelijk bezorgd dat hij nu echt zelfmoord gaat plegen. Hij gaat namelijk helemaal de verkeerde kant op: hij blijft zitten, wordt mishandeld en verwaarloosd thuis, heeft bijna geen vrienden meer… Alleen mij, maar hij neemt mijn liefde ook niet optimaal op, maar hij weet dat ik er voor altijd voor hem ben, omdat we een ijzersterke band hadden/hebben. Ook is hij recent begonnen met roken… Heb hem geappt en gezegd dat je daar je problemen niet mee oplost en dat hij een andere oplossing moet zoeken en dat hij eventueel ook altijd naar mij toe kan komen, maar ik weet niet of hij hier werkelijk iets mee gaat doen…

Heeft iemand tips om hiermee om te gaan en hem de goede kant op te leiden? Heb al zoveel geprobeerd, niks blijkt te werken…

(P.S. hij is binnenkort jarig, wat is een goed cadeautje?)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Iemand helpen die depressief is, of daar tegenaan zit, is heel erg lastig. Mensen moeten zelf inzien dat ze hulp nodig hebben, voordat ze die hulp ook daadwerkelijk aanvaarden.
Het helpt om hem vaak te spreken, te vragen hoe het met hem gaat, en dan ook echt door te vragen tot je verder komt dan “Het gaat wel” of zo. Dat kan best wat tijd kosten, maar ik heb het van beide kanten meegemaakt, en heb gemerkt dat het wel heel erg helpt en oplucht.

Dat hij rookt zal waarschijnlijk door de stress komen. Dat hebben veel mensen. Het is inderdaad niet de beste oplossing, maar ik denk dat voor nu het belangrijker is dat hij zich op andere problemen in zijn leven stort, dan op het roken.
Misschien kun je voorstellen dat hij eens met een psycholoog gaat praten. Bij de meeste psychologen kun je ook samen terecht, dus als hij het eng vind om alleen te gaan, kun je dan voorstellen om mee te gaan, als je dat wilt.
En verder, probeer gewoon leuke dingen met hem te doen, en voor afleiding te zorgen. Het is fijn als hij weet dat hij bij jou altijd terecht kan, en zijn hart bij je kan luchten. Maar juist als het slecht met je gaat, kan het heel belangrijk zijn om leuke dingen te doen, zodat hij een beetje afleiding heeft van alle rotzooi waar hij mee moet omgaan.

Succes ermee!
Misschien is een leuk verjaardagskado een uitje?
Anders is er ook een topic met kado-ideeën voor je vriend/vriendin, waar je vast een heleboel inspiratie uit op kunt doen!

wel onthouden dat het je ex is he… (just to be sure)

Je had hem niet moeten zoenen. Tenzij je opnieuw een relatie met hem wil? Dit lijkt me echter niet het goede moment.

Heel erg bedankt!
Ik heb dit ook een paar maanden geleden voorgesteld aan hem (ook toen het al uit was), om naar een psycholoog te gaan, maar ik weet niet of hij daar nu mee bezig is. Hij beseft inderdaad niet dat hij hulp nodig heeft.
Ik ben je heel erg dankbaar voor je reactie! Bedankt!

Ja, want ik heb nog zoveel gevoelens voor hem. In al die maanden zijn mijn gevoelens niet veranderd. Alleen hij heeft juist mij en een paar andere mensen die dichtbij hem stonden meer ‘‘weggedrukt’’. Maar ik weet dat hij ons nodig heeft.

Ja inderdaad, ik weet de grenzen :wink: