Ik maak me altijd druk om niks.

Zoals de titel al zegt, echt. Ik denk te veel na, altijd. Ik zoek overal iets achter, mijn gedachtes staan nooit stil. Etc, etc.
En dat is heel lastig, ook heel erg op dit gebied.
Dit heb ik altijd. Ik ben namelijk zo moeilijk, dat, wanneer het wel eens goed gaat of voelt, ik me echt heel druk ga maken. Ik wil daar echt een keer vanaf. Ik ben namelijk een heel perfectionistische, jaloerse, zekerheid-zoekende controlfreak. Ik maak me druk om alles en niets. Het liefst zou ik m’n naam meteen al op z’n voorhoofd schrijven. Ik ben echt iemand die zekerheid nodig heeft. En een relatie opbouwen gaat ook niet over 1 nacht ijs, dat weet ik ook wel. Maar ja. Ik zit echt onwijs lastig in elkaar. En ik heb ook slechte ervaringen gehad, dat ik aan het lijntje gehouden werd, of dat het alleen van mijn kan af kwam, dat hij een vriendin had en ga zo maar door. Dat zorgt er ook alleen maar weer voor dat ik alleen maar moeilijker word. Normaal knap ik ook op het minste geringste al af.
Ik weet niet of meiden zich hierin herkennen, dat moeilijke. En dat altijd maar denken en piekeren, etc. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Ik heb het al zo lang als ik me kan herinneren, zelfs voordat ik die minder leuke ervaringen had. Ik wil er echt eens van af. Zou alles een stuk makkelijker maken, ook vooral voor mezelf. Want dit is toch nutteloos, maar toch doe/heb ik het. Ik ben dus heel lastig, en wanneer ik iemand dus wel leuk vind komt dat piekeren opzetten. Ik krijg meteen een heel rot gevoel dat het toch niet goed gaat komen, ga me druk maken, ook omdat ik graag wil dat het wel goed komt, en ga zo maar door! Ik zou hier wel een boek over kunnen schrijven. Maargoed, main question is dus; hoe kom ik er vanaf? Wat moet ik doen? Hebben meerder dit, en wat doen jullie? etc.
HELP! :slightly_smiling_face:

Ik heb dit ook (maar dan minder heftig) en eigenlijk het enige wat helpt is er met iemand over kunnen praten op de momenten dat het er ècht even uit moet en daarna het voor jezelf (tijdelijk) proberen af te sluiten. Het heeft namelijk helemaal geen zin om zo op de zaken vooruit te lopen. Heel kneuzig, maar mijn moeder heeft me vroeger geleerd dat als ik maar bleef piekeren ‘s nachts ik mijn zorgen in een ‘kast’ moest opsluiten, sleutel weg je kan er niet bij. :’) En dan 's ochtends mocht ik hem pas weer openen. Gewoon een rem erop en jezelf dwingen aan iets anders te denken!

Herkenbaar… Probeer het leven en alles gewoon simpel te zien en schiet vooral niet snel in de stress… Niet te druk maken en leef met de dag ^^

Ik herken het wel en wil ook altijd de controle houden.
Heel cliché maar wel waar: in het leven word je sowieso gekwetst en krijg je zat teleurstellingen, misschien moet je die niet proberen te voorkomen maar er mee om leren gaan omdat dat bij het leven hoort? Dus geniet van het daten met die jongen zolang het duurt :slightly_smiling_face: Je moet erop vertrouwen dat jij het zelf merkt zodra het de ‘fuckbuddy-kant’ op gaat, en dat je er dan altijd nog mee kan stoppen. Als het leuk is voor een tijdje, is dat ook geen verspilde tijd in mijn ogen.

Maar bij mij is dat ook onmogelijk op bepaalde vlakken. Ik had het bijvoorbeeld op sociaal gebied. Ik wilde altijd in de hand houden hoe mensen over mij dachten, bv. door alles wat ik zeg en doe te gaan overanalyseren. Inmiddels ben ik er wel achter dat het onmogelijk is om iemands mening over jou te beïnvloeden :grinning_face_with_smiling_eyes: Met jongens heb ik nooit veel problemen gehad omdat ik nog steeds bij m’n eerste vriend ben. Maar als het gaat om plannen maken etc. was ik ook wel een control freak. Ik heb er niets aan gedaan maar het is vanzelf minder geworden, omdat ik het ook vervelend vond om steeds zo te stressen. Daarom ben ik nu meer afwachtend en probeer me aan te passen als er iets niet gaat zoals ik wil.

Herkenbaar, ik denk zoveel na dat ik er depri van ben en in behandeling moet, zo erg is het bij mij -.-
Denk gewoon ik zie wel hoe 't loopt en probeer om je gedachten te verzetten, probeer er gewoon niet teveel mee bezig te zijn.

Zo erg is het bij mij ook, psychologen etc.
En gedachten verzetten is makkelijker gezegd dan gedaan haha

Ja, klopt. Ik weet ook wel dat teleurstellingen enzo er allemaal gewoon bij horen. Ik heb altijd, wanneer ik iemand wel leuk vind, dat het meteen rot voelt omdat het toch niet zo zal gaan als ik het wil. Dat komt ook deels door de keren dat het zo gegaan is. En ik heb altijd een soort voorgevoel. En als ik al zo’n gevoel heb, ja… Dan raak je dat moeilijk kwijt. Ik voel me ook altijd zo irritant wanneer ik een jongen die ik leukvind een berichtje stuur enzo. Eigenlijk moet ik wel een beetje lachen nu, hoe belachelijk is het eigenlijk. Maarja, het zit er wel.

Ik maak me ook altijd druk om van alles en niets als het om jongens gaat. Maar volgens mij doen bijna alle meisjes dat wel.

hm, ja, maar ik heb het echt extreem en dat is ook extreem lastig hahaha

welkom bij de club, echt ik heb het ook heel erg!
als hij maar eventjes niet reageert of hij telaat is bij me dan bedenk ik al de gekste dingen…
echt zo vervelend.
helaas kan ik je geen tip geven want ik zelf kan er ook nog niet mee omgaan.

In het begin had ik dat ook. Nu is dat in mijn relatie minder.
Ik kan alleen piekeren over het feit dat onze verschillende kijk op het leven heel erg verschilt en of ik daar mee akkoord ga.

Rondom school en stage pieker ik uren. Ik maak me druk om de tijdsdruk en vind nooit rust.
Hoort bij het volwassen worden.

Heb ik dit voor je getiept :face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:?? :bored:

Serieus, altijd nadenken, nooit kunnen genieten zonder te denken, onzekerheid piekeren en er zoooooooo moe van worden !

Ik heb zelfs hulp gezocht omdat ik het niet meer trok … Ik sloeg echt door !

Klinkt echt precies als mij dit… Je bent niet de enige!

Ik heb precies hetzelfde…
Mn ex, ik heb bij hem nooit getwijfelt… wat ik bij ieder ander wel doe
en ben erg achterdochtig geweest… vandaar dat t uit is…
En spijt dat k heb!
Als hij even niet reageerde… haalde k allemaal scenario s door mn hoofd…
zou hij n ander hebben? Gaat ie niet vreemd? Wil hij me wel?
Om moe van te worden…
Ik weet ook niet wat je aan dat nadenken kan doen, aangezien ik t zelf heb
Ik blijf dit topic even volgen!

-

ik heb het zelf ook heel erg…

Oh men wat herken ik mezelf daarin, maar oook wat je zegt met; aan het lijntje te worden gehouden of hij had al een vriendin… naja weetje, volgens mij komt dat gewoon door de ervaringen die je meemaakt. maar ik haat het ook :frowning_face: bleh, als een jongen die ik leuk vind even niet reageert ga ik al gelijk de ergste dingen dingen en noem maar op.