Ik maak de keuzes voor mijn beste vriendin

Als mijn beste vriendin iets niet weet, of iets niet snapt, dan geeft ze het meteen op. Dit is heel vervelend, want ja, als we dan een opdracht samen moeten doen en ze snapt het na 1x lezen niet dan zegt ze dat ze het niet snapt en moet ik alles maar doen. Ik heb al zovaak tegen haar gezegd dat ze misschien de tekst maar nog een keer moet lezen of dat ze misschien hulp kan vragen aan de docent, maar ze doet het niet. Dit is al heel vervelend.

Daarbij komt nog dat ze dus niet zo goed is in kiezen. Ze twijfelt altijd heel erg. En wat ze nu doet, is gewoon dezelfde keuzes maken als ik doe. Ze heeft nieuwe schoenen nodig, geen idee welke ze wilt dus ze neemt maar dezelfde als mij. Zelfde geldt voor kleding. Ze weet niet welke sport ze leuk vindt, dus ze komt maar bij mij op dansen. Dit zijn nog hele kleine dingen, maar nu doet ze hetzelfde met de profielkeuze. Ik ga waarschijnlijk E&M doen en dat wilt zij nu ook gaan doen. Maar economie en geschiedenis zijn juist de vakken waar ze wat minder in is en waar ze ook altijd over zeurt dat het zulke saaie vakken zijn. Ze kiest er nu ook filosofie bij, wat ik ook een beetje raar vindt want ik vind dat eerlijk gezegd gewoon niks voor haar. Nu moeten wij bij onze profielkeuze ook kijken naar welke studies we later willen doen en zij had dus eerst geen idee. Ik wil heel graag met mensen werken later, maar zij is vrij introvert, verlegen en heeft eerst ook altijd gezegd dat ze absoluut niet wilt wat ik dus wil. Maar nu ineens zegt ze ook deze richting op te willen gaan.

Dit is een nogal lang verhaal en misschien zie ik ook wel spoken en wilt ze toevallig gewoon hetzelfde als mij, maar ik heb wel heel erg het gevoel dat ze mij nadoet met dit. Toen we onze tijdelijke profielkeuze moesten maken vroeg ze eerst wat ik had ingevuld en heel toevallig kwam ze op precies hetzelfde uit. Als dit zo is ben ik een beetje bang dat ze al mijn keuzes gaat overnemen. Stel je voor dat ze in de zesde ineens net als mij psychologie ofzo besluit te studeren, terwijl dat echt niks voor haar is? Ik weet niet zo goed hoe ik dit tegen haar moet zeggen en wat ik hiermee kan

Lastige situatie! Vooral omdat ze inderdaad misschien haar eigen toekomst er mee verpest. Probeer, zoals Cerise ook zegt, met haar te praten. Vraag haar waarom ze ook die profielkeuze maakt, terwijl ze bepaalde vakken in dat profiel echt heel saai vind. Probeer haar anders te helpen met het ontdekken van haar interesses, een beroepskeuzetest of iets dergelijks. Misschien blijkt hieruit dat ze veel beter wat anders kan kiezen.

Ze maakt voor zichzelf misschien verkeerde keuzes.

anyway, ik herken het. initiatief nemen is niet haar sterkste punt+ misschien is ze bang dat ze de verkeerde keuzes maakt,?

praat met haar erover

Als ik erover begin dan zegt ze dat ze het zelf ook wel goed en leuk vindt en dat het echt niet aan mij ligt.

Over die vakken zou ik wel even met haar een serieus gesprek voeren, Als zij dat echt niet goed kan en leuk vind is de kans klein dat ze het goed haalt. Ze kan beter wat kiezen wat ze zelf leuk vind en daarachter komen.