ik lust gewoon niets

Ik heb een probleem,

Ik heb niet direct last van overgewicht, maar ik zou wel graag een klein beetje af willen vallen.
Alleen het onhandige is dat ik echt heel weinig eten lust.
ik lust bijna geen groente en helemaal geen fruit.
ik lust het gewoon echt niet :flushed:
nou heb ik mezelf al een beetje fruit leren eten door er smoothies van te maken. Maar ik heb geen andere ideeën meer voor andere gezonde receptjes of snacks enzo.

Jullie nog ideeën? :wink:

Lust je niet een bepaald soort groente? Misschien kan je de groente wokken dat smaakt gelijk ook anders. Lust je niet rauwe groente zoals paprika, worteltjes?

Aanstellerij, eet iets 7 keer en je gaat het lusten. Het zit echt in je hoofd, het is onmogelijk om geen groente en fruit te lusten. Wat zeggen je ouders daarvan, ik bedoel het is ook een kwestie van opvoeden?
Ik wilde ook dieeten en stoppen met het veel eten van brood dus stapte over naar de havermout. Eerste 2 weken was ieder ontbijt een kwelling, maar na twee weken vond ik het lekker en na 3 weken kon ik niet meer zonder.

Gewoon naar binnen proppen.

Dit. Mensen roepen altijd veel te snel dat ze iets niet lusten. Tenzij mijn kinderen later ergens allergisch voor zijn, of er echt bijna van moeten kotsen eten ze maar gewoon wat ik kook. Je moet het gewoon leren eten.

dus als je 7 keer de stront van een ezel naar binnen propt lust je het ook? :wink: t hoeft echt niet meteen aanstellerij te zijn, tuurlijk 't is een kwestie van dingen proeven en alles maar als je t echt niet lust, kan je t zoveel eten als je wil maar daar wordt t echt niet lekkerder van.

Veel uitproberen! Er zijn zoveel manieren waarop je groenten kunt bereiden. En misschien moet je inderdaad ook gewoon maar ‘wennen’ aan bepaalde smaken :slightly_smiling_face:

Ik lust wel een aantal groentes namelijk spinazie, rode kool, zuurkool, broccoli, bloemkool en asperges, maar niet de groentes zoals tomaat, sla, wortel en komkommer enz. En ik wil er echt wel wat aan doen hoor ik heb al een grote stap genomen door fruit te gaan eten dat is al heel wat vind ik. Ik vraag alleen om wat interesantte receptjes en meer niet. Misschien door de speciale receptjes dat ik het dan dus juist lust :flushed:

Het is gewoon zo, dat je kan wennen aan smaken en leert om dingen te lusten. Van nature lusten kinderen bijna geen groente, maar je moet ze dit stap voor stap leren eten. Kijk maar eens op internet. Ik lust nu elke groente, en dat komt gewoon omdat mijn ouders mij dat hebben leren eten.
Het beste vriendje van mijn broertje lust niks, omdat zijn ouders hem zijn hele leven tevreden hebben gemaakt met tosti’s en patat (als hij iets niet lustte, ik moest het dan gewoon opeten).
Natuurlijk zijn er extreme gevallen zoals jij noemt met die poep. En natuurlijk zijn er groentes die je minder lekker vindt dan de ander. Maar dat het in je zit om absoluut NIKS te lusten qua groente en fruit, dat is echt dikke bullshit. Dat moet je dus echt wel gewoon leren.

Ja oke daar heb je wel een punt :slightly_smiling_face:

Misschien lust je fruit warm? Zoals de vulling van appeltaart bijvoorbeeld, kun je gewoon maken door een appel met rozijntjes in de oven te doen. Of banaan uit de magnetron met kaneel, of gebakken banaan met kaneel, klinkt allebei best raar maar vind ik heel lekker.

Of warme bessen ofzo, door de yoghurt roeren.

Echt er zijn zo veel soorten fruit en serieus alles smaakt anders, weet je wel zeker dat je dat allemaal niet lust? Wat heb je allemaal geproefd? Mijn broertje lustte nooit perzik tot ik 'm op een dag een stukje gaf en zei, hier, moet je proeven, is echt lekker! Nou hij at het op, vond het heerlijk en toen ik achteraf zei wat het was was 'ie helemaal verbaasd.

Had ik vroeger ook, ik lustte echt helemaal niks, gewoon naar binnen proppen die shit.
Ik lust nu zo ongeveer alles.

Om even terug te komen op dat 7x eten en je lust het: ik heb sowieso 10 x geleerd, maar goed :grinning:
Dat is volgens mij enkel maar zo effectief bij jonge kinderen. Dan kan je inderdaad nog zo goed als alles leren eten. Maar op oudere leeftijd gaat het echt zo gemakkelijk niet meer.

Ik heb zelf wel dat ik veel niet lust maar veel daarvan ook gewoon nog niet vaak geprobeerd heb. Dus ik weet eigenlijk helemaal niet zeker of ik het zo verschrikkelijk vind (maar het zijn vaak ongezonde dingen, dus ik wil het niet perse eten :grin:). Dus ik zou zeker gewoon alles nog eens proberen, wie weet ontdek je wel dingen die in je gedachten verschrikkelijk smaken maar uiteindelijk wel meevallen. Voor de rest inderdaad experimenteren met bereidingswijzen en bepaalde dingen door elkaar mengen zodat de ene smaak veel minder aanwezig is. Good luck!

Ik vind vroeger ook niet zo veel lekker. Ik moest alles gewoon eten thuis, wat de pot schafte, dus at ik het, en nu lust ik ongeveer alles. Dus mijn tip is, gewoon eten die handel, dan wen je er vanzelf aan. Maar hoe kun je gezond zijn als je geen groente en fruit eet?

veel dingen moe je gewoon leren eten, idd wat al gezegd is, gewoon een paar keer eten en na een paar keer ga je het lekker vinden.

Dat is onzin. Je kan een klein kind makkelijker dwingen iets te eten, maar dat is het ook wel.

Enorm veel ideeen om groenten en fruit (NOG) lekkerder te maken door er wat mee te doen! :grinning:

• appelchips uit de oven
  • groentechips maken uit de oven
  • groenten met een dipsaus
  • tosti’s met allerlei soorten groenten en fruit, denk bv aan een tosti met:
    appel, kaneel en honing of banaan en nutella of een tosti hawaii
  • havermoutpap met warme appel en kaneel/speculaaskoekkruiden (net appeltaart!)
  • havermoutpap met banaan erdoorheen en honing en kaneel/speculaaskoekkruiden
  • gedroogd fruit
  • zelf appelcompote maken
  • een gezonde boterhampizza uit de oven belegd met allerlei groenten en tomatensaus

Mocht een van de bovenstaande dingen je aanspreken en je een recept willen, geef het even aan en ik post het :wink:

Je kunt ook zeker op oudere leeftijd nog dingen leren eten. Ik at bijvoorbeeld nooit spruiten, echt ik vond ze zo vies en omdat ik verder vrij veel at hoefde ik dat van mijn moeder niet te eten. Tot ik laatst bij iemand anders at en die mij spruiten voorschotelde. Ik heb ze gewoon opgegeten. Nee ik vond ze niet lekker, maar vies ook niet. Het was gewoon eetbaar. Want ook daar zit een groot verschil tussen.

Ik heb het bijvoorbeeld met brood! Brood vind ik gewoon niet lekker. Gelukkig zijn er soorten die ik eetbaar vind en die ik met een beetje beleg best wegkrijg.

Maar als ik alles wat ik niet als “lekker” zou benoemen niet meer zou eten dan zou ik ook veel minder kunnen eten dan ik nu eet.

Oke ff offtopic, maar hahahahahahahaha, genius deze reactie. :’)

Ontopic: Kijk is in kookboeken om nieuwe ideeën op te doen ofzo.

Ik geniet ook niet van groente maar ik eet het gewoon, je moet het gewoon eten, boeiend dat het niet heerlijk is. Gewoon kauwen en doorslikken, klaar.

Je kan inderdaad nog als oudere ook leren eten. Maar ik denk dat het dan eerder een geval is van iets eten waarvan je dacht dat je het niet lekker vond, maar eigenlijk nooit at. Ik lustte vroegen echt heel weinig maar het is een beetje hetzelfde verhaal als hieronder van Impolite. Nu ik niet meer thuis is moet ik ook maar genoegen nemen met wat er is en merk ik dat er veel is dat ik niet zo erg vind. Maar omdat ik het bv maar één keer op één wijze gegeten had en het toen niet lekker vond, at ik het hiervoor nooit.
Maar ik heb ook nog steeds dingen als kaas en tomaat dat ik al heel veel heb proberen eten en nog steeds een afkeer van heb :grinning: