Ik lust geen groente en fruit.

Misschien heel raar en niet normaal voor jullie, maar ik lust geen groente en fruit. Vanaf kinds af aan spuugde ik mn eten weer uit. En soms zat ik 's avonds nog met mn eten van 's middags aan tafel. Maar uiteindelijk lust ik nu dus nog steeds geen groente en fruit. Vroeger at ik nog wel gekookte aardappels, maar dat doe ik nu ook al niet meer omdat ik het gewoon super ranzig vind. Ik lust verder wel veel verschillende soorten vlees en heb afgelopen jaar pizza leren eten, maar voor de rest niets. Ik heb meer een soort angst om groente en fruit te eten. Heeft iemand misschien tips?

Misschien eerst van de fruit smoothies gaan maken? Dat je zo leert het fruit lekker te vinden.

Ik vind dit heel erg aanstellerig tbh, maar misschien moet je naar een psycholoog om de onderliggende ‘trauma’ te verwerken?
Zo moeilijk lijkt het me niet, gewoon in je mond stoppen en kauwen

Gewoon doen. ‘Lust ik niet’ zit grotendeels tussen je oren. Hoe vaker je iets probeert, hoe groter de kans dat je het uiteindelijk wel lust.
Je zegt zelf dat het een soort angst is. Misschien helpt het dan om groente ‘onzichtbaar’ te maken, bijvoorbeeld in een saus of een soep. Hetzelfde geldt voor fruit: appelmoes, pannenkoeken of koekjes van banaan, appelchips uit de oven, bananenbrood. Misschien kom je daarmee nog niet aan je dagelijkse behoefte, maar alle beetjes helpen. En daarbij zijn er zó ontzettend veel soorten groente en fruit, probeer eens soorten die je nog nooit geproefd hebt.

Leer het eten. Als je groenten goed kookt met lekkere kruiden, moet het toch wel weg te krijgen zijn.

Daar moet je je gewoon overheen zetten en gewoon eten. Kan nooit dat je helemaal niets van groenten of fruit lust, dat is kinder-onzin, tijd om volwassen te worden.

Ook kun je de groente verwerken in een soep. Dus een broccoli of een bloemkoolsoep maken. Ook lekker en zo leer je de groente ook eten.

Zoals hier al gezegd wordt, moet je dingen leren eten. Normaal leer je dit al vanaf kleinsafaan maar hé beter laat dan nooit :wink: Er zijn zoveel verschillende soorten dat er altijd wel iets tussenzit wat je lekker vindt. Probeer eens verschillende soorten uit en als je ze ‘gewoon’ niet lekker vindt, kun je het nog in combinatie eten. Zo kun je een appeltje door je havermout doen, worteltjes eten met een lekker dipsausje zoals hummus, een paar plakjes banaan op brood doen of je vriest een banaan in en maakt er een gezond ijsje van. Ook kun je veel groenten in gerechten verbergen zoals courgette, worteltjes en bloemkool. En even door de zure appel en zuurkool heen bijten! Nu vraag ik me wel af wat je eet in plaats van groenten en fruit?

Je moet het leren eten. Ik denk dat het voor en groot gedeelte tussen je oren zit. “Eerder lustte ik dit, dus nu ook niet”. Maak eerst smoothies.
Er zijn zoooooveeeeel soorten groenten en fruit er is vast wel IETS dat je lust

Dingen leren eten is echt niet zo makkelijk, hoor. Zelf lust ik ook best weinig groenten en ik heb zo vaak geprobeerd het gewoon te eten, maar ik ga letterlijk kokhalzen en ik krijg het echt niet weg. En ja, het kan zijn dat dit tussen mijn oren zit, maar dan nog is het moeilijk om ervan af te komen.

Voor mij heeft het gewerkt om dingen anders te bereiden dan ik gewend was. Gekookte groenten vind ik meestal niet lekker, maar in plaats daarvan eet ik iets anders, zoals een salade met rauwe groenten. En dingen eten in combinatie met andere dingen helpt ook goed. Zo lustte ik echt geen boerenkool, maar met rookworst en augurk vind ik het zelfs lekker.

Je bent zeker niet de enige! Mijn moeder is orthopedagoog en werkt o.a. met kinderen die geen groente en fruit lusten. Misschien zou jij ook zo`n behandeling kunnen volgen? Dat kan volgens mij via de organisatie Lentis.

Ik heb precies hetzelfde, uiteindelijk heb ik toch meerdere groenten leren eten door steeds een klein hapje te nemen, en dus niet ineens een hele portie proberen te eten. Begin met het hapje en eet dan de rest van je bord leeg met dingen die je wel lekker vindt als “beloning”. Het meeste fruit lust ik nog steeds niet omdat ik de textuur van fruit niet fijn vind (appels lust ik dan weer wel omdat deze vrij hard zijn) en smoothies krijg ik ook niet binnen. Ik vind het ook makkelijker om minder normale groenten te eten (hiermee bedoel ik dat ik venkel of raapjes ofzo wel lust maar tomaten of komkommer bijvoorbeeld niet)

Ik snap dat het niet makkelijk is om even te leren eten, maar zo is het wel. Het zit echt tussen je oren zoals al gezegd is. Wat je kunt doen is dingen die je niet lekker vind combineren met extra veel van iets wat je wel lekker vind, zo kun je het een beetje opbouwen zegmaar. Je hoeft niet gelijk alles te kunnen eten, gewoon klein beginnen en je kunt nooit alles lekker vinden natuurlijk!

Ik eet veel groente en fruit, maar lust ook niet alles. Af en toe eet ik ook die groente in kleine porties, omdat ik weet dat het goed voor me is. Probeer eerst groente en fruit in hele kleine porties en probeer de porties dan langzaam aan te vergroten. Soms moet je ook gewoon aan de smaak/textuur wennen, waardoor je het na een tijdje al lekkerder vindt. Succes!

Ik moet ook ALTIJD kokhalzen/kotsen. Blijf het proberen elke keer weer.

Sorry maar ik vind dit soort dingen altijd best wel onzin. Ik lust geen fruit, ik lust geen brood, ik lust dit niet, ik lust dat niet… Allemaal heel kut voor je maar je hebt het nodig dus dan moet je het maar gewoon naar binnen proppen. Ik vind veel groente ook niet lekker en toen ik 9 was ofzo at ik het dan ook niet, maar het is dan ook gewoon een typiach kinderkwaaltje imo. Dus zt je er overheen, zoek desnoods hulp, wat dan ook. Want ik vind het onzin om voor de rest van je leven anders te blijven koken.

Precies dit. Mijn vriend lustte ook níks toen ik 'm net leerde kennen. Bleek later dat dat kwam doordat z’n moeder hem nooit meer iets gaf als ie ooit 1 keer zei dat ie het niet lustte.
Bijvoorbeeld; hij moest op z’n 6e een keer wortels eet, hij zei “lust ik niet”, heeft ie vervolgens nooit meer hoeven eten van z’n moeder. Belachelijk dus.
Nu zijn we 6 jaar verder en hij eet praktisch alles, gewoon omdat ik tegen 'm gezegd heb “ik ga niet altijd dubbel koken, dus proef het eerst en dan kijken we wel verder”. Achteraf bleek ie heel veel dingen zelfs hartstikke lekker te vinden.

Iets niet “lusten” is voor kinderen. Tuurlijk kan je het een lekkerder vinden dan het ander, maar het oprecht niet lusten, weet ik veel, zit allemaal tussen je oren. Gewoon blijven proberen, desnoods met sausjes/kruiden, noem t op.

Ik denk dat je eerst je ouders wel eens mag bedanken voor het toestaan dat jij geen groente en fruit hoefde te eten. Dit hoort namelijk gewoon bij je opvoeding. Ik vindt ook heus niet alles even lekker. Maar er is een verschil tussen iets niet lekker vinden en echt iets niet lusten. Dat kokhalzen is puur een mentale reactie, heeft niks met je smaak te maken. Dus pak een wortel stop hem in je mond en eet hem op. Denk er positief over, vandaag ga ik deze wortel leren eten want hij is gezond, mooi oranje, bevat vitamines etc etc. Zorg dat je zoveel mogelijk positieve dingen bedenkt over de groente of het fruit. Zorg eventueel dat er iemand bij je aan tafel zit je af kan leiden met een gezellig gesprek.

Het is gewoon een kwestie van herprogrammeren. Je hebt jezelf zo kunnen programmeren dat je nu denkt dat je niks lust dan moet dat ook de andere kant om kunnen.

Als je het anders bereid kan het ook al veel oplossen, ik snap best dat je veel groenten en fruit niet lust, ik ben zelf namelijk heel vies van groenten. Het is niet dat ik het niet eet, want het moet wel, maar ik geniet er niet van. Wat dacht je van wat kip en courgette (daar zit geen smaak aan) gewokt in een kant en klare woksaus? Wellicht niet zo gezond maar zo leer je het langzaam eten. Of tomatensoep met heel veel courgette, knolselderij, tomaat, rijst, paprika en champignons? Ik proef de groenten zo niet.

Oh en nu je toch pizza lust, probeer pizza met bloemkoolbodem. Zie voor recept: www.fitbeauty.nl
Op die blog staan sowieso een aantal recepten om groenten anders in eten te verwerken.