ik = laag zelfbeeld

Hee,

Ik ben heeeel onzeker over mezelf. Ik probeer dat op school en bij vrienden erg te verbergen maar dat maakt het niet minder erg. Ik baal ontzettend van mezelf, altijd als ik iets zeg denk ik: jesuz, wat zeg ik dat dom. En altijd als ik nieuwe mensen leer kennen word ik knal rood en denken ze dat ik verliefd op hun ben!
Ik denk ook heel vaak dat mensen me niet mogen en over me roddelen, terwijl het soms regelrechte onzin is. Ook vind ik vaak dat ik alles fout doe…Ik baal van mezelf omdat… ik van mezelf baal. :S

hebben jullie hier ook last van (gehad)? en wat hebben jullie er tegen gedaan? hebben jullie tips om me beter te laten voelen?

xxx

Gaat vanzelf over.

dankje, nog iemand?

Ik had het ook maar bij mij is het vanzelf eigenlijk minder geworden. En ik ben wat socialer geworden door alles wat ik (op sociaal gebied) eng vond tóch te doen. Nu maak ik me er minder druk om.

Dat heeft bijna iedereen toch?
Ik ben gaan paardrijden bij zo’n therapeutisch iets x’3
Dat is echt vreemd. Als je onzeker denkt, zovan: OJEE, ik doe dit niet goed blablabla, sloeg dat paard bijna op hol en luisterde hij niet enzo. Als ik zeker dacht, deed hij alles wat ik wilde.
xx

Wow da’s best cool!

Ik heb dat ook gehad 4 jaar geleden. Ik durfde niks en als iemand gewoon lachte in de gang op school, terwijl ik voorbij kwam lopen dacht ik dat het om mij ging. Sloeg natuurlijk nergens op. Ik melde me dan gewoon ziek en ging naar huis, doordat ik er zo onzeker over werd. Tegenwoordig trek ik aan wat ik leuk vind en maakt het me niet uit wat mensen over m’n uiterlijk denken of wat ze van me vinden. Het maakt me alleen uit wat iemand van me vind, als diegene dicht bij me staat. Zoals vriendinnen. Maar als je weer denkt van ‘OH! Dat heb ik stom gezegd >.<’, moet je daarna gewoon denken ‘wat maakt dat nou weer eigenlijk uit?’. Mensen moeten je nemen zoals je bent. En natuurlijk gaat het allemaal niet 1, 2, 3 over, maar dat neemt gewoon tijd in beslag. Misschien zelfs jaren. Iedere keer wanneer je denkt dat je voor schut staat moet je denken ‘ach, wat maakt het uit?’ of ‘waarom zou dit stom zijn?’. Het heeft voor mij gewoon 2 tot 3 jaar geduurd totdat ik er echt helemaal over heen was. Zolang je probeert om je er niks van aan te trekken en zolang je maar probeert om gewoon dingen te doen die jij leuk vind, gaat het hopelijk beter. Ik hoop dat dit wat kan helpen

Ik herken wat je hebt geschreven ik had dat eerst ook alleen op een moment werd dat steeds erger en moest ik er met zoon dokter over gaan praten.

nu ben ik daar voor het grootste deel van af had nooit verwacht dat dat ze kon lukken.

een paar tips misschien heb je er wat aan.

waarom roddelen mensen en zeggen ze vaak gemene dingen over andere?
al sta je te roddelen met vriendinnenm, zeg je bijv. Anne heeft verkering met joep! je vriendin vraagt Anne wie is dat ,dat is dat meisje met die grote neus en joep is die met die behaarde benen.

mensen zeggen gemene dingen over andere om zich zelf beter te laten voelen omdat zei bijv. geen grote neus hebben en behaarde benen.
doordat ze andere mensen afkraken voelen zei zich beter en eigenlijk kan je hier beter niet naar luisteren, want iedereen zegt gemene dingen.

als je onzeker ben over je uiterlijk kijk dan elke avond een kijk is een keer niet naar de negatieve dingen maar ook naar de positieve. aan het begin is het moeilijk daarna gaat het steeds beter.

verlegen met praten denk er dan niet te veel aan al denk je onee ik word rood of ik ga stotteren dan gebeurt het meestal al denk je hier niet aan dan heb je minder gouw de kans.

ik hoop dat je er een beetje wat aan hebt ! :wink:

;

ik had het ook en op een gegeven moment (in mn bed) d8 ik: waarom denk ik dat nou eigenlijk? dus ik toen d8 ik, wrm zou ik niet eens wat meer mezelf zijn en niet van alles wat aantrekken en het werkt. ik ben een veel gelukkiger persoon.
de goude tip: wat jij van jezelf vind is het allerbelangrijkst en dat is eigenlijk het enige wat telt. wees jezelf!

hopenlijk heb je er wat aan.

Dat heb ik ook! Hád ik vooral heel erg. Maar het is aan het verbeteren. Trek me steeds minder aan van dat soort dingen. Komt dus goed hoor!

puberteit.

agree x3.

Ja klopt, ik rij zelf ook paard…
Maar het heeft volgens mij ook met de puberteit te maken

ja, denk het ook!
heb het zelf ook hoor, alleen dan dat ik mezelf lelijk vind ;$.

nah ik heb dat ook en ik ben 18 dus van mij mag 't wel een beetje stoppen nu ofzo. grrr.

ik heb het ook.
ik vind ook mezelf lelijk en ben bang dat niemand me mag,
daarom praat ik ook nooit en durf ik niet bij sommige mensen in de buurt te zijn…
echt kut - dat zeker.
hopelijk gaat het inderdaad over?

hoe oud ben je??
ik heb dat namelijk ook gehad van ongeveer mijn 14de tot eind 15de.
ben nu al een tijd 16, en ben heel erg tevreden met mezelf.
ik had dus ook dat ik vond dat alles wat ik deed dom is.
Maargoed, het gaat dus vanzelf over.
Blijf gewoon jezelf!

Waarschijnlijk komt die onzekerheid doordat je nog niet zo goed weet wie ‘‘jij’’ eigenlijk bent. Dat had ik namelijk ook. Nu ben ik m’n eigen mening en persoonlijkheid aan het ontwikkelen waardoor ik ook steeds minder onzeker word, stand up for what you believe in!