Ik krijg maar geen kamer

Heyhey,

Ik ben twee weken geleden begonnen met een nieuwe studie, in Groningen in plaats van in Utrecht. Helemaal geweldig, echt superleuk, alleen is er één klein probleem: ik kan maar geen kamer krijgen.

Ik ben al sinds half juli bezig met hospiteren, heb inmiddels al twintig hospi’s/kijkavonden/bezichtigingen gehad. Met huisgenoten, huisbazen, in een grote groep, één op één, het maakt allemaal niet uit: ik word wel uitgenodigd, maar krijg de kamer niet. Ik word er echt onwijs moedeloos van, want ik moet echt een kamer hebben, en wel eentje waar ik voor langere tijd (het liefst vrijwel mijn hele studie) in kan blijven wonen. Ik zit namelijk al bij studievereniging en hockeyvereniging in Groningen, dus ik ben vaak 's avonds daar en mijn laatste trein terug gaat al vrij vroeg. Heen-en-weer reizen is dus echt geen doen.
Het aanbod is er wel, alleen word ik dus steeds niet aangenomen.

Ik sta ingeschreven bij Kamernet, verschillende facebookgroepen en een makelaar. Het enige probleem is dus dat het tijdens de bezichtigingen blijkbaar niet goed gaat. Hebben jullie nog tips? Ik ben echt heel erg klaar met hospiteren, omdat ik dus steeds weer leuk en gezellig moet zijn en me helemaal verheug op de kamer, en dan weer teleurgesteld word :frowning_face:

Sta je ingeschreven bij Lefier? Aangezien ze daar met een puntensysteem werken en je ook voorrang krijgt als je ver weg woont zou het echt niet lang hoeven duren voordat je daar een kamer kunt krijgen.

Als het zo’n haast heeft, probeer dan misschien voor een tijdelijke kamer te gaan, vaak is dat aanbod groter en wat vaak van jou verwacht wordt is vooral betrouwbaarheid dat je goed met de spullen daar om kunt gaan en de hele periode daar blijft wonen. Dan zit je daar en kun je ook makkelijker doorzoeken.

@Positive, nee, helaas niet. Heb het al een aantal keer gevraagd, maar nooit echt wat teruggehoord. Soms zeggen ze dat ‘de keuze gewoon heel lastig is’.

@Isfet, Lefier zag ik vandaag ook even voorbij komen, ga er even naar kijken! Thanks voor de tip :slightly_smiling_face:
Tijdelijke kamers zie ik niet heel erg zitten, omdat ik het best wel een vreemde gedachte vind om in iemand anders z’n spullen te leven zegmaar. Zeker het bed vind ik een beetje vies, haha. Dan blijf ik liever om de haverklap bij bekenden logeren :slightly_smiling_face:

Tja, als je echt echt héél graag een kamer wilt dan is een tijdelijke kamer vaak wel de oplossing. En je kunt bij zo’n tijdelijke kamer altijd zeggen dat je je eigen matras wel meeneemt (heb ik zelf ook gedaan destijds. Ik had ook veel haast, en ben toen maar in een tijdelijke kamer gaan zitten maar dan in Utrecht. Had aan het einde van de periode een vaste kamer gevonden).

Het is maar net de keuze die je maakt en hoe graag je het wilt.

Misschien kun je het ook via een makelaar proberen als je dat nog niet had gedaan. Ik ben een tijd geleden via een makelaar aan een kamer gekomen en de kamer was ook nog eens ideaal! Maar dat is misschien toeval :stuck_out_tongue: Je moet vaak wel een borg betalen maar wanneer je een kamer kiest krijg je die ook echt (in tegenstelling tot hospiteren, daar heb ik ook een hekel aan…).

Schrijf je inderdaad in bij Lefier! Ze hebben soms ook veel leegstand waardoor je niet eens heel veel punten nodig hebt altijd om een kamer te bemachtigen. Plus inderdaad extra voorrang als je ver weg woont.

Woningnet kan je je inschrijven, maar dat doen de meesten meer voor de lange termijn (huisje na het afstuderen). Je hebt echt heel veel punten nodig om een appartementje te krijgen via woningnet, dus als je een toekomst ziet in Groningen is nu alvast inschrijven geen verkeerd idee :wink: maar daar heb je nu helaas niks aan…

Bij je studie en je verenigingen laten weten van je zoektocht naar een kamer? Schrijf het op het whiteboard, laat het iedereen weten, zet het op facebook. Vaak is viavia wel een beste manier (misschien ook om voorrang te krijgen bij nog een hospi). Wel vervelend zeg, ook dat je al zo vaak hebt gehospiteerd, succes in ieder geval!

Als ik nog iets hoor zal ik aan je denken

Balen dat het zo moeilijk gaat! Maar er is een Op kamers topic waar je dit kwijt kan (en kan vragen of mensen misschien iets voor je weten)