Ik ken mezelf niet meer zo..

Ik heb weer ruzie met me zusje. En ik vind het niet leuk. Ik ben echt bang dat ik te agresief word ofzo. Door me problemen. Ik heb mijn zusje geslagen, omdat ze niet wilde helpen met folders in de tas doen. Dat slaat nergens op eigenlijk. Ik heb haar verot gescholden. Ik word echt veel te agresief, en ik herken mezelf daar helemaal niet in. Nu heb ik schuldgevoel, maar me zusje wil niet luisteren. Ik heb haar opgesloten in huis. En dat is niet goed van me. Maar ze wilde weglopen. Nouja, met de hond gaan wandelen. Maar ik ben echt bang dat ze zichzelf wat aan doet. Ze zei: Ik ga wel via het raam. Dat wil ik ook niet. Ze moet geen gevaarlijke dingen gaan doen. Maar dit is niet zomaar op te lossen. Ze vertrouwd me niet, en wil niet naar me luisteren. Ik heb problemen, en daardoor breng ik iedereen thuis hier in gevaar. Misschien hoor ik wel niet hier…

wat kan ik doen?

Een oplossing vinden voor je ‘problemen’.

Je zusje uitleggen hoe je je voelt.
Dan begrijpt ze vast beter waarom je zo tegen haar doet.
En doet ze daardoor vast ook geen gevaarlijke dingen meer.
En dan kunnen jullie misschien samen wel een oplossing voor je probleem vinden.

Je zusje mag de hond niet eens uitlaten maar jij mag haar wel slaan en uitschelden?!

Ik ben bang dat ze zichzelf wat aan doet ofzo :I daarom wil ik niet dat ze dat doet… Het is ook niet goed wat ik doe. En ik vind het niet leuk dat ik dat doe, maar het gaat vanzelf…

ik kan haar niet vertellen over mijn problemen. Ze mag het niet weten.

Jij bent precies zoals m’n eigen zus. En ik heb totaal geen begrip voor jou. En al helemaal geen medelijden.
Je moet eens beseffen hoeveel pijn je je zusje doet.
Weet je niet hoe zij zich voelt?
Ergens is ze bang voor je, en wil ze het goed doen. Maar aan de andere kant vind ze dat ze dit niet moet pikken en gaat ze ook ‘Nee’ zeggen. En jij bent kunt dat niet hebben.
Besef dat sorry zeggen niet genoeg is. Het gaat je veel tijd kosten om het goed te maken.

Waarom zou ze zichzelf wat aandoen denk je?

waar is je moeder hierin?

Dat weet ik… Ik vind het ook niet leuk van mezelf dat ik zo doe… Ik heb vaker dit soort ‘aanvallen’ en ik wil er iets aan doen…

@ Naamisingebruik
Er is niemand thuis verder… En me moeder die is helemaal nooit thuis… als ze thuis is is ze aan het werk…

@ IELS ofzo

Ik heb een keer mijn zusjes mail gelezen… had ik ook niet moeden doen… daarin zag ik dingen dat ze zm wilde plegen ofzo… omdat zij heel erg gepest werd.

laat je zusje in ieder geval het huis uit. en ik zou haar toch wat van de problemen toevertrouwen, zodat ze het in ieder geval snapt.

Ik ben vroeger aangerand door me broer. Ik las ergens een verhaal van iemand die verkracht was door haar broer… en toen begon ik er weer aan te denken. Ik heb er echt heelveel moeite mee. Aangezien het bij haar heel misschien ook gebeurd is wil ik haar er niet aan herrinneren door te vertellen wat er bij mij gebeurd is. Ik heb haar het huis nu al uit gelaten.

Maar het is voor haar dan makkelijker te begrijpen waarom je zo doet. Nu weet ze niks, ze tast in het duister, en jij word kwaad op haar, door iets wat in het verleden gebeurt is waar zij niks vanaf weet.

Daar heb je wel gelijk in… Maar ik ben bang dat bij haar hetzelfde gebeurt als bij mij… :S dat zij ook zo in paniek raakt… Heel eenzaam gaat worden, en vaak alleen is…

Maar dan kan jij er voor haar zijn. Zij is dan niet alleen.

Als het bij haar misschien ook is gebeurd zou je er denk ik wel een keer over willen praten, moet toch een keer gebeuren. samen sta je sterk :wink: Maar dat zodat zij weet waarom je rot tegen haar doet en dat je het niet zo bedoelt en jezelf niet in de hand hebt. Zij doet waarschijnlijk haar best om jou tevreden te stellen maar ze snapt niet waarom ze alles fout doet.
Stop je zusje te zien als je zusje en zie haar als een op zichzelf staand mens :slightly_smiling_face:

dat is waar…

Ik zou toch met haar praten en uitleggen waarom je zo doet ookal is het moeilijk voor je. Anders praat met je moeder/vader erover en waar je zusje bij is.

Vertel je moeder dat je graag in therapie wilt, of met een psycholoog wil spreken. Gewoon omdat het niet goed met je gaat. Ik heb zelf ook niet echt medelijden met jou, omdat jouw gedrag me ook doet denken aan bepaalde personen. Oké, je hebt problemen. Maar je reageert dat af op andere mensen die het ook moeilijk hebben. Het is slim om daarmee te stoppen, en een keer iets te gaan doen aan je problemen. Actief worden daarin! In plaats van je gedrag goed te praten omdat je zelf problemen hebt, of om dit af te reageren op anderen, kan je beter eerst aan jezelf werken.

hou er dan mee op. Want zo word jij een deel van de problemen van je zusje. Op school heeft ze het al kut, en dan komt ze thuis en dan terroriseer jij haar. Zorg dat ze het thuis in ieder geval dan goed heeft.
(ik durfde namelijk uiteindelijk niet meer naar huis vanwege m’n zus. Ik bleef tot 5 uur op school ofzo terwijl ik dan al om 1 uur vrij was.)

Zover ga ik het niet laten komen. Dat wil ik haar niet aandoen. Ik krijg na de vakantie hulp op school… Dan word ik waarschijnlijk doorgestuurd naar bureau jeugdzorg ofzo… En daar word ik geholpen. Of ik bel nu in de vakantie al bureau jeugdzorg…