Ik kan nooit alleen zijn in mijn eigen huis

hoi allemaal,
ik weet niet of ik het topic goed heb geplaatst. zo niet, sorry daarvoor.

mijn zus en ik delen samen een kamer, de kamer is niet zo groot dus we delen ook samen een bed (we slapen met z’n tweeën in een tweepersoonsbed). Samen een bed delen vind ik niet heel erg want we zijn zusjes, maar het feit dat we samen een kamer delen zorgt voor veel problemen. Ik heb geen eigen plekje om me terug te trekken. iedereen weet wel hoe fijn het is om je in je kamer terug te trekken nadat je ruzie hebt gehad met je ouders, ik kan dit niet want dan ben ik alsnog niet alleen. ook is ze bijvoorbeeld erg slordig en ik erg netjes, onze kamer is dus altijd een puinhoop wat me erg frustreert. en het feit dat ze elke week wel een vriendin te logeren heeft irriteert mij ook mateloos. ze is al 16 (en ik 14) en gaat dan samen met haar vriendinnen uit, en als ze dan in de nacht (rond 4 uur) terug komt maken ze me wakker door hun gelach en gepraat. door de weeks kan ik ook nooit zelf bepalen wanneer ik ga slapen. heb ik een zware schooldag achter de rug en wil ik om 9 uur mijn bed in duiken, kan ik niet slapen omdat het licht aan moet blijven, de tv aanstaat en ze op haar telefoon zit. maar ook 12 uur is voor haar te vroeg op een doordeweekse dag. ik val altijd in slaap met mijn hoofd onder de dekens en proberend het geluid te negeren, jullie begrijpen vast wel dat dit niet echt fijn in slaap vallen is.

ik weet echt niet meer wat ik moet doen. afspraken maken zoals een bepaalde tijd dat het licht uitgaat helpt ook niet want mijn moeder vind 11 uur dan een redelijke tijd (doordeweeks), terwijl ik die dag misschien al om 9 uur moe ben. en in het weekend is het al helemaal een probleem als ik wat eerder wil gaan slapen.
dus misschien kunnen jullie mij helpen?

Wat een vervelende situatie. Is er echt geen mogelijkheid om 2 eenpersoonsbedden in de kamer te zetten met een kast b.v. als scheiding ertussen? Op die manier is er toch een soort van ‘eigen’ ruimte waardoor je misschien wat minder last van haar hebt. Ik vind 11 uur doordeweeks ook behoorlijk laat. Advies volgens de site van NSWO (Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek) is voor kinderen van 13-17 jaar om doordeweeks rond 21;15-22:00 uur naar bed te gaan.

Is er geen enkele andere kamer in huis waar je zou kunnen slapen? Geen kamer die gebruikt wordt als werkkamer of waskamer of iets dergelijks? Waarom slapen jullie in dezelfde kamer? Misschien moet je het met je ouders bespreken.

nee dit is geen mogelijkheid omdat de kamer hier te klein voor is.

nee dit is ook geen mogelijkheid. we wonen in een flatje met 3 slaapkamers en die worden allemaal benut. verder zijn er geen andere kamers naast de woonkamer, badkamer, keuken en wc

Ja en anders, als er echt niets aan te doen is, oordopjes en zo’n slaapmaskertje kopen…

ik heb er al wel met mijn ouders over gepraat, heel vaak zelfs. maar ze weten het ook echt niet meer.

dat zou ook wel een optie kunnen zijn. maar ik vind het niet echt een ‘normale zaak’ om in je eigen huis met oordopjes en een slaapmaskertje op moet slapen.

Tja, als het niet anders kan wegens ruimtegebrek, moet je er gewoon vrede mee hebben. Ik heb ook jaren met mijn zus op 1 kamer geslapen en zij is 7 jaar ouder. Het was gewoon niet anders mogelijk dus dan kan je wel gaan klagen maar daar bereik je ook niets mee (niet lullig bedoelt hoor).
Voor mij was het gewoon normaal heel eerlijk gezegt.

Kunnen jullie niet afspreken dat zodra jij wilt slapen, zij dan in de woonkamer gaat zitten?

Misschien is er te weinig plek voor twee bedden, maar kun je niet twee eenpersoonsmatrassen op de grond doen?

Waarschijnlijk kunnen je ouders iets anders gewoon niet betalen en willen ze sowieso het beste voor jullie, maar meer mogelijkheden hebben ze niet. Ik vind het dan wat lullig om te zeggen; in mijn eigen huis. Jij betaalt de huur toch niet? Je ouders en je zus wonen er toch ook, dus is het toch net zo goed hun eigen huis?

Misschien kunnen jullie de dagen van de week ‘verdelen’, dus dat als je zus op vrijdag laat opblijft etc, dat jij dan op zaterdag mag bepalen wanneer het licht en de tv uitgaat. En inderdaad, als jij wil slapen dat je zus dan in de woonkamer gaat zitten.

Dit vind ik beetje een rare reactie… Het is toch logisch dat zoiets vreselijk irritant is?!

Eh wat, het is toch gewoon haar huis? Waarom zou je het huis waar je woont met je ouders etc niet jouw huis noemen? Lijkt mij dat ze ook wel snapt dat haar ouders zich schijnbaar niet meer kunnen veroorloven maar dan nog is dit gewoon zwaar kut en 't is logisch dat ze een oplossing zoekt. Ik zou echt gillend gek worden als ik altijd met iemand op 1 kamer moest slapen/leven die een totaal ander ritme enzo heeft waardoor je niet kan slapen wanneer je wil.

erg lastig, misschien kun je een keer met je ouders d’r overgaan praten? of je kunt afspraken maken met je zus of zoiets? ik zou het echt niet weten verder… x

Waarom is dit een rare reactie? Ze woont er niet alleen dus is het logisch dat niet alles kan gaan zoals zij het graag wil hebben.
Natuurlijk is het vervelend, maar als er echt geen oplossing is, zul je er het beste van moeten maken. Dan kun je natuurlijk opstandig zijn, maar daar wordt het niet veel gezelliger van.

Ik vond het gewoon nogal apart klinken; in mijn eigen huis. Ja, het is jouw thuis, maar je zult hem helaas met anderen moeten delen.

Kan je zus niet in de living tv kijken of op haar laptop (bv via yelo) met oortjes?

bedankt voor alle tips! ik vind dat van dat ze naar de woonkamer gaat wel een goede oplossing. ik ga dit met mijn ouders bespreken

ik vind jouw reactie een beetje lullig. ja ik zeg MIJN huis. want dit is ook mijn huis, ik woon hier namelijk. en ja dat klopt het is ook hun huis.