Ik kan niet sparen ;(

Heeihoooi,

Ik kan dus echt niet sparen. Elke maand verdien ik zon 80 euro met mijn zakgeld erbij, zelfde maand weer op. Aan cadeautjes , uitgaan etc. Daar naast koop ik ook altijd de verkeerde mobiel die na n half jaar weer kapot zijn en dan weer gerepareerd moeten worden. (Niet het scherm door het laten vallen, maar oplader poortje , oortjes voor muziek etc. ) Dus nu moet ik toch weer een nieuwe mobiel en ook een laptop (Voor school werk) Maarja zonder geld kom ik niet zo ver. Heeft er iemand tips om beter te kunnen sparen ?

Zodra je je geld binnenkrijgt direct een deel apart zetten.
Dan mag je enkel uitgeven wat er overblijft.

Wilskracht heet zo iets, als je echt heel graag wilt sparen, dan ga je maar wat minder uit

Niet kunnen sparen zit tussen je oren. Als je kunt sparen in de zin van je hebt genoeg geld, dan is dat inderdaad gewoon wilskracht en prioriteiten stellen.

Maak voor jezelf eens een overzicht van wat je uitgeeft aan welke dingen. Waarschijnlijk zie je dan beter waar je geld heengaat
Daarnaast: cadeautjes hoeven niet per se duur te zijn!

Je kan via internetbankieren automatisch geld van je betaal naar je spaarekening over zetten. Dan hoef je ook niet de wilskracht te hebben om dat zelf te doen. Dan kun je bijvoorbeeld instellen dat je elke 1e van de maand 30 euro naar je spaarrekening wilt over maken. Zo spaar je vanzelf!

Koop een leuk spaarvarken die je kapot kunt slaan, daar kan je telkens wat kleingeld indoen en het is zonde om hem kapot te slaan. Het werkt bij mij wel en alle kleine beetjes helpen dus ja.

Voordat je iets koopt jezelf afvragen of je het ook daadwerkelijk nodig hebt.
Daarnaast elke maand een gedeelte van je loon opzij zetten!

Iedereen kan sparen, gewoon doen dus :slightly_smiling_face: gewoon met jezelf afspreken dat je elke maand sowieso 50 euro opzij wil zetten, desnoods meer. Bedenk maar zo, als je nu spaart heb je daar later weer wat aan als je een reis wil maken of weet ik het.

En wat betreft je mobieltjes, op de meeste telefoons zit 2 jaar fabrieksgarantie, dus ik zie niet in waarom je dan elk half jaar een nieuwe telefoon moet kopen als ze stuk gaan, mits ze stuk gaan doordat je er zelf mee gooit ofzo :wink:

Bepaal aan welke dingen je geen geld hoeft uit te geven. Bijvoorbeeld lekkere dingen op school kopen als je een koekje van thuis mee kunt nemen, etc.

Misschien je inkomsten verhogen met een bijbaan? Als 80 euro je hele maandelijkse inkomen is, dan snap ik ook wel dat het elke maand op is, eigenlijk. :slightly_smiling_face:

Hoe oud ben je? Ik vind je inkomsten wel heel erg laag en je uitgaven heel hoog. Bijvoorbeeld een laptop voor school/werk, is dat verplicht? Want dan vind ik dat je ouders die moeten betalen als je zo weinig verdient. Verder telefoon, mijn ouders betalen dat ook. Nu heb ik ook wel een goedkope telefoon (20 euro p.m.), maar mijn ouders vonden het belangrijk dat ze mij altijd konden bereiken, vandaar dat zij dat betaald hebben (en ik was onder de 18 dus ik kon het niet eens zelf betalen). Verder zou ik zo veel mogelijk op je spaarrekening zetten.

Als je een spaarrekening hebt, zet daar de helft van je loon op.
En hoe oud ben je? Heb je echt een laptop nodig? Misschien kun je je ouders om een bijdrage vragen?

Ik weet niet bij welke bank je zit, maar bij de ing kun je een spaartegoed aanzetten, dus dan word er automatisch bijv. 40 euro elke maand overgeschreven naar je spaarrekening. Als je je geld niet ziet/niet makkelijk bij kan heb je vast ook minder snel de neiging om het te besteden.

En als het steeds de poortjes van je mobieltjes zijn die kapot gaan ga je er waarschijnlijk te ruw mee om.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar zou je een bijbaan kunnen zoeken? Kranten rondbrengen, oppassen, vakken vullen? Dan verdien je wat meer geld en heb je meer achter de hand.

Als jij de ene maand 80 verdient en de andere maand 160, dan vind ik het raar dat die 160 ook helemaal op gaat. Die maand waarin je 80 hebt verdient heb je ook gewoon overleefd, dus dan kun je van die 160 euro écht wel een hele hoop geld opzij zetten om te sparen

Lol geen wonder dat je geld op is :’)
Waarom de fuck zou je iemand steeds willen verassen met iets dat zo ~40 euro kost.

Dit ja. Spend what is left after saving, not save what is left after spending.

Probeer overzicht te krijgen waar je zoveel geld aan uitgeef. Dat helpt al enorm met je uitgaven verminderen. Ik geef belachelijk veel uit aan broodjes in de supermarkt en ga nu dus proberen om meer brood mee te nemen of goedkopere broodjes te kopen. Als je weet waaraan je je geld uitgeeft kun je ook kijken hoeveel je eigenlijk overhoudt in de maand. Zet dat geld alvast aan het begin van de maand aan de kant.