Ik kan niet leren...

Hallooo x
We zijn al 2 maanden ongeveer begonnen met school maar ik kan niet beginnen met leren… Ik kan me er niet op concentreren. Ik leg mijn telefoon en laptop weg maar dan gebeurt er ook niks anders… Ik begin altijd om 10 uur met leren en de volgende ochtend ken ik het niet eens zo goed. Ik heb geprobeerd om een planner te maken maar daar kan ik me niet aan houden… Ik heb ook geprobeerd dat als ik iets geleerd heb dat ik mezelf dan ga belonen met iets maar dat gaat ook niet…
Wie kan me helpen? )=

Heb zelf soms ook van die dagen dat niets helpt, maar heb geen tips.
upje voor dit topic!

Misschien kun je wat eerder gaan beginnen met leren, bijv, voor etenstijd en dan nog even na etenstijd. Of misschien kun je met een vriendin gaan leren en huiswerk maken.

sws eerder beginnen met leren…

gelijk als je thuiskomt van school wat drinken pakken en beginnen. dan heb je s’avonds nog tijd voor jezelf, en je komt niet in de stres :slightly_smiling_face:
succes!
xx

Heb ik ook! :frowning_face:

Vind ik ook. Met een goede mentaliteit kom je het verst! :slightly_smiling_face:

Als je bijv. op zaterdag of op zondag op bijv. todo.ly . dit is een site, en daar kan je van alles invoeren. Je kunt hier neerzetten wat je bijv. Ma het 4e uur hebt, wat je moet leren en alles. Je kunt de toetsen een kleur geven, en zo kan je precies zien wat je wanneer hebt. En qua leren, als je thuiskomt eerst even rustig wat drinken, en daarna gewoon rustig gaan leren, desnoods vraag je je ouders/broer/zus/ of iemand je wil overhoren. De site wrts.nl werkt heel goed om bijv. woordjes en zinnen te leren, voor engels , duits frans ofzo. ahah, dit is hele lange post. Maar probeer het gewoon, je doet het voor jezelf en je hebt er later wat aan. Als jij nu gewoon goed leert, heb je er later meer aan, en je haalt goede cijfers… Denk maar zo: als ik niet ga leren, dan haal ik slechte cijfers en dan ga ik miss niet over. Als je bijv. de dag voordat je een proefwerk hebt, bijv. woensdag, ga dan maandag alvast proberen zoveel mogelijk hw voor dinsdag en woensdag af te krijgen, zo heb je dinsdag alle tijd om rustig te leren voor de toets, en anders begin je maandag bv al als het een moeilijke toets is. XX

Ik heb zelf geen tips. Omdat ik gewoon heel simpel werk. Als ik geen zin heb doe ik niks aan school. Als ik wel de motivatie heb doe ik er iets aan en dan doe ik het ook goed.
Maar hier heb je vrij weinig aan dus zie dit maar als een upje xD

-

Probeer gelijk na school te leren! En wissel het een beetje af, hou een korte pauze tussendoor. Maak het wat leuker! Succes!

Eerder gaan leren. Wat je in de avond leert, vergeet je vel sneller dan in de middag. En beloon jezelf, bijvoorbeeld: Als je van 5u tot 6u leert voor dit vak, kan je daarna iets gaan doen wat je leuk vind.

Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast.

Serieus, tussen niet kunnen en geen zin hebben ligt nogal een verschil. Je hebt gewoon weinig concentratie en dat is jammer, maar dan moet je inderdaad maar proberen om eerder te beginnen. Om tien uur 's avonds heb ik ook niet bepaald concentratie meer. En stel jezelf een doel, werkt ook.

Maak een planning waar je je aan kunt houden (4 uur achter elkaar leren kan niemand) en hou je er ook aan. Beloon jezelf als je je aan je planning houdt. Lekker chocolaatje, lekker in bad, filmpje kijken… dat soort dingen moet je dan aan denken.
En als je je er niet aan houdt, je zult vanzelf wel een keer gestraft worden met een laag cijfer als je nooit leert of altijd pas veel te laat begint met je huiswerk.

Wat ook kan helpen is gewoon wat langer op school blijven of naar de bibliotheek gaan en daar (een deel van) je huiswerk maken. Dit kan goed werken doordat je daar iets meer werksfeer hebt dan thuis en ook niet al die gezellige afleidingen hebt die je thuis hebt.

Klassieke muziek helpt bij mij goed om aan het werk te gaan zonder dat het saai word, het zorgt ervoor dat het niet te stil is, maar leidt niet af (ik ben zelf geen kei in concentreren, dus ik weet inmiddels hoe ik me kan dwingen te werken).

Ik zal even een klein voorbeeld geven van een planning die makkelijk uitvoerbaar is en genoeg leuke dingen toestaat:
half 4 thuis
eerst wat eten
4 uur beginnen met leren vak A
kwart voor 5 ontspannen
5 uur beginnen met vak B maken
6 uur eten
7 uur beginnen met boek X hoofdstuk Y lezen voor boekverslag 4
8 uur filmpje starten
half 10 onder de douche
half 11 naar bed

Wat voor mij werkt is ergens anders gaan leren, dus niet thuis.
Thuis raak ik veel te snel afgeleid maar bijvoorbeeld in het huis van mijn broer (die is er vaak toch niet dus dan zit ik in complete rust) lukt het wel.
Misschien kun je zoiets ook proberen, of bijvoorbeeld leren in de bibliotheek of wat langer op school blijven en daar in een studieruimte gaan leren.