Ik kan niet bij andere mensen eten

Ik zit met een probleem…
Ik kan niet bij andere mensen eten, bij vreemden niet en bij bekenden niet.
als ik weet dat we ergens gaan eten zie ik er al paar dagen van te voren tegen op…
We hebben ook elk jaar kerstdiner daar heb ik ook veel moeite mee
Als we dan gaan eten ben ik misselijk krijg ik kotsneigingen enzo en krijg ik gewoon geen hap
Door m’n keel…
Het is ook raar als ik elk jaar ziek ben. Hoe kom ik hier ooit van af :frowning_face:

Ik zou naar de huisarts gaan en kijken of je misschien hulp kan krijgen, want zo te lezen beïnvloedt het wel je dagelijkse leven.

Maar vind je het een naar idee dat mensen kijken hoe je eet? Of…

Ik zou eerst eens bedenken waarom je dit hebt. Kun je niet tegen het eten van andere mensen of vind je het juist vervelend dat zij jou zien eten?
Als je weet wat de oorzaak is, kun je er pas iets aan doen.

Ik heb/had dat ook, alleen werd ik niet misselijk maar ging ik heel erg trillen. Ik was altijd bang dat ik ‘raar’ zou eten of dat ik heel erg zou kliederen ofzo, en daar werd ik zo zenuwachtig van dat ik dus ging trillen en juist al mijn eten morste (probeer maar eens soep te eten als je hand alle kanten op vliegt :’)). Meestal at ik dus gewoon niet als er anderen bij waren, op school at ik mijn boterhammen altijd snel op het toilet ofzo.

Inmiddels heb ik het minder, ik vind het nog steeds niet chill om in het bijzijn van anderen te eten, maar ja, ik eet samen met huisgenoten dus dan moet ik wel, of op school ga ik ook niet niets eten als ik verga van de honger. Ik weet niet hoe het bij mij is veranderd, ik ben de laatste jaren wel stukken minder onzeker geworden, dus ook over hoe ik eet (dan klieder ik maar, boeiend)…

Maar is het dat bij jou ook, dat je het vervelend vind als er mensen naar je kijken als je eet, of is het iets anders?

Een fobie ofzo?
Als dit het geval is zou ik naar een psycholoog gaan

Ik herken dit wel een beetje ja, weet je wat de oorzaak is? De angst dat je niet netjes eet of is je personal space erg groot wanneer je eet?

Dat mensen kijken heb ik niet echt problemen mee maar het is vooral zo dat me keel op slot zit laat maar zeggen dat er gewoon niks naar binnen kan heel raar…

Zoiets heb ik ook maar ik probeer dan heel netjes te eten… wat totaal niet lukt als ik mezelf push om het te doen. Ik eet thuis veel ‘netter’ zonder dat ik enige moeite voor doe maar bij mensen vind ik het ook een stuk lastiger.
Zie dit maar als een upje.