Ik kan me pas na 22:00 concentreren please help

Hellow,

Ik ben dus een meisje van 15 (bijna 16) en ik zit dan nu bijvoorbeeld midden in een toets week, maar ik heb ernstige concentratieproblemen… Ik kan het dus niet opbrengen om te leren en als ik dan toch mn boeken voor me heb doe ik eigenlijk niks anders dan voor me uit staren…

Nou is het een beetje zo dat zodra ik eenmaal 's avonds begin, meestal rond een uur of 9 of 10, dan lukt het me wel en kan ik me veel beter concentreren en leer ik ook echt daadwerkelijk, alleen moet ik van mijn ouders om 10 uur naar bed. Oftewel, heb ik eindelijk concentratie en ga ik leren, moet ik alweer slapen.

Mijn probleem is een beetje dat mn ouders hier geen begrip voor hebben (tenminste dat denk ik) en het onzin vinden, maar ondertussen heb ik nu wel steeds minder vaak mn huiswerk af en leer ik eigenlijk bijna niet meer omdat het niet lukt… Heeft iemand een idee wat ik het best nu kan doen?

groetjesss

Misschien ben je door de dag heen veel te druk. Je lichaam en geest worden na 10 uur 's avonds moe en dus ook rustiger. Misschien is het een aanrader om je technologie allemaal weg te leggen. Misschien eerst rustig een stukje uit een boek te lezen en dan beginnen met leren.

Of de drastische maatregelen, van die plantaardige pilletjes van de kruidvat om rust te creeëren

Misschien kun je op YouTube een filmpje opzoeken voor Yoga. Dat maakt je rustiger en voel je je lekkerder. Ga niet te veel achter de computer deze week. Dat kan zoals degene hierboven zegt je ogen niet moe laten worden. Ga gewoon een vrolijk boek lezen. Trek je onesie aan, maskertje erop, klaar!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! XXX Ellen (11 jaar :’)

Probeer voor jezelf rust te creëren. Ik weet hoe het voelt, ik heb ADD en het kleinste beetje kan me al afleiden. Zo als nu, want eigenlijk moet ik aan m’n scriptie.
Maar zorg dat je de dag van school een beetje los kan laten. Ga een stukje lopen, even praten met iemand als je terugkomt. Drink even wat, eet iets (bananen helpen voor de concentratie volgens mijn oude economieleraar/groenteman) en ga daarna aan de slag. Neem tussendoor ook voldoende rust, ieder uur even 10 minuten iets anders doen.
Probeer beeldschermen zo veel mogelijk te vermijden, die zorgen er voor dat je onrustig wordt.
Succes er mee en ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Dankjulliewel voor de reacties, ik heb wel eens geprobeerd te ‘mediteren’ maar dwaalde steeds weer onbewust af met mijn gedachtes. Ik kan inderdaad wel proberen eerst een boek te lezen of zo iets, misschien dat dat helpt.

In principe zou het volgens mij niet moeten uitmaken of je nou om 11 uur, om 15 uur of om 22 uur ervoor gaat zitten, qua concentratie. Dus misschien moet je je afvragen waarom je je in de middag niet kan concentreren maar in de avond wel. Misschien omdat je pas in de avond de druk voelt om nog wat te gaan doen? Ik zou me in dat geval goed bedenken wat de consequenties zijn als je niet leert en proberen jezelf op die manier toch te dwingen je te concentreren.

Wat bij mij verder heel erg helpt, is zorgen dat je in een opgeruimde omgeving zit met alles wat je nodig hebt bij de hand.

ik had echt hetzelfde en dat kwam gewoon doordat ik het daarvoor niet op kon brengen iets te doen omdat ik het zo saai vond en pas 's avonds laat de druk voelde dat het nu toch wel echt moest. Maar geen idee wat je ertegen kunt doen, misschien dat je realiseren dat het daaraan ligt (als dat het is), dat dat helpt? Dat je het niet meer ahw af kunt schuiven op je concentratie en het echt moet? idk.

Ik zou gewoon gaan leren om 10 uur savonds, als je boven op je kamer zit kunnen je ouders er toch niks van zeggen?

Oefening baart kunst, ik vind het heel rot voor je dat je je niet kan concentreren maar ik denk dat je er toch toe moet dwingen en dat je door gaat tot het lukt want uiteindelijk zal het steeds makkelijker gaan! Misschien zeg ik het nu een beetje makkelijk maar ik weet dat het lastig is hoor :frowning_face: :blush: