Ik kan het gewoon niet meer

Ik zit nu in het derde middelbaar (14-15j) Ik volg wetenschappen, vorig jaar ging alles supergoed, en behaalde ik altijd boven het klasgemiddelde, maar nu ik een specifieke richting (wetenschappen) heb gekozen gaat alles fout… Ik heb nooit de gewoonte gehad om voor wiskunde hard te leren, Nu hang ik altijd vanachter aan het klasgemiddelde… Mijn vorig rapport was redelijk (69% totaal) en voor wiskunde 65%, maar het klasgemiddelde was 86%, Onze leerkracht wiskunde zei wel dat het abnormaal hoog lag dit jaar, ze vond mijn punten nog goed, Nu het tweede rapport is er al over 4 weken, en ik heb alleen nog maar buizen teruggekregen, ik weet niet wat te doen, leren helpt zeggen ze, maar ik voel me zo gestressed tijdens het leren, iemand tips?

Ik denk dat het helpt als je de woorden ‘wetenschappen’ en ‘buizen’ even uitlegt, want ik denk dat dat Belgisch is (?) en het merendeel van de leden hier is Nederlands.
Ontopic: doe wat voor jou goed voelt. En waarom heb je stress? Begin je te laat met leren voor toetsen misschien?

Ik weet niet wat buizen zijn, maar ik denk dat je slechte punten bedoelt ofzo?
In ieder geval, ik zou leren als ik jou was. Het is toch normaal dat je leert voor een toets of is dat op jouw school niet?

Als het goed is krijg je steeds minder vakken, maar worden de vakken die je hebt wel steeds zwaarder. Zo zal je dus waarschijnlijk meer tijd moeten steken in die vakken als je eerst deed… maar als het goed is zou je daar ook meer tijd voor moeten hebben. Zo niet - excuses, dan begrijp ik het systeem van de ‘wetenschappen’ richting en de buizen niet :<

Anyway, je staat nog wel een voldoende dus het is nog niet slecht, maar ik begrijp goed dat je graag minstens even hoog als het klassengemiddelde staat. Probeer dan het plezier te vinden in het leren en neem daar de tijd voor zodat je er meer van kan genieten en minder strest. Misschien kan je jezelf enthousiast maken voor wat je doet, dat je steeds weer wat bijleert wat je dan, als het eventueel op een toets gevraagd wordt, kan uitleggen/toepassen?

• Buizen betekend onder de 50% zitten, en dus minder hebben dan de helft bv 3/10
  • Wetenschappen is een richting waarbij je veel biologie (of natuurkunde) fysica en chemie hebt, veel labo’s doet, proeven etc…

Ik begin wel optijd te leren, ik heb gewoon nooit dat gevoel gehad van Ohnee over een week test, nu moet ik maar eens gaan leren, ik wil goede punten halen, want de richting interesseerd me echt wel

Wetenschappen is afkomstig van wetenschappelijk, we zijn veel bezig met bv. De mens, de natuur, hoe licht onstaat, proefjes, samengevat onderzoeken we ‘de natuur en alles wat hier in voorkomt’
:grinning:

juduh xd
Ik heb gewoon tips nodig om beter te leren en ook nog ontspanning te hebben

Plannen, plannen en nog eens plannen.
Maak zoveel mogelijk huiswerk op school, en stel jezelf daarnaast thuis ook ngo een doel. Dat je bijvoorbeeld tot het eten nog leert, en dan de hele avond kunt ontspannen.