Ik kan geen studiekeuze maken.

Het lukt me maar niet om een studiekeuze te maken. Ik heb altijd naar het conservatorium gewild, ik ben nu ook aangenomen, in één plaats voor de vooropleiding en in een andere plaats voor het propedeuse jaar. Uit die twee kiezen is al een dilemma opzich, omdat het conservatorium waar ik vooropleiding zou gaan doen van betere kwaliteit is, maar in de andere plaats kan ik dus aan het eerste jaar beginnen en op die school ken ik al veel mensen en sowieso is het eerste jaar natuurlijk gezelliger, omdat je meer klassikale lessen hebt en dus meer mensen leert kennen. Ik heb dit jaar ook al vooropleiding gedaan en dat was niet echt gezellig, ik sprak niet echt veel mensen doordat je nog niet echt bij de school ‘hoort’.
Ik ben sinds februari erg gaan twijfelen of ik het wel wilde. Mede door de enorme bezuinigingen in de kunst en ik weet van mezelf dat ik wel van luxe houd en dan is zo’n hongersloon geen feest. Maar ook omdat ik me afvraag of dit wel is wat ik écht leuk vind. Ik heb gewoon nooit echt nagedacht over wat ik later zou willen.

Dat heb ik afgelopen half jaar wel gedaan en ik heb me op heel veel studies georiënteerd. Doordat ik nu nog niet ingeschreven ben zijn er echter al veel opties weggevallen.
Ik sta nu ingeschreven bij twee conservatoriums en bij een lerarenopleiding Nederlands (ik wil geen lerares Nederlands worden, maar ik zou dan m’n propedeuse willen halen en dan een universitaire studie gaan volgen).

Van bovenstaande drie opties weet ik dus niet zeker of ik ze wil. Verder twijfel ik nog over de studie toegepaste psychologie (ook om m’n propedeuse te halen en dan naar de uni), Docent Muziek (groot nadeel is dat ik dan over drie weken nog auditie moet doen en die nog helemaal voor moet bereiden) en verder nog honderden studies ‘die me opzich wel leuk lijken’. Verder heb ik ook een jaar au pair in het buitenland en het VWO overwogen (heb nu Havo gehaald).

Nu weet ik dat jullie deze keuze echt niet voor mij kunnen maken, maar mijn probleem is dat ik geen keuze kan maken. De tijd begint echter te dringen en m’n ouders beginnen het ook zat te worden. Ook moet mijn inschrijving afgerond worden en m’n stufi aangevraagd enzovoort.

Is er iemand die ook zo’n keuzedilemma heeft gehad, en zo ja, hoe heb je dat opgelost?
Of iemand die handige tips heeft hoe ik kan overwegen en nagaan wat de beste keuze is?

Het neemt mijn gedachten echt heel erg in beslag, ik heb ook nog geen seconde genoten van m’n vakantie. Ik verwacht niet dat jullie kiezen wat ik zou moeten doen, maar meer adviezen over hoe ik tot m’n keuze kan komen.

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

Schrijf van elke richting die je overweegt de voor - en nadelen op, helpt erg goed om je gedachten te ordenen.

^haha, dat is precies waar ik nu mee bezig ben! Dankjewel! Het maakt het inderdaad een stuk overzichtelijker allemaal :slightly_smiling_face:

Meer adviezen blijven wel welkom. :slightly_smiling_face:

Als je altijd al naar het conservatorium wilde zou ik voor het propedeuse jaar gaan.Tegelijkertijd stel je een nieuwe keuze daarmee een jaar uit. Als je je propedeuse haalt op het conservatorium kun je als je dat wilt daarmee ook doorstromen naar de uni. Blijk je toch het conservatorium erg leuk te vinden dan kun je daar blijven. In alle sectoren in het momenteel lastig om aan een goedbetaalde baan te komen, dus maak je geen illusies dat je ergens anders veel beter af bent. Een jaar je keuze uitstellen zou goed kunnen zijn, je bent weer een jaar ouder en ontdekt misschien nieuwe dingen.

De keus is aan jou!

Een studiekeuze maken is lastig, ik heb er een aantal jaar over gedaan zelfs.

Lijstjes kunnen inderdaad helpen. Maar verdiep je ook echt in de studie, stel vragen aan mensen, lees studiegidsen door en kijk naar de vakken. Kijk desnoods nog naar de boeken die je eventueel moet aanschaffen en via bol.com kijken naar een inkijkexemplaar van die boeken, zodat je een idee hebt van wat je gaat leren tijdens de studie.

Maar denk ook goed na over jezelf. Hoe is jouw karakter, hoe zit jij in elkaar? Wat vind jij nou echt belangrijk voor jezelf, in je studie en toekomstig beroep? En het klinkt misschien wat cliché, maar wat zie jij jezelf later nou echt doen? Als dat iets met muziek is, dan moet je naar het conservatorium. Is het toch geen muziek, dan moet je verder kijken.

Uiteindelijk is het een kwestie van de knoop doorhakken en dat kan erg moeilijk zijn, maar je zult toch een keus moeten maken. Misschien toch aan het propedeuse jaar aan het conservatorium beginnen en kijken hoe het je bevalt. Je kunt dan altijd nog verder kijken en nadenken over wat je wilt.

Succes

up…

Zoals het op mij overkomt zou ik beginnen met het propedeusejaar van het conservatorium in plaats van de vooropleiding van het conservatorium van betere kwaliteit.
In principe maakt het niet uit wat voor HBO propedeuse je hebt gehaald als je Nederlands wil studeren, dus dan zou ik alsnog voor het conservatorium kiezen en naar zoveel mogelijk open dagen gaan van universiteiten. Zelfde geld voor toegepaste Psychologie, al kan dat eigenlijk niet meer omdat hiervoor de loting al geweest is.

Good luck

Misschien een tussenjaar? Gewoon wat werken en een beetje tot rust komen, zo heb je genoeg tijd en aandacht om hier goed over na te denken. Ikzelf heb ook een tussenjaar gehad en een paar vriendinnen van me ook en iedereen is ZO blij dat ze dat hebben gedaan (om verschillende redenen). Je kan echt even tot jezelf komen enzo, beetje volwassener worden, goed nadenken, beetje uitrusten, etc

Ik had ook een dilemma

Kunstacademie of Kunstgeschiedenis

Het liefst wil ik tekenen/schilderen en kunstenares worden.
Maar heb meerdere malen vernomen dat de Nederlandse academies niet van het niveau zijn waarvan ik het had verwacht/gewild.

Dus ik stort me gewoon in Kunstgeschiedenis… zonder enige meeloopdag o.i.d.
Heb er niet veel zin in ofzo, maarja dan doe ik maar wat. Wie weet is het wel leuk.

In jouw geval zou ik het ook echt niet weten. Maar het schijnt wel zo te zijn dat de Conservatoria steeds strenger qua toelating worden. Dus als ze je toelaten dan betekent dat dat je talent hebt.
Dan is het misschien toch wel zonde om dat niet te doen. (maar als je een leuk studentenleven wilt hebben, moet je het niet doen want de studie vereist heel veel toewijding. Bron:Mijn moeder en vader zijn pianisten)

Gewoon een rijke vent aan de haak slaan! haha

Ja dit dilemma heb ik ook wel een beetje. Ik wilde dit jaar eigenlijk naar een kunstopleiding maar ben bij 2 opleidingen niet door de selectie gekomen en bij een ander niet door de loting.
Nu ga ik dus ook een studie doen waarvan ik niet goed weet wat ik moet verwachten en of ik het wel leuk vind.
Ik heb ook overwogen om naar het buitenland te gaan of een tussenjaar te nemen maar dat durfde ik dan weer niet aan omdat ik die tijd niet wilde verliezen.

Nu ga ik dus een opleiding doen en daarvoor mijn P halen in het eerste jaar (dat is tenminste het plan) en dan probeer ik dit jaar nog even goed te onderzoeken wat ik wil, of ik het naar mijn zin ga krijgen op deze opleiding en zo niet wat ik dan wil doen.

Dus, ik zou denk ik wel gewoon voor een studie gaan als ik jou was, en dan proberen je P te halen, want dan kun je er nog even goed over nadenken en heb je wel meer opties voor volgend jaar.

Onthoud. wel dat je propodeuse plan elk moment afgeschaft kan worden. Door de regering.

Zoals hierboven ergens is gezegd een jaar werken zou ik absoluut niet doen.
Ik heb het gedaan en nu kan ik dus niet meer zonder het geld + ik weet nog steeds niet wat ik wil gaan doen.

Je zegt zelf al dat je geen lerares wilt worden. Bij een lerarenopleiding zul je meteen al stage moeten lopen, dus je zult gedurende het schooljaar toch voor de klas moeten staan

Dit ja. En sowieso, als je écht twijfelt en écht nog niet weet wat je wil, zou ik persoonlijk voor het VWO gaan. Dan heb je nog wat langer om te bekijken wat je echt wil, en kan je eventueel ook naar de universiteit (want zo te zien denk je daar ook serieus over na). Succes met de keuze in ieder geval :]

Hey, als ik het goed heb gezien was jij degene die aankomend schooljaar diergeneeskunde wilde gaan doen in Antwerpen. Gaat dat nog door? Ik ga dat namelijk ook doen, ik sta al ingeschreven!

Hier is een algemeen topic over; http://forum.girlscene.nl/forum/school/het-algemene-studiekeuzeopleiding-gezochttopic-269669.0.html