Het lukt me maar niet om een studiekeuze te maken. Ik heb altijd naar het conservatorium gewild, ik ben nu ook aangenomen, in één plaats voor de vooropleiding en in een andere plaats voor het propedeuse jaar. Uit die twee kiezen is al een dilemma opzich, omdat het conservatorium waar ik vooropleiding zou gaan doen van betere kwaliteit is, maar in de andere plaats kan ik dus aan het eerste jaar beginnen en op die school ken ik al veel mensen en sowieso is het eerste jaar natuurlijk gezelliger, omdat je meer klassikale lessen hebt en dus meer mensen leert kennen. Ik heb dit jaar ook al vooropleiding gedaan en dat was niet echt gezellig, ik sprak niet echt veel mensen doordat je nog niet echt bij de school ‘hoort’.
Ik ben sinds februari erg gaan twijfelen of ik het wel wilde. Mede door de enorme bezuinigingen in de kunst en ik weet van mezelf dat ik wel van luxe houd en dan is zo’n hongersloon geen feest. Maar ook omdat ik me afvraag of dit wel is wat ik écht leuk vind. Ik heb gewoon nooit echt nagedacht over wat ik later zou willen.
Dat heb ik afgelopen half jaar wel gedaan en ik heb me op heel veel studies georiënteerd. Doordat ik nu nog niet ingeschreven ben zijn er echter al veel opties weggevallen.
Ik sta nu ingeschreven bij twee conservatoriums en bij een lerarenopleiding Nederlands (ik wil geen lerares Nederlands worden, maar ik zou dan m’n propedeuse willen halen en dan een universitaire studie gaan volgen).
Van bovenstaande drie opties weet ik dus niet zeker of ik ze wil. Verder twijfel ik nog over de studie toegepaste psychologie (ook om m’n propedeuse te halen en dan naar de uni), Docent Muziek (groot nadeel is dat ik dan over drie weken nog auditie moet doen en die nog helemaal voor moet bereiden) en verder nog honderden studies ‘die me opzich wel leuk lijken’. Verder heb ik ook een jaar au pair in het buitenland en het VWO overwogen (heb nu Havo gehaald).
Nu weet ik dat jullie deze keuze echt niet voor mij kunnen maken, maar mijn probleem is dat ik geen keuze kan maken. De tijd begint echter te dringen en m’n ouders beginnen het ook zat te worden. Ook moet mijn inschrijving afgerond worden en m’n stufi aangevraagd enzovoort.
Is er iemand die ook zo’n keuzedilemma heeft gehad, en zo ja, hoe heb je dat opgelost?
Of iemand die handige tips heeft hoe ik kan overwegen en nagaan wat de beste keuze is?
Het neemt mijn gedachten echt heel erg in beslag, ik heb ook nog geen seconde genoten van m’n vakantie. Ik verwacht niet dat jullie kiezen wat ik zou moeten doen, maar meer adviezen over hoe ik tot m’n keuze kan komen.
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.