ik kan geen steun meer vinden bij vriendinnen

hee,
ik voel me de laatste tijd steeds vervelender bij mijn vriendinnen
ik ben dit jaar namelijk blijven zitten in VWO4 en mijn vriendinnen zijn allemaal gewoon over. Ze zijn ook altijd allemaal heel gemotiveerd en ik ben dat gewoon niet zo, daarom ben ik waarschijnlijk ook blijven zitten. Nou is het niet echt het probleem dat ik ben blijven zitten want dat vind ik opzich niet zo erg, maar dat zij nu met z’n allen leuke dingen doen in VWO5 en daar dan gewoon over praten waar ik bij sta, en als ik dan wel eens iets zeg dat ik dat niet zo leuk vind omdat ik er niet over mee kan praten zeggen ze wel van ohja oke. Maar het probleem is dat ze me heel erg het gevoel geven van ja moet je maar niet zo achterlijk zijn om te blijven zitten het is je eigen schuld dat je hier niet over mee kan praten
en dat vind ik heel vervelend want natuurlijk was ik liever niet blijven zitten maar oke het is nou eenmaal zo, zij hoeven het er niet in te wrijven dat ik zo stom ben om te blijven zitten, daardoor kan ik ook steeds minder met ze praten over dingen omdat ik me er steeds vervelender over ga voelen dat zij mij zo dom zeg maar vinden
Ik wil het hier opzich wel met mijn vriendinnen over hebben, maar ik weet niet goed hoe ik erover moet beginnen en wat ik kan zeggen want ik wil ze gewoon duidelijk maken dat ik me er rot over voel hoe zij nu doen
iemand die het snapt en mij kan helpen? ):

Gewoon met ze praten. Het moet wel van 2 kanten komen, vind ik.

ik kan de laatste tijd al niet zo goed meer met ze praten hierdoor, als ik iets wil zeggen praten ze gewoon door me heen terwijl ik ze normaal alles kon vertellen en iedereen luisterde naar elkaar maar nu als ik iets vertel of zeg gaat iemand er gewoon doorheen praten, en ik kan dan wel harder gaan praten ofzo maar dan luisteren ze toch ineens niet meer

Maar het is toch logisch dat ze over dingen praten die ze meemaken? (:
Het is niet hen schuld dat jij bent blijven zitten dus hoeven zij er toch niet voor te boeten?
Misschien kun je interesse tonen in wat ze dan precies allemaal doen, vragen of ze je het uitleggen.

Waaruit leidt je precies af dat ze je dom vinden? Het is toch logisch dat ze gewoon meer gemeenschappelijk hebben met elkaar dan met jou omdat jij nu eenmaal in een andere groep zit?
Je kan toch niet verwachten dat ze enkel over dingen gaan praten waar jij over mee kan praten? Ik ga ook niet vervelend gaan doen als mijn vriendinnen het hebben over One Tree Hill.

Misschien een keer met 1 vriendin persoonlijk erover praten, om te laten merken dat je er echt mee zit. Misschien kan zij je dan helpen als je met het groepje vriendinnen bent?

nee ik bedoel ook niet dat het de hele tijd zo is hoor! ze hoeven echt niet alleen maar te praten over waar ik mee kan praten
maar gewoon nu gaan zij op reis, en ik kan niet mee en als ik dan iets luchtigs zeg van; goh ik had ook wel op reis gewild … dan krijg ik gelijk allemaal reacties; ja had je maar niet moeten blijven zitten he!
nouja ik kan het niet precies uitleggen, maar ik ken mijn vriendinnen goed genoeg om te weten hoe ze dat bedoelen
en als ik interesse toon in hun reis geven ze heel kortaf antwoord

@e1995, daar zat ik ook al aan te denken dan komt het misschien ook beter over dan wanneer ik het tegen de hele groep zeg

ook krijg ik in de pauze vaak genoeg te horen van; en heb je nou eindelijk al nieuwe vriendinnen of, ga eens bij je nieuwe vriendinnen uit V4 staan?

Je bent niet dom omdat je bent blijven zitten.
En zoek idd nieuwe (betere) vriendinnen, want zij zijn duidelijk geen goede vriendinnen.

Of vraag er eens naar, hoe het nou allemaal zit. Als jullie ruzie krijgen en niemand sorry zegt, weet je genoeg.

Ik zou gewoon tegen 1 van je beste vriendinnen uitleggen hoe jij je voelt,
ik denk dat ze het wel snapt en het ook tegen de anderen zegt dat ze soms stomme opmerkingen maken

ik zou wel graag een keer met ze willen praten over hoe het zit, maar als ik het dan moet vertellen denk ik ach wat stel ik me ook aan ik ga ze niet opzadelen met mijn problemen
pas waren we met zn allen naar de stad gegaan en nog even ergens wat zitten drinken, toen was het opzich een goed moment en wou ik erover beginnen maar ik was maar ergens anders over begonnen omdat ik ze niet kwijt wil, ik wil hier geen ruzie over en waarschijnlijk komt er ook geen ruzie maar denken zij dan gewoon van, oke zoek het maar uit dan,
ze klinken nu misschien als niet zulke hele goede vriendinnen, maar ik kan ze toch niet missen

bedankt trouwens voor de reacties iedereen!
ik vind het altijd moeilijk om over zulke dingen te praten, maar ik ben toch wel opgelucht nu ik het heb gezegd

Ik weet niet of je vaak van zulke opmerkingen maakt, maar je moet hier wel voorzichtig mee zijn. Je vriendinnen zijn natuurlijk hartstikke enthousiast over de reis en ik snap wel dat ze een rare reactie terug krijg. Je vriendinnen vinden het waarschijnlijk hartstikke jammer dat je bent blijven zitten, maar ik denk niet dat ze zin hebben om steeds te horen van “oh, ik vind het vet stom dat ik ben blijven zitten”. Ze zijn vast gewoon blij met de reis en hebben geen zin om zich schuldig te voelen omdat jij niet mee mag. Dat lijkt mij wel begrijpelijk.

heb je niet leuke meisjes in je klas(sen)? misschien moet je daar een beetje mee optrekken? rot voor je, succes

nee ik probeer juist al zo voorzichtig mogelijk te zijn met zulke opmerkingen, ik wil niet zielig gaan doen dat ik ben blijven zitten want ik heb wel door dus hoe zij erover denken maar ik vind het gewoon niet fijn dat ik er helemaal niks over kan zeggen tegen ze want ik zit er wel mee

ik zal er wel proberen over te praten met 1 of 2 vriendinnen en dan kijken hoe die erop reageren …

Ah, kijk dat moest ik horen om te weten hoe serieus het is…
Ik zou in jouw plaats idd bij hen gaan staan. Als ze je missen zullen ze het wel zeggen en als ze het niet doen heb jij ze ook niet echt nodig.

oke ik dacht nu even dat het goed ging, maar nu de laatste tijd gaat het weer niet helemaal goed met mijn vriendinnen :frowning_face:
het is nu vakantie dus ik smste een paar over wat ze vanavond gingen doen,
eerst kreeg ik geen reactie, nouja oke dus toen na een poos kreeg ik van 1 vriendin een reactie terug, het enige wat ze zei was; poolen. x
nou heb ik er echt een enorme hekel aan om mezelf uit te nodigen omdat ik mezelf echt niet wil opdringen dus ik vroeg maar gewoon met wie ze ging, bleek dat nu heel mijn vriendinnengroep ging poolen
best, ze hoeven niet alles met mij te doen natuurlijk maar toch vind ik het heel vervelend dat ze mij niet hebben meegevraagd
ik weet dat dit eigenlijk geen vraag is ofzo, maar ik moet het toch ergens kwijt en aangezien ik er niet met mijn vriendinnen over kan praten wou ik het even hier zeggen :frowning_face: