Ik kan geen nee zeggen.

Ik heb deze topic aangemaakt omdat:

1. Een vriendin van mij hier mee zit, en die wil ik even graag helpen.
  2. Ik weet dat er veel meiden op girlscene zitten die dit probleem ook hebben.
  3. Tips altijd welkom zijn!

Ik heb dus bijvoorbeeld een vriendin, die durft geen nee te zeggen. En omdat ze juist aardig voor iedereen probeert te doen door alles gewoon maar te laten, heeft ze het een beetje verpest. Nu gebruiken heel veel mensen haar met alles wat ze willen.
Bijvoorbeeld een paar kleine voorbeeldjes:
-Dan heeft ze geld mee genomen zodat ze iets kan eten in de pauze. Dan vraagt iemand anders haar om geld en geeft ze dat, omdat ze anders bang is dat ze boos worden. Maar gevolg; ze heeft de rest van de dag geen eten en durft er niks van te zeggen.
-Dit was heel vaak in de winter gebeurt, was ze bij iemand thuis, zegt die persoon ‘ik heb geen zin om mijn jas te zoeken, maar ik mag jou jas wel aan toch E.?’ Loopt zij dus een paar uur lang buiten rond zonder jas midden in de winter.
-Hebben we een verslag moeten maken. Heeft ze er de hele dag aan gezeten, komt er weer iemand naar dr toe ‘Ik heb het niet gemaakt, mag ik mijn naam gewoon bij jou verslag zetten?’

En laatst was er een jongen en die wilde van allemaal dingen met haar doen, terwijl ze er helemaal niet klaar voor is. Toch heeft ze ALLES toegelaten.

Ze is heel bang dat als ze het niet toelaat dat ze gepest word, terwijl ze nu juist een beetje het ‘uitlachertje’ is, iedereen denkt dat ze heel wanhopig is maar ik ken haar veel beter.

Nu heb ik al regelmatig tegen die mensen gezegt ‘Doe even normaal, regel zelf even wat’ maar dan begint mijn vriendin gelijk ‘Nee hoor! Het mag van mij!’

Ik baal hier echt van, dat ze zich zo zwak opstelt want ik weet niet wat ik er mee moet en ik kan haar dus ook niet helpen want ze geeft nooit toe.
Maar als ik alleen met haar ben vertelt ze wel dat ze er mee zit maar ze dus gewoon geen nee durft te zeggen.

Ik wil dr echt heel graag helpen! Dus iemand tips?

ze kan het beter wel leren, doordat ik geen nee kon zeggen, ben ik verder gegaan met mn ex dan dat ik wou…
al kan ik nu wel beter nee zeggen.

Oh dat is wel erg ja.
Misschien moet ze op een of andere cursus?

Om nee te durven zeggen , heb je zelfverzekerdheid nodig.
Dus ik denk dat ze daar maar aan moet beginnen , om meer dr mond open te trekken , en meer haar mening proberen te uiten in de klas.
Misschien durft ze dan al meer ? ^-^

vervelend! En zielig voor je vriendin, ik zou geen idee hebben hoe je haar kunt helpen, want uiteindelijk ligt het probleem natuurlijk bij haar en dat zal ze dus grotendeels zelf moeten zien op te lossen!

Probeer hier eens goed met haar over te praten en laten inzien hoe andere naar haar kijken nu.

Mensen gaan hier dus misbruik van maken, dus ze zal het echt moeten leren, ik wens d’r veel succes :3

idd zij is de enige die er wat aan kan doen, ze zal toch moeten leren om NEE te zeggen.

Gewoon leren ‘nee’ te zeggen, die mensen maken zo alleen maar gebruik van haar…

Ik haat het als mensen hun mening al klaarhebben voordat ze (in dit geval) je vriendin echt kennen. Ik voel mezelf ook schuldig als ik nee zeg, maar ik doe het nu wel, omdat er vroeger dus wél gebruik van werd gemaakt. Tja, als je jezelf kwetsbaar opstelt wordt daar nou eenmaal volop gebruik van gemaakt, helaas.

Zij is de enige die hier wat aan kan doen.
Ik denk dat so-va training wel wat is… (sociale vaardigheden)
daar leer je hoe je jezelf moet opstellen.
Bijvoorbeeld hoe je moet staan als iemand wat van je wilt, zodat je zeker overkomt, maar ook hoe je nee moet zeggen.

Het zijn vaak maar 5 a 10 lessen die je moet volgen 1x per week.
Ik heb dit heel vroeger gehad nadat ik onzeker werd met dingen die ik heb meegemaakt. Maar het heeft me wel geholpen!
En het was nog super leuk ook. Je doet het namelijk dmv opdrachten/spelletjes etc.

Praat hier met je vriendin over, misschien kan ze hier over nadenken.

dat is inderdaad erg jaa ;s
je moet nee zeggen.
als ijij niet mee wilt gaan moet je toch niet zei beslist je leven toch niet?
net zoals die keuken in je zin dat snap ik niet waarom je haar dat laat kiezen!u

dat had een vriendin van mij ook, nu nog steeds een beetje maar t gaat nu wel beter met dr, ik weet niet precies wat je kan doen maar je moet in ieder geval je vriendin wakker schudden dat ze eens voor zichzelf op moet komen, en dat mensen haar echt niet minder mogen als ze dat af en toe doet,
als ze het langzaam opbouwt dan word ze er vast steeds beter in.

Je moet heel erg op haar inpraten en haar duidelijk maken dat ze zich teveel laat doen. En als er echt wat gebeurt dat niet kan dan moet jij ingrijpen, bvb dat voorval dat ze geen eten heeft, dan zal ze opgelucht zijn dat jij het voor haar doet.