Ik kan geen keuze maken..

Ik moet binnenkort een keuze gaan maken over welke HBO opleiding ik wil gaan doen, maar ik heb echt geen idee wat ik wil… Er zijn een aantal dingen die me wel oké lijken: verpleegkunde, journalistiek, sociaal pedagogische hulpverlening, sociaal juridische dienstverlening, pedagogiek… en nog een paar. Maar om eerlijk te zijn, is er niet één opleiding is die er voor mij uitspringt. Dit is ook de reden waarom ik het zo lastig vind een keuze te maken. Ik kan m’n gevoel niet volgen, want m’n gevoel zegt gewoon niets.

Sorry als dit topic misschien een beetje vaag is, maar ik wil eigenlijk vragen of iemand die een van bovenstaande opleidingen volgt me kan vertellen wat het precies inhoudt? Ik ben naar de open dag van Avans geweest en heb me ingeschreven voor een proefstudeerdag van verpleegkunde, maar ik heb er nog niet echt een duidelijk beeld van gekregen. Als je bijvoorbeeld, zoals ik, niet goed tegen veel bloed kunt, is het dan wel geschikt voor mij om verpleegkunde te gaan doen? Het is niet dat ik er vies van ben hoor, ik zou er heus wel aan kunnen zitten, maar ik krijg altijd zo’n slap gevoel als ik veel bloed zie of vieze wonden. Verder vind ik het wel heel erg fijn om mensen te helpen en ook het menselijk lichaam vind ik vreselijk interessant.

Ik ben zo erg aan het twijfelen over van alles, ik weet het gewoon echt niet. Zoals ik al zei, tips en informatie over bovenstaande opleidingen zijn meer dan welkom! En nogmaals sorry als ik dit in een ander topic had moeten plaatsen, maar ik kon zo geen geschikte plek vinden.

Ik studeer nu HBO-V (1e jaar) en heb 1 jaar pedagogiek gedaan. Je mag me altijd noten met vragen :slightly_smiling_face:

Ik heb vorige jaar 1 jaar verpleegkunde gedaan en vond het zelf een leuk jaar.
Je leert inderdaad met ‘vieze’ dingen omgaan, maar dat is niet het enige wat je tegenkomt in het vak. Je leert hoe je om moet gaan met bepaalde personen en ook over vele ziektes. Sommige scholen gaan diep in op de stof, terwijl sommigen juist oppervlakkig blijven. Dit verschilt dan wel weer wel per school.

Maar als je echt slap wordt bij het zien van vieze dingen, kan het zijn dat je daar overheen komt bij deze opleiding. Je ziet t zovaak en zoveel dat het ‘normaal’ wordt. Mocht je echt nog shaken en slap worden, is het weer niet verstandig om te doen.

Je bent bij Avans gaan kijken, misschien is Fontys ook een idee? Ik heb Fontys Tilburg gekozen, voor de zelfstandigheid die ze je geven.
Vriendinnetje van mij zit op Avans Breda (2e jaars nu) en ze heeft zoveel scripties en verslagen moeten maken vorige jaar, terwijl ik echt 3 projecten moest inleveren met 3 anderen en dat was het qua typ werk. Dat vond ik zelf heel leuk, haha.

IPV naar opleidingen te kijken, kan je ook naar beroepen kijken. Hoe is het werk daar later en misschien de flexibiliteit? Hoe zie jij graag je toekomst en je kan daarop ook nog een keuze maken qua studies.

Heel veel succes!

Oehh ga je naar HBO-V bij Avans Breda op 30 januari??

Ik moet dit jaar ook kiezen voor een opleiding, maar ik moet een mbo opleiding kiezen. Ik ga denk ik voor Kinderopvang niveau 3.

[size=2] Casarse en anderen,[size=2]Misschien is het iets voor jullie?

Groeten,
Loth

Nee haha ik ga 28 januari in Den Bosch (:

Bedankt trouwens voor de reacties. Nog meer mensen met ervaringen? Ik zit de laatste tijd ook heel erg met sociaal juridische dienstverlening in m’n hoofd. Meer dan voorheen.

Een tussenjaar zit er helaas niet in voor mij, ik weet niet precies meer hoe het zat maar volgens mij geldt vanaf 2016 ofzo dat je meer moet gaan betalen.

Ik waarschijnlijk wel! (:

Ik zit zelf heel erg te twijfelen… Ik weet namelijk zelf niet of ik verpleegkundige echt leuk vind.

Ik studeer journalistiek! Wat wil je precies weten?