Ik kan geen hoofdvraag bedenken bij deze deelvragen.

Ik zit met een enorm probleem, ik moet een profielwerkstuk maken, maar nadat ik m’n deelvragen heb gemaakt, liep ik vast. Ik kon geen hoofdvraag bedenken.

Deelvragen:

• Hoe ontstaan schimmels? En wat zijn de optimale leefomstandigheden voor deze schimmels?

• Welke schimmels komen op welke voedselproducten voor? En welke ziekten kun je er van krijgen? Wat is de meest voorkomende schimmel?

• Hoe onderzoek je hoelang iets houdbaar is?

• Welke producten beschimmelen niet? En hoe kun je het bederven van producten tegengaan?

• Waarom word je niet ziek van producten die met schimmels worden bereidt (champignons, kaas ect.) en waarom word je wél ziek van beschimmelde producten?

Weet iemand hier een hoofdvraag bij? :flushed:

Sorry, geen flauw idee. Maar misschien iets minder belangrijk, maar zou het toch even veranderen als ik jou was: bij je laatste vraag moet ‘bereid’ met een d ipv dt (:

Succes ermee nog verder!

Maar 't is toch beloopT? Huh

Bereid is een voltooid deelwoord he, het gezegde is worden bereid, waarbij worden de persoonsvorm is. En een voltooid deelwoord dat kan nooit met dt zijn! En aangezien de D niet in 't kofschip zit, schrijf je het voltooid deelwoord van bereiden met een D (:

Maar op jouw vraag weet ik ook geen antwoord, sorry!

worden bereid is toch tegenwoordige tijd?

Voltooid deelwoord moet je niet zo bekijken! Dat moet met het kofschip, of sexy fokschaap of whatever :’) Dus bereiden, -en wordt ‘bereid’. De D zit er niet in, dus met een D. Trouwens, volgens mij is een voltooid deelwoord sowieso nooit met dt.

Ik snap het kofschip echt niet haha. Maar wel bedankt :grinning:

Ja, maar worden is de persoonsvorm al. Dus dan is ‘bereid’ het voltooid deelwoord en dat doe je dus met het kofschip (:

Hmm, die is best goed eigenlijk :slightly_smiling_face:

't sexy fokschaap: de klinkers tellen niet mee dus het gaat om alle letters behalve de e, o en a.
Dan haal je van het hele werkwoord de ‘en’ eraf. Dus bijvoorbeeld: bereiden, wordt ‘bereid’.
Kijk je of die laatste letter (in dit geval dus de d) in dat rijtje van letters staat.
Zo ja → met een t.
Zo nee → met een d.

Ik hoop dat je het al een beetje beter snapt nu (:

Merci! Maar ik heb meer belang bij een hoofdvraaag :frowning_face:

Haha sorry, ik dwaal een beetje af :")
Ik zal er eens over na gaan denken.

Wat zijn schimmels?
Wat zijn de gevolgen van schimmels?
Hoe zitten schimmels in elkaar?

Trouwens, dus een woord na een werkwoord in een zin is dus nooit dt?

alleen een persoonsvorm kan met dt zijn :blush:

Jooooo, weet ik veel wat werkwoord persoonsvorm en voltooid deelwoord is enzo :’)

Ik heb vorig jaar een PO moeten doen voor Bio, en toen zat ik te twijfelen of ik het zou doen over het bedervingsproces stoppen door brood in te vriezen, en of dit gevolgen heeft voor de smaak/of het nog lekker is. misschien kan je daar iets mee?

Wij moeten vanuit onderzoeken van school altijd starten met een hoofdvraag en hier deelvragen bij bedenken. De hoofdvraag is namelijk wat je gaat onderzoeken/wat je wilt weten. De deelvragen zijn vragen die nodig zijn om uiteindelijk je hoofdvraag te kunnen beantwoorden.

Heb je nu niks meer aan, maar misschien een tip voor de volgende keer. Starten met een hoofdvraag en hier deelvragen bij bedenken. Op deze manier sluiten je deelvragen namelijk altijd aan op je hoofdvraag.

Goeie tip! Dat was inderdaad handiger geweest…

We gaan ook onderzoek doen, over de optimale leefomstandigheden enzo, dan zetten we vlees een tijd naast de koelkast en ín de koelkast en kijken zo het verschil vd temperatuur enzo.