ik hou van jou/ ik geef om jou

Wat is nou het verschil tussen geven en houden van iemand? Of is er helemaal geen verschil?
Dat vraag ik me echt af…

Nu je het zegt xD

hmm goeie vraag xd

ik geef om jou is belgisch toch?
de belgische vriend van m’n nicht zegt dat namelijk altijd tegen haar

Kijk ik zie het zo: Ik geef om mijn collega want ik mag haar, ze is aardig en ik ben er als ze mij nodig heeft. Toch ken ik haar niet door en door, ik zou het erg vinden als er iets met haar gebeurd maar mijn hele wereld zou niet op zijn kop staan.
Ik hou van mijn vriend, hij is lief en staat altijd voor me klaar, ik weet alles van hem en hij van mij. Als er ooit iets met hem zou gebeuren zou ik niet weten hoe ik er mee om moet gaan. Ik zou instorten.

Dat is, denk ik, het verschil.

Maar dat is ook alleen mijn mening.

Ligt er volgens mij ook aan welke houden je bedoeld. Je kan bijvoorbeeld van je vriend houden, maar ook van je moeder. Zijn beide “houden van”, maar toch anders. Voor mij dan.
Dus ik denk dat het beide bij elkaar hoort. Je kunt bijvoorbeeld heel erg veel van je vriend houden, maar dat als je over 15 jaar nog samen bent, het meer “ik geef heel veel om hem” is dan echt houden. Je kunt natuurlijk nog steeds van hem houden, maar je geeft ook om hem.
Hè, ingewikkeld, haha

Het is beiden geven om iemand, je vind het erg als er wat van gebeurd daarom houd je van die persoon?

Ik geef om jou klinkt wel bijzonder :grinning: Ik hou van jou ondertussen niet meer…

Om iemand geven is echt als het je kwetst en pijn doet als je bijvoorbeeld ruzie met een persoon hebt of als iemand iets overkomt. Kortom: als het je boeit wanneer er iets gebeurd wat niet fijn is. (vriend, vriendin, ouders, collega’s)

Houden van is echt een gevoel dat je voor je vriend/vriendin en je ouders kan hebben. Al is het houden van tussen die 2 partijen anders, het blijft houden van.
In feite is het dus hetzelfde (vind ik).

Nouu kijk mijn beste vriend zegt bijvoorbeeld vaak dat hij om mij geeft. Ik ken hem echt heel goed en hij staat ook altijd voor mij klaar en wilt echt het beste voor mij.
Hij heeft wel een vriendin, zegt hij daarom ik geef om jou ipv ik hou van jou terwijl zijn vriendin en ik bijna evenveel voor hem betekenen ?

Ik denk dat ‘ik geef om jou’ meer om het vriendschappelijke gaat enzo.
Een ‘ik hou van jou’ echt met liefde te maken heeft.
Nee wacht, eigenlijk weet ik niet hoe ik het moet uitleggen haha :")

Ah.
Ik heb echt een hekel aan al die tutjes die allemaal HVJ tegen elkaar zeggen. :c

^^ jaa… ik ook