Ik heb toch geen suikerziekte/diabetes?

Hoi meiden!

De laatste tijd voel ik me regelmatig even ‘wegdraaien’ in mijn hoofd.
Ik heb het niet zo hard, maar een heel klein beetje.
M’n moeder zei dat het kan dat ik suikerziekte heb, omdat ze vind dat ik ook veel dorst heb (Ik drink niet meer dan 1l per dag, dus?).
Dit zijn de symptomen die er ‘bestaan’ :

De tekens van diabetes zijn:
•Dikwijls moeten urineren (overdag en 's nachts).
Veel dorst hebben.
•Een groter hongergevoel.
•Overdreven vermoeidheid en flauwten.
•Gewichtsverlies.
•Terugkerende infecties van de huid, het tandvlees, de blaas, de vulva of de voorhuid.
•Slechte genezing van littekens.
•Tintelingen en jeuk aan handen en voeten.

Maar soms zijn het de symptomen van de complicaties die wijzen op diabetes:
•Gezichtsstoornissen (troebel zicht).
•Pijn of krampen in de benen.
•Impotentie.
•Cardiale of vasculaire pathologie…
(Vetgedrukt = Daar heb ik een beetje last van)

En er staan ook ‘groot hongergevoel’, maar dat heb ik altijd al gehad, haha.
Nog iets : Ja, ik heb wat overgewicht, zou dat ermee te maken hebben?
Is er trouwens ook een verschil tussen suikerziekte en diabetes

Alvast bedankt!

Weet je, wij zijn geen dokters die voor jou kunnen bepalen of je suikerziekte hebt of diabetes. Als je het echt zeker wilt weten, ga gewoon naar de huisarts! Dat scheelt jou waarschijnlijk ook wat slapeloze nachten als je gewoon weet wat je hebt.

Oké, bedankt :slightly_smiling_face:

Ik ben redelijk ongerust hierover, vandaar.

diabetes en suikerziekte is hetzelfde
1 liter per dag drinken is idd niet veel en zelfs te weinig (zeg niet dat ik meer drink lol)
en als je langer last hebt van dat wegdraaien zou ik gewoon even naar de dokter gaan, denk niet dat je suikerziekte hebt maar 't zou wat anders kunnen zijn natuurlijk

Zover ik kan inschatten denk ik dat je te weinig symptomen hebt om diabetes te hebben.

Suiker ziekte en diabetes zijn het zelfde, er is wel verschil tussen type 1 en 2.

bij type 1, zijn de eilandjes van Langerhans ermee gestopt je maakt geen insuline of glycogon meer aan.

bij type 2, werken de eilandjes van Langerhans nog wel. (Dit word moeilijk uit te leggen) je kunt insuline zeg maar zien als sleuteltjes, sleutels moeten in sleutelgaten. maar bij type 2, zijn de sleutelgaten dicht geslipt met vet, en passen de sleuteltjes niet meer in de sleutelgaten.
Dit komt dus alleen voor bij mensen met obesitas. Type 2 is een echte welvaartsziekte.

Mijn nichtje heeft diabetes maar dat heeft ze al sinds ze 2 jaar is dus ik kan me er vrij weinig van herinneren hoe dat toen was.
Zou zeggen ga naar de huisarts.

Dankjewel allemaal!

Toen ik de comment ‘Zover ik kan inschatten denk ik dat je te weinig symptomen hebt om diabetes te hebben.’ las, van Slagroomwolk, was ik echt blij, haha :grinning:

Mijn vriendin heeft vorige maand te horen gekregen dat ze diabtes heeft, maar dan ook heel extreem!! Toen ze bij de dokter kwam, moest ze bloed prikken met een glucosemeter. ( dit moet ze nu 4x per dag) Die geeft aan hoeveel glucose er in je bloed zit. Dit hoort bij normale mensen tussen de 4 en 7 te liggen en bij haar was het 21,4!! Echt extreem dus! Als ze langer hadden gewacht moest ze aan het infuus.
Maar nu even over jou… :slightly_smiling_face:

Voor diabetes moet je meer symptomen hebben… Wat iedere diabetespatient heeft voordat hij weet dat hij diabetes heeft is HEEL VEEL PLASSEN. Echt heel veel. Want*

• Als jij namelijk veel drinkt en dit wordt niet opgenomen plas je alles eruit = diabetes. De alvleesklier maakt namelijk geen insuline meer, waardoor het glucose(suiker) gehalte niet wordt verlaagt. Hierdoor plas je al het glucose eruit. De gevolgen daarvan zijn:
    * Je wordt dunner (het suiker waar je dik van wordt, wordt immers niet
    meer opgeslagen.
    * Je wordt moe en duizelig (het suiker/glucose geeft de energie voor je
    lichaam om te functioneren)(als je dit suiker niet meer hebt wordt je
    moe/energieloos)
  • En als het wel opgenomen wordt plas je alleen de afvalstoffen eruit= dus geen diabetes.
    Dus… Plas je ook heel veel? Minimaal elk uur? Dan heb je diabetes.
    Als je toch heel erg onzeker bent, zou ik langs de huisarts gaan voor een glucosetest of als je iemand kent met glucose even vragen of je van haar één glucosetestje mag lenen. Heb ik ook gedaan! Gelukkig had ik 4 :slightly_smiling_face:
    Zoals het verhaal van mijn vriendin, zei was net op tijd! Dus het kan geen kwaad om even te checken, ALS je meer symptomen krijgt.

En als je de symptomen hebt hoef je het ook niet direct te hebben. Ik heb alle symptomen zo’n beetje, behalve impotentie en die pathologie ding heb ik alles.
Ben vaak zat daarom op diabetes getest, maar altjid negatief. Dus het hoeft bij 1 of 2 symptomen al helemaal niet zo te zijn.
Maar anders zeg ik; bel je huisarts, wij zijn geen dokters.

er is geen verschil tussen suikerziekte en diabetes :stuck_out_tongue:

Als je overgewicht hebt, kan het zijn dat je type twee hebt. dan maakt je lichaam nog wel insuline, maar niet genoeg. dat is vaak op te lossen met afvallen en pillen, dus geen ramp. het is verstandig even naar de dokter te gaan, die kan het makkelijk testen. succes!

1 liter water per dag is echt niet veel, hoor. Je moest es weten hoeveel ik zuip.

En als je steeds flauw of draaierig word, ligt het waarschijnlijk ergens anders aan. Waarschijnlijk gewoon bloedarmoede of misschien een wat lagere bloeddruk.
Kan ook gewoon zijn omdat je aan het groeien bent.

Je moet niet zelf op onderzoek uit, want je herkent altijd symptomen. Ga gewoon even naar de dokter en laat bloed prikken.

Ik heb ook altijd dorst en drink zelfs 3 liter per dag (puur water, rest telt niet mee) en nog heb ik een droge mond bij het wakker worden. Maar ik heb geen diabetes. Ook ben ik weleens flauwtjes, maar dat kan door veel dingen komen. Misschien heb je wel bloedarmoede en heb je meer ijzer nodig.

Trouwens, 1L water is veeeeel te weinig, geen wonder dat je dorst hebt. Het minimale per dag is 2,5L. Dat kan ook je duizeligheid verklaren.

Ga dus lekker naar de huisarts maandag.

Gewoon even bloed laten prikken.

Urine inleveren bij de huisarts, als er glucose in zit dan is er een kans dat je suikerziekte hebt of even bloed laten prikken. Succes! :slightly_smiling_face:

Je moet idd meer dan 1liter per dag drinken. Ik zelf drink nog minder dan 1L per dag en elke keer als ik naar de dokter ga zegt 'ie: Ga alsjeblieft meer drinken. Maar ik heb nooit dorst dus vind ik het heel moeilijk om dan ‘verplicht’ te drinken. Weet niet of dat bij jou ook het geval is. :stuck_out_tongue: