Ik heb moeite met ''nee'' zeggen

Heee,

Ik heb erg veel moeite met nee zeggen. Dat kan gaan van kleine dingetjes of dingen die grotere gevolgen hebben. Ik vind het namelijk ook erg moeilijk om nee te zeggen tegen jongens.

Afgelopen zomer vond ik een jongen leuk vond en we belanden samen in een tent, waar een aantal dingen (eigenlijk) tegen mijn zin in zijn gebeurd. Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik het niet wilde, maar hij luisterde niet naar mij en ging gewoon door. Uiteindelijk kon ik er wel van genieten en ben ik er in meegegaan, maar dat is dus het probleem: ik wilde iets niet en ik liet zo over me heen lopen.

Ik ga verder niet in op details maar het gaat er om: hoe geef ik duidelijk mijn grenzen aan? Niet alleen op het gebied van jongens/seks, maar meer gewoon in het algemeen.

Alvast bedankt voor jullie reactie’s.

Fijne feestdagen allemaal trouwens!

Het gewoon echt zeggen, het hoeft niet altijd hard over te komen als je het op een wat zachtere manier zegt. En misschien kwets je daar iemand wel even mee, maar voor jezelf kan het vaak erger zijn als je altijd maar ja zegt terwijl je iets niet wilt. Als je iets niet wilt of je twijfelt, niet doen!

Tja… als je nee zegt dit ook uitstralen. Nee zeggen terwijl je je er eigenlijk onzeker over voelt kan heel duidelijk bij anderen overkomen en er zijn dus mensen die hier misbruik maken maken.
Als voorbeeld met die jongen, je had gewoon weg kunnen gaan omdat hij niet naar je luisterde. Nu kun je uiteraard niet in elke situatie weglopen, maar wees er zelf ook van overtuigt dat nee ook echt nee is…

En verder… tja… ik heb er zelf geen last van en ben heel standvastig.

Begin met kleine dingen, zo kun je het oefenen. Probeer bij jezelf te blijven, het is ook lastig soms!

Zoals hierboven al gezegd is, begin met kleine dingen, maar doe dit eerst ook in een veilige omgeving!
Weet je het lastige is, het is gewoon een kwestie van doen, waar ben je bang voor?
(ik denk dat ik het wel weet, want ben precies hetzelfde, kan het ook niet goed, maar het gaat om jou, waar jij bang voor bent).
Zo kan je miss ook je gedachten relativeren, waardoor het wat makkelijker is om het te gaan zeggen… Maar begin klein en bij mensen die vertrouwd voor je zijn!

Probeer het eerst bij kleine dingen en later met de grotere dingen. Beloon jezelf als het je is gelukt!