Ik heb jullie advies nodig over school

edit

Ik denk dat je echt voor jezelf moet nagaan waar je sneller een voldoende op je examen voor gaat halen: Nederlands of wiskunde. Kun je misschien bijles nemen voor 1 van die 2 en hiermee een 5,5 weten te halen? Als je al weet dat je sowieso geen voldoende gaat halen voor Nederlands moet je wiskunde natuurlijk niet laten vallen. Maar als je denkt dat een 5,5 nog best gaat lukken, zou je wiskunde kunnen laten vallen want dit bespaart je dan een hoop stress én je kunt je meer concentreren op Nederlands. Kun je niet wachten tot je het cijfer van deze toetsweek voor deze vakken hebt en dan besluiten wat je doet? Dan kan je misschien beter inschatten welke van die twee je gaat halen zegmaar. Ik denk dat als het enigzins mogelijk is, dat je wiskunde het best kan houden. Misschien haal je toch een 6 en dan slaag je, ook al heb je voor Nederlands een onvoldoende. Maar als je echt 10000% zeker weet dat een 6 niet gaat lukken kun je het beter laten vallen om de redenen die ik hiervoor ook al noemde.

En of het erg is dat je misschien dit jaar niet haalt, dat vind ik niet zo. Het is natuurlijk wel gigantisch jammer, maar je hebt hartstikke hard je best gedaan denk ik. En het laat zien dat je veel doorzettingsvermogen hebt omdat je zo je best gedaan hebt.

Heel veel succes iig met je toetsen, je kunt het! :hugs:

Oeps beetje een lang verhaal, hopelijk heb je er wat aan :cold_sweat:

Het is niet het einde van de wereld als je het niet haalt, maar het is uiteraard altijd beter dit te vermijden. Probeer een positieve insteek te houden en niet te denken aan ‘wat als’, want daar heb je uiteindelijk toch niets aan.

Ik zou eigenlijk hulp vragen aan een decaan o.i.d. en daar je voorstel voorleggen van je vakken die je eventueel wilt laten vallen. Ik ben er zelf geen voorstander van, puur om principiële redenen; ik vind niet dat je dingen moet laten als ze moeilijk worden, maar iemand die meer kennis heeft over alle vakken en consequenties kan jou waarschijnlijk meer helpen dan ik met mijn principekwesties.

Verder denk ik dat je ook erg gebaat bent bij huiswerkbegeleiding en wellicht bijles. Ik denk dat jouw grootste probleem namelijk de planning is. Woordjes leren hoeft niet zo veel werk te zijn als je vanaf het begin elke dag een rijtje leert, maar dan moet je wel ver van tevoren beginnen. Ook een boek lezen moet makkelijk kunnen, als je niet twee dagen van tevoren begint, maar echt de tijd ervoor neemt om elke dag een paar bladzijdes te lezen. Als je leert een planning te maken die je vanaf het moment dat de toetsweek afgelopen is tot de volgende toetsweek vasthoudt, heb je al minder stress en hoef je ook niet bang te zijn voor een ongelukkige planning van de toetsen zelf.
Als dat soort dingen uit de weg zijn houd je ook meer tijd over voor de moeilijkere dingen zoals wiskunde en grammatica. Vraag in de les om hulp en als je er dan nog niet uitkomt, vraag of je ergens bijles kunt volgen.

Overigens, als de examens er bijna aankomen heb je ook dingen als examentrainingen die op verschillende instanties worden gegeven. Die kosten aardig wat, maar dan heb je wel intensieve begeleiding waar je echt enorm veel aan hebt. Misschien verstandig om dit in je achterhoofd te houden.

Wat een rot situatie zeg! Net zoals hierboven is aangegeven denk ik dat je dat het beste kan doen. Ik denk niet dat het erg is als je nog een keer zakt, ja dat is klote maar dat overleef je ook wel weer. Jij weet zelf als geen ander hoe hard je je best hebt gedaan, en dat het helaas niet vanzelf gaat. Slaag je dit jaar niet dan lukt het volgend jaar vast wel.

Waar zitten je problemen in? Je zegt dat je tekstlezen moeilijk vind, heb je hier ook hinder van met het leren? Kun je makkelijk de hoofd en bijzaken onderscheiden? Wat zeggen jou docenten hierover, zij hebben vast ook wel enige adviezen.

Kan je je niet ziekmelden voor een van de toetsen zodat je meer tijd om te leren? (ik weet dat sommige mensen hier tegen zijn en dit niet het beste advies is) zodat je wiskunde én nederlands kan gaan doen? Overigens zou ik niet een van de vakken laten vallen ik denk dat dat juist extra stress is omdat je voor Nederlands een 6 MOET hebben.