Ik heb het gevoel dat ik weinig vooruitgang maak

Na een jaartje een heel stuk minder te hebben getekend heb ik besloten om het weer heel actief te gaan doen. Vergeleken met vorig jaar ben ik wel wat beter geworden, en ik zie nu ook verbeterpunten in mijn tekeningen die ik eerder niet zag, maar alsnog heb ik het gevoel dat ik maar langzaam vooruitgang boek. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds vrij veel moeite met mensen tekenen, al doe ik dit heel vaak. Verder lukken andere dingen meestal wel een stuk beter, maar ja, idk. Ik voel niet echt groei meer.

Mensen zijn ook één van de lastigste dingen om te tekenen. Niet alleen omdat we zo gek gebouwd zijn (looking at you neus, handen, bipedie) maar ook omdat we zelf mens zijn en heel snel dingen aan mensen kunnen zien die niet kloppen - dat zit evolutionair ingebakken omdat we zo mensen die genetisch niet sterk zijn kunnen onderscheiden. Dus nee, het is zeker niet gek dat je nog steeds moeite hebt met mensen maar ik snap wel dat het vervelend is want het lijkt soms wel of 99% van de “art community” mensen tekent en daar rete goed in is.

Als het lijkt alsof je tegen een muur op aan het lopen bent kun je misschien eens meer theorie proberen te leren, kleurtheorie, proporties, perspectief en dergelijke en daar dan gericht op te gaan oefenen, dan zie je misschien wat sneller voorruitgang dan zomaar blijven tekenen zonder ergens echt op te focussen.

Wat voor tekeningen maak je dan? Misschien kan je wat anders proberen, een ander materiaal of een andere stijl bijvoorbeeld.

Ah ja dankje! Ik denk dat ik eens andere materialen en wat dieper op bepaalde technieken in ga. Ik probeer al wel materiaal te mixen maar iets totaal nieuws uitproberen lijkt me super gaaf

Vergeet ook niet dat hoe vaker je oefent, hoe beter je ook wordt in het herkennen van dingen die niet kloppen! Het hoeft dus niet per se zo te zijn dat je bijna niet vooruit gaat, het kan ook zijn dat je steeds kritischer wordt over je eigen tekeningen. Ik had dat zelf ook, pas toen ik een keer een tekening maakte die ik al eens eerder had gemaakt en die twee kon vergelijken zag ik pas hoeveel ik eigenlijk vooruit was gegaan.

Ik deed in oktober mee met inktober, een challenge waarbij je elke dag een illustratie/tekening met inkt moest maken. Ik merkte bij mezelf dat ik echt super veel vooruit ben gegaan, in 30 dagen maar!! Dus misschien moet je voor je zelf zo’n challenge maken waarbij je je 30 dagen focust op één ding? (Ik ken iemand die tekent elke dag een dier, en elke maand kiest ze een dierensoort dus bv. vogels, vlinders, torren etc.).

Ik offer veel tijd op voor mijn tekenskills, omdat ik gewoon erg graag wil verbeteren. Dus daarom zit ik elke vrije minuut bijna te tekenen en heb ik altijd een schetsboekje bij me!

Er zijn helaas geen ‘makkelijke’ trucs om te verbeteren. Het is gewoon een kwestie van veel doen :slightly_smiling_face:

als je afgelopen jaar weinig getekend hebt is dat ook niet zo gek toch? :slightly_smiling_face: heeeeel veel tekenen, dat is het enigste wat werkt. En vooral jezelf niet met anderen vergelijken. Iedereen leert op zijn eigen tempo en je kunt niet zien hoeveel uren een ander al aan tekenen heeft besteed. Leeftijd zegt dan ook helemaal niks. De mensen die erg goed zijn tekenen vaak al jaren en hebben daardoor een voorsprong. Dat wil niet zeggen dat jij dat ook niet bereiken kan, maar daarvoor zul je dus wel evenveel uren moeten oefenen…

Wat ook belangrijk is is dat je dingen de je lastig vind niet uit de weg gaat. Ik zie bijvoorbeeld vaak dat mensen zichzelf op een gegeven moment niet meer uitdagen en steeds hetzelfde tekenen. Of mensen tekenen gaan vermijden of alleen dezelfde posities tekenen of handen vermijden etc. Daar leer je niks van. Dan blijf je haken op een bepaald niveau en kom je niet verder. Zo’n challenge zoals hierboven is genoemd is ook een goeie tip!

Ik heb dit ook gehad, ik maakte altijd potlood tekeningen en uiteindelijk had ik het gevoel dat ze allemaal mislukten. Ik was op dat moment bezig met een papegaai in pastel, daar ben ik toen mee gestopt omdat ik dacht dat het niks meer zou worden. Daarna heb ik een hele lange tijd niet getekend (een half jaar tot een jaar denk ik).
Na die tijd ben ik toch een keer met diezelfde papegaai verder gegaan en nu hij af is vind ik hem toch best vet geworden.

Als je iets leert dan word je in het begin heel snel beter, uiteindelijk ben je zo ver dat het niet heel veel beter kan en dan word je wel beter maar heeeel langzaam. Voor je gevoel lijkt het alsof je niet verbetert, maar het is wel zo. Gewoon veel tekenen.

Als je per se snelle verbetering wilt moet je inderdaad zoals hierboven ook al staat een ander materiaal kiezen. Dan begin je eigenlijk weer ‘onderaan’ en word je er snel beter in.
(de reden dat ik met aquarel ben begonnen, want ik ben te ongeduldig) :cold_sweat: