Ik heb het gevoel dat ik verkeerd zit.

heej meiden.
ik zit nu in het 2e jaar van de havo, maar ik heb op de een of andere manier het gevoel dat ik veeeel te hoog zit. op de basisschool bv. was ik altijd het minst goed in rekenen en taal en al die andere vakken die je in die tijd had. Zelfs de kinderen die nu op kader zitten deden het veel beter. Ik schrok me dus ook dood toen ik naar havo moest van mijn meester, maar ik ben toch gegaan. Nu aan het eind van de tweede gaat het op zich wel redelijk, maar ik vergeet steeds dingen en ik kan mezelf totaal niet concentreren. Als ik over ga dat is dat op het randje, maar dat komt volgens mijn leraar door mijn inzet, terwijl ik echt wel mijn best doe. Oké, ik leer heel weinig, maar dat komt omdat ik de grootste tijd in mijn boek aan het staren ben in plaats van leren.
en heel veel leraren zeggen ook; ‘Je kunt veel beter.’ of ‘Je zou naar VWO kunnen als je je best zou doen.’ Dat zou ik als compliment moeten zien maar daardoor krijg ik alleen maar meer het gevoel dat ik het niet kan, omdat ik mijn best al doe.
nou heb ik een paar weken geleden ook rapport gehad, en daar had ik 8 onvoldoendes voor inzet, dat kon ik dus echt niet begrijpen!
weet iemand wat ik moet doen? terug gaan of op havo blijven? :’(

Hey,

Als jij al voor ju doen egt je best doet en nie meer wil/kan.
Zou ik het er met je ouders over hebben wat zij vinden.
en als je mag een niveau terug gaan, want dan heb je goede cijfers en nog meer plezier ook…

Xx

Kun je geen begeleiding krijgen bij het leren?
Misschien is je leermethode niet goed.

nee, mijn school heeft dat soort dingen niet, al na gevraagd.

en het probleem is, alle beroepen die ik wil gaan doen daar heb ik havo voor nodig.

Blijf dan nog even doorzetten, je zit nu op havo en je kan het wel!
Ik zit ook op havo en ik heb ook het gevoel dat ik te hoog zit, ik heb 6 onvoldoendes in totaal, maar ik vind dat ik moet doorzetten omdat ik het graag wil.

Ik denk dat je een intelligent meisje bent, waardoor mensen te hoge verwachtingen van je hebben.
Ik heb zelf havo gedaan, maar ben altijd slecht geweest in rekenen. Op mijn 16e kwam ik erachter dat ik een leerstoornis heb. Dat betekent niet dat ik slecht ben in leren, want dat kan ik juist erg goed. Ik leer alleen op een andere manier dan anderen. Misschien leer jij ook wel beter op een andere manier, maar ben je er nog niet helemaal achter op welke manier dit is. Vind je het fijn als mensen je dingen uitleggen, of lees je liever zelf in een boek? Of vind je weer een andere manier fijner. Ik denk dat je hier achter moet komen.

oke dankje,
ik stond eerst trouwens ook veel onvoldoendes, 9 in totaal. Nu nog 4, dus ik moet nog wel even doorzetten ja.

Als je weet waar je het voor doet, kun je veel bereiken. Jij weet dat je iets wil gaan doen waar je een havo diploma voor nodig hebt, dan weet je dus wat je moet doen.
Probeer je gewoon zo goed mogelijk te concentreren, vraag leraren of ze tips hebben om te leren, vraag vriendinnen of ze je misschien willen helpen, vraag het hier desnoods. Als je iets wil bereiken moet je er voor gaan. En ja, dat is even doorzetten, maar daarna zal je alleen maar blij zijn met het resultaat.
Je bent al goed op weg, van 9 naar 4 onvoldoendes. Dan kunnen die laatste 4 ook nog wel voldoendes worden!
Zet 'm op!

misschien heb je een concentratie probleem?

@Tornainbow;
hebben ze ook al onderzocht, ik heb wel een ‘probleem’ maar de wachtlijst voor zo’n onderzoek is onwijs lang.
xxx

Ik denk dat je het best kan, maar dat je misschien niet genoeg zelfvertrouwen hebt op dit gebied.
En staren naar je boek is ook niet echt leren :wink:

up.

Ik zat zelf eerst op vmbo en ben bij havo gegaan. eerste jaren ging het goed, tot de laatste 2 jaar, je moet je wel realiseren dat het begin van havo makkelijker is dan het einde! als jij beter gevoel heb met vmbo, kom je uiteindelijk wel op het beroep terecht wat je wilt! succes ermee.

niet lullig bedoeld, maar staren naar je boek is geen leren en dus ook niet ‘je best doen’. Zoals je dat zelf vind. Ik denk wel dat je beter kan, maar daar zal je toch voor moeten leren. En daar kan je hulp bij vragen!
Ik ging namelijk de eerste 3 jaar van VWO met gemak over. Ik leerde nooit en haalde wel gewoon 8/9/10-en. Dit lag voornamelijk aan mijn school, inconsequent etc. Toen ik naar een andere vestiging moest in de 4e bleek dan ook dat ik een achterstand had. Daarnaast moest ik wel ineens leren, terwijl ik dat nooit had gedaan. Ik had simpelweg geen idee hoe het moest en dacht dat het me wel weer aan zou komen waaien. Ik had het mis. Ik bleef keihard zitten op uiteindelijk nog maar eentiende punt. terwijl ik eerst 9 onvoldoendes stond.

Ze hebben me geleerd toen hoe ik moest leren. Ik ben overgegaan en het werkt nu nog steeds. Zit nu in 5 vwo en ik sta geen onvoldoendes meer, dus werken doet het zeker.

uup.