Ik heb gestolen

Hallo allemaal, ( ik probeer totaal geen medelijden te wekken maar ik moet dit even kwijt)

Ik heb 1.5 jaar gewerkt bij een bedrijf en de laatste drie maanden ben ik begonnen met stelen, vandaag hebben ze het ontdekt en ben ik ontslagen. Geheel terecht natuurlijk. Ik deed dit alles omdat ik jaloers was op spullen die anderen wel hadden en die ik niet had. ik heb de schade die ik heb gemaakt (2000 euro) meteen terug betaald. Bij het bedrijf zelf word het stil gehouden maar uiteindelijk komt toch alles uit. Ik ben zo ontzettend bang, dat ik het liefst van de aardbodem verdwijn. Natuurlijk ik ben ontzettend dom geweest. Ik raak niet alleen een super leuke baan kwijt maar ook heel veel lieve collega’s en ik vond het zo leuk daar. Het ergste van alles vind ik nog dat ik de baan ben kwijt geraakt. Ik kan gewoon niet geloven dat ik daar nu niet meer werk. Ik zou zo zo zo graag met een schone lei willen beginnen. Ik ben zo ontzettend boos op mezelf. Daar komt nog bij dat ik mezelf niet meer durf te vertonen op straat. Iedereen weet het straks en dat is mijn eigen schuld maar hoe moet ik hier in vredesnaam op reageren. Ook hebben we met de collega’s een groepswhatsapp waar voornamelijk in gepraat word over ruilen etc. Is het raar als ik hier zomaar uit verdwijn? Ik wil totaal geen medelijden wekken want dit is mijn eigen domme schuld maar hoe kan ik het het beste aanpakken?

Ik wil niet gemeen zijn maar dit is wel je eigen schuld. Je had beter moeten nadenken wat de consequenties zijn van stelen en al helemaal als je een hele leuke baan hebt met leuke collega’s en deze niet graag wilt verliezen. Wat je er aan kunt doen? Vrij weinig, de tijd is niet meer terug te spoelen. Leer het eerst zelf te accepteren, mensen zullen altijd wel over elkaar praten. Het komt uiteindelijk heus wel goed.

Dit is inderdaad je eigen schuld en niet raar dat dat je uit de groepsapp bent gegooid.
Je bent geen collega meer en ik zou ook niet iemand in de groepsapp willen hebben die van alles heeft gejat.

Denk dat je dit het beste allemaal kunt vergeten, wat me heel moeilijk lijkt en ik zou die mensen in ieder geval niet meer onder ogen durven te komen.

Je hebt voor elkaar gekregen jezelf gigantisch voor schut te zetten door zoiets stoms te doen, hun mening over jou kan waarschijnlijk niet veel erger, denk dus ook niet dat het veel uitmaakt als je uit die groepsapp verdwijnt. Ik zou er gewoon uitgaan.

Hoop dat je hiervan hebt geleerd en zoiets dus nooit meer in je hoofd haalt. Want je snapt dat zoiets niet bepaald sympathie opwekt bij wie dan ook. Sterkte ermee.

Nou uhm, je bent ontslagen dus lijkt mij dat je die groep wel uit moet.

Hun vertrouwen terugwinnen zal moeilijk zijn, zeker als het om 2000 euro gaat. Ze kunnen je ook snel vervangen door iemand anders dus het blijft voor hen een risico om jou terug te nemen.

Gewoon doorgaan met je leven en bij je volgende job niet dezelfde fout maken.

Er zijn ook maar weinig mensen die medelijden hebben met een dief.
Ik zou inderdaad uit die groepsapp weg gaan. Is beter voor beide partijen.

Mag ik vragen waarom je er niet mee gestopt bent/ begonnen bent? Ik bedoel 2000 euro aan schade is niks tegenover een baan en leuke collega’s.
Jaloers op anderen kan ik begrijpen maar je hebt zelf toch ook geld waar je spullen van kunt kopen?
Ik zou zelf ook mijn excuses aanbieden in de groepsapp en dan vertrekken.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat gemaakt heeft dat je begonnen bent en door bleef gaan?

Niet als veroordeling, maar echt om jou, ik heb namelijk zo’n idee dat er wel wat meer achter zit dan het stukje ‘jaloezie’
wat ik echter wel begrijpen kan.

Ik denk ook dat het goed is je excuses aan te bieden en dan uit de groepsapp te gaan.
Buiten die app kun je altijd nog contact hebben en houden met collega’s die dat (nog) willen.

Dat was erg dom van je, maar je hebt geluk dat er geen politie is ingeschakeld. Je kunt nu niks anders doen dan aanvaarden dat je iets moois verpest hebt, je leven beteren en proberen om jezelf het te vergeven op een of andere manier. Als je geluk hebt, wordt die informatie ook daadwerkelijk stil gehouden om de reputatie niet op het spel te zetten.