Ik heb geen motivatie

Hai hai

Zoals de titel al zegt, ik heb dus geen motivatie.
Dit jaar doe ik een thuisstudie en in het begin ging het heel erg goed. Ik hield me aan mijn planning en ik stond op tijd op. Mijn studie vergt veel zelfdiscipline en motivatie en op dit moment heb ik geen van beiden.

Nu is mijn motivatie gewoon helemaal weg. Ik voel geen enkele vorm van stress of druk. Iedereen zegt maar tegen mij dat ze ook wouden dat ze geen stress of druk hadden maar ik vind het bijzonder lastig want bij mij stapelt het alleen maar op en dan ontplof ik aan het einde van extreme stress.

Heeft iemand tips voor me zodat ik weer mijn motivatie en zelfdiscipline omhoog kan halen? Want ik heb nu al weken niks aan mijn thuisstudie gedaan. :frowning_face:

up

Bedenken waar je het voor doet. Je doelen opschrijven. Plannen schrijven hoe je die doelen wilt bereiken, eventueel in een schema. En dan weer een planning maken voor je thuisstudie en je eraan houden. Eventueel iemand erbij betrekken die jou kan checken (dan wel een familielid, vriend/in, studiegenoot, of je begeleider).

Kleine haalbare doelen stellen. Liever meerdere ‘kleine’ doelen dan één groot doel. Als je dan je doelen kan afvinken geeft mij dit altijd motivatie en voldoening. Dan wil ik vanzelf verder. Succes iig!

Probeer ervoor te zorgen dat je echt geen afleiding hebt, dus geen mobiel, tv etc. Weet waarvoor je het doet! :upside_down_face:

Een thuis studie lijkt me ook wel echt super lastig om gedisciplineerd te volgen. Je hebt zoveel vrijheid om je heen. Bedenk je eens goed waarom je die thuis studie ook al weer bent gaan volgen. En bedenk je daarbij ook wat je te verliezen hebt. Dus wat gebeurt er als je deze studie niet af maakt? (Hoge studiekosten voor niets, geen diploma en dus minder kans op een geschikte baan etc.). Wat bij mij goed werkte tijdens bv. het schrijven van mijn scriptie was mijn beloon momenten ook inplannen. En soms waren die best ruim, als ik dat nodig had om beter m’n best te doen. Je geeft zelf al aan dat het werk zich opstapelt en daar krijg je ongetwijfeld stress van. Bedenk jezelf dat quality time zo veel fijner is als je van te voren goed je best gedaan hebt en opgeschoten bent met de dingen die je moest doen :wink:

Heb ook een thuisstudie gedaan, ik ben er mee gestopt na een half jaar ik zit nu weer op een gewone school en dat werkt veel beter voor mij. Het is echt heel moeilijk om jezelf ergens toe te zetten als je geen druk hebt om het echt te doen. Ik wilde die opleiding wel graag halen maar als ik kon kiezen tussen leren of een tv serie kijken deed ik het tweede. Ik heb nu toch wel meer die druk dat ik echt moet leren want ik wil mijn P gewoon halen, dus nu kies ik ook voor leren ipv tv serie haha. Dus sorry helaas geen tips!

Bedankt voor de tips meiden! Ik denk erover om gewoon met mn moeder af te spreken dat ze mn laptop en mn mobiel bij zich houd tot ik goed geleerd heb voor een paar uurtjes. Alleen dan gaat ze zeggen ja is jouw verantwoordelijkheid ben ik bang :’)