Ik heb een hekel aan mijn vriendin

Hee meiden,

ik heb sinds vorig jaar een vriendschap met een huisgenootje van mij. We doen dezelfde studie en zitten in hetzelfde jaar. Omdat ik ook nog met andere meiden omging, gingen we niet echt super veel met elkaar om, maar wel gewoon als vriendinnen. We zaten ook niet bij elkaar in college.
Sinds dit jaar ga ik meer met haar om (die andere meiden zijn gestopt/verhuisd), en ook met een vriendin van haar die bij ons is komen wonen. En sinds dit jaar begin ik me echt kapot te ergeren aan haar. Ze is enorm cynisch en daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Daarnaast doet ze altijd alsof ik overal over aan het zeiken ben en alsof ik een enorme dramaqueen ben.
Ze heeft zelf nog nooit een vriendje oid gehad, en ik heb het afgelopen jaar uitgemaakt met mijn vriend en daar was ik best wel kapot van. Als ik dat dan vertelde was het: “Tsja… misschien moet je je gewoon niet zo aanstellen.” En meer van dat soort kutopmerkingen.
Nu haar vriendin bij ons in huis woont (waar ik het echt enorm goed mee kan vinden), begin ik ook heel erg te merken hoe ze tegen andere mensen is. Dan doet ze lief, lacht ze mee en dergelijke. Als ik een grapje maak, krijg ik niet meer dan een snuif die moet lijken op een glimlach.
Het is dus wel duidelijk dat we elkaar niet liggen, en haar vriendin vertelde in een dronken bui ook tegen mij dat het meisje in kwestie gewoon geen klik met mij heeft en ook enorm koppig hierin blijft volhouden.
Want, echt waar, ik heb zo ontzettend hard geprobeerd om haar toch leuk te vinden, maar die kutopmerkingen en het “je-boeit-me-niet” houding trek ik echt niet langer zo, vooral met de examenstress haha.
Ik heb ondertussen weer wat nieuwe vrienden gemaakt, zodat ik niet meer zoveel met haar hoef om te gaan, maar nu komt het vervelende: ze is nog wel mijn huisgenoot, en we gaan met heel erg veel dezelfde mensen om. Ik kan haar dus niet zomaar een middelvinger geven en m’n leven leiden zonder haar. Bovendien zou het best wel vreemd zijn als ik ineens helemaal niet meer met haar om zou gaan.

Kortom, ik wil helemaal niet meer met haar bevriend zijn, maar ben eigenlijk wel een beetje verplicht om nog leuk met haar om te gaan, wil ik niet mijn hele studenten-/vriendenleven om zeep helpen. Ik probeer nog steeds leuk tegen haar te doen, maar door haar koppigheid maak het niet veel los.
Hebben jullie misschien tips om hier mee om te gaan?

Ja jeetje lastig. Ik vond je titel een beetje raar maar ik snap het wel na het lezen van je verhaal. Ik zou haar gewoon verder zoveel mogelijk proberen te negeren. Je woont inderdaad (helaas) bij elkaar in een huis maar dan hoef je nog niet per se met elkaar om te gaan. En als ze er dan toch bij zit, probeer je er dan een beetje van af te sluiten.

Maar als ik het zo lees vind zij jou ook niet helemaal geweldig? Zouden jullie je dan niet beide prettiger voelen als jullie de schijn niet meer op hoeven te houden wat betreft jullie ‘vriendschap’?

Tuurlijk ben je dan nog steeds huisgenoten, maar je hoeft niet uit een soort verplichting maar met elkaar af blijven te spreken lijkt me dan (buiten huis om). Kan je in huis niet een beetje om elkaar heen leven? Of het er als allereerste natuurlijk eens even goed met haar over hebben, heb je dat al geprobeerd? :slightly_smiling_face:

Ja ik heb haar wel eens verteld wat ik vind van haar opmerkingen. Dat ik daar moeite mee heb, maar dat ik niet vind dat ze moet veranderen van mij.
Ze heeft dit echter totaal verkeerd opgevat en drie dagen niet meer met me gepraat.
En ja, ik probeer zo min mogelijk met haar om te gaan nu. Maar we zitten bijv. nu wel elk college naast elkaar, en we fietsen ook altijd samen en ik kan niet zomaar zeggen dat ik dat niet meer wil, want dan is het meteen ruzie. En ik heb totaal geen zin in een ruzie. Ik ben zo bang dat wat ik ook probeer, het awkward gaat worden tussen ons…

Maar dit is ook geen doen eigenlijk.

Oef, ik heb ook een huisgenoot waar ik het niet mee kan vinden maar die kan ik gelukkig zo veel mogelijk negeren. Probeer vooral niet terug te doen wat zij ook doet, dat is alleen maar olie op het vuur en daar wordt je zelf niet gelukkiger van (zeg ik uit ervaring). Was het erg om haar drie dagen niet meer te spreken? Zo nee, dan zou ik haar vertellen dat je niet meer met haar om wil gaan.