Ik heb een (gierig) geldprobleem. HELP!

Ik heb een gierig geldprobleem. Ik vind het heel moeilijk om geld uit te geven. Ik hou er van als ik mijn saldo zie groeien ipv dat ik elke keer iets koop en hierdoor mijn saldo daalt. Ik ben op dit moment aan het sparen voor mijn rijbewijs maar wegens vervelende omstandigheden op mijn werk kan ik op dit moment niet werken. Ik zou vandaag horen of ik terug mag komen werken maar er werd niet gebeld (ik werk echt voor een slecht bedrijf, geloof me niet normaal!). Doordat ik nu 2 weken niet heb gewerkt “groeit” mijn saldo niet meer. Het enige wat ik op dit moment heb gekocht is een kappersbeurt (30 euro) en MacDonalds (22 euro, voor 3 personen). Geloof me het deed pijn toen ik moest pinnen. Ik vind het serieus heel lastig om iets te kopen terwijl ik het wel erg leuk vind om iets leuks te halen voor mezelf. Doordat ik het moeilijk vind om iets uit te geven stel ik hele strenge eisen voormezelf voordat ik iets mag kopen. Bijvoorbeeld als ik een goed punt heb behaald voor school mag ik iets uitgeven. 2 weken geleden ben ik geslaagd voor mijn middelbare school diploma en wilde ik mezelf iets leuks geven. Geloof me dat gaat mega moeilijk. Ik wil op dit moment heel graag nieuwe schoenen kopen die ik zo zo zo zo graag wil hebben. De schoenen kosten 130 euro (vind ik erg duur) en de schoenen kun je bijna nergens meer kopen en er zijn op dit moment nog maar 6 stuks verkrijgbaar. Ik had ze net 20 minuten geleden willen bestellen maar heb maar liefst 3x tijdens het betalen terug geklikt omdat ik het echt niet kon!!! Ik ben bang dat ik misschien niet meer terug kan gaan naar mijn oude werk en ik hierdoor dus tijdelijk lang geen inkomen heb en ik dus 177 euro armer ben geworden in 2 dagen. Ik wil heel graag leuke dingen voor me zelf halen maar ik wil tegelijkertijd sparen voor mijn rijbewijs. Ik vind het gewoon lastig om geld uit te geven aan letterlijk alles (eten,kleding,schoenen) terwijl ik toch soms denk dat het weleens mag omdat ik er hard voor heb gewerkt, helemaal dit jaar omdat ik eindelijk na het zakken nu wel ben geslaagd. Als ik zo naar mezelf kijk vind ik mezelf wel erg gierig terwijl ik helemaal niet gierig wil zijn en me zelf ook weleens iets wil gunnen. Zelfs iets te eten kopen vind ik al moeilijk, als ik honger heb wacht ik gewoon net zo lang todat ik thuis ben om iets “gratis” te eten zodat het me niks kost. Oke lang verhaal tot kort maken: wat moet ik doen!!!. Moet ik die schoenen toch kopen of moet ik het beter niet doen. Hebben jullie ook btw tips voor me over mijn geldprobleem

Ik snap best dat je graag wat wil doen voor je iets ‘mag’ uitgeven. Zoiets heb ik ook maar ik hou het ook in mijn achterhoofd dat ik het VERDIEN. want dit vergeet je misschien wel.

Wat me wel stoort is dat het eten kopen moeilijk is. Hier moet je wel op letten.

Ik snap in het algemeen wel hoe je je voelt, je hebt geen job/inkomen en dan wil je op je geld letten. da’s ook meer dan Logisch :wink: :’).
Maar het feit dat je je geld wil zien groeien, is op sommige momenten onrealitisch.

Hou je oog niet op ‘hoeveel’ je hebt, maar op WAT je gaat kopen.
Zolang je goed nadenkt over je gelduitgave op een gezonde manier, ok da’s goed maar stel grenzen.
Je gezondheid en geld uitgeven zien als ‘straffen’ is niet goed.

Inderdaad, let op wat je koopt. Ik stel me dit altijd voor:

• Heeft het product een langere positieve impact op mijn leven?
  • Is iets aan vervanging toe wat ik nu heb?
  • Gun ik mezelf nu iets extra?

Moet niet uit de hand lopen, maar nieuwe schoenen waarvan je echt denkt: wauw die wil ik en dat gaat me echt goed voelen als ik ze draag. Lekker doen! Ik heb laatst ook dure schoenen gekocht, maar ik heb er nu zoveel plezier van. Je moet niks kopen om het hebben, maar kopen om het verbeteren.

Als je je rijlessen en rijbewijs straks moet betalen kost dat ook in één keer héél veel geld, vind je dat dan ook moeilijk ookal is het toch best iets dat redelijk noodzakelijk is en waar je eigenlijk niet onderuit komt?

Gun jezelf af en toe iets! Ik vind het ook niet leuk om geld uit te geven (wie wel?) en tegelijkertijd wil ik wel graag gewoon een fijn leventje leiden waarin ik leuke dingen kan doen en kan kopen voor mezelf. Dat houd ik dan ook altijd maar in gedachten: je leeft maar één keer, geld maakt niet altijd gelukkig. Je moet ook kunnen genieten van die leuke nieuwe schoenen bijvoorbeeld… Ookal ben je dan €130,- armer…

Tbh ik vind het juist goed wat je doet. Want honger heb je toch niet echt, meer trek. Kan je beter thuis eten. En schoenen van 130 is ook belachelijk veel.

probeer eens een budget.

Ik heb precies hetzelfde.
Afgelopen mei ben ik wezen winkelen in Duitsland, ik had echt kleren nodig omdat we een week later op vakantie zouden gaan en ik had gewoon nog zo weinig zomer kleding. We zijn de hele dag daar geweest en ik kwam thuis met 1 shirtje. Dit terwijl ik mezelf had ‘toegestaan’ om 3/4 shirts en 2 shorts etc te kopen. Bij iedere winkel waar ik iets leuk had gezien stond ik met het artikel in mijn hand: ‘maar misschien is er in een andere winkel wel iets wat ik nog leuker vind, dan kan ik echt nog niet mijn geld hier aaan uit geven’ (= uitweg zoeken om het maar niet te hoeven kopen)
Het is echt heel lastig, voor school bijvoorbeeld moet ik nu een laptop kopen maar het is erg ‘pijnlijk’ om zoveel geld uit te geven.

Ik zou als ik jou was inderdaad een budget opstellen. Ik vind het zelf fijn om mijn inkomsten in drie delen te verdelen. Het grootste gedeelte gaat naar mijn spaarrekening, om te sparen voor de toekomst. Eén deel moet ten allen tijden op mijn betaalrekening staan, voor noodgevallen (stel je moet je ov plots bijvullen o.i.d.). De rest is voor leuke dingen.

Het is goed om voorzichtig te zijn met geld, maar je moet jezelf ook af en toe een plezier kunnen doen, anders kun je net zo goed geen geld hebben. Persoonlijk vind ik 130 euro helemaal niet zoveel voor een goed paar schoenen waar je veel plezier van gaat hebben (zolang je het niet elke maand doet, maar dat lijkt me niet jouw ding, haha) en af en toe jezelf trakteren op fastfood of een kappersbeurt is verre van slecht voor je of zonde van het geld.